Didactic possibilities of using symbols in a foreign language course in non-linguistic universities

Authors

  • Oleg I. Basherov A.N. Kosygin Russian State University (Technologies. Design. Art)
  • Adela R. Eferova Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
  • Galina P. Yakovleva Plekhanov Russian University of Economics
  • Natalia A. Kalashnikova Plekhanov Russian University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.25726/m5214-2868-8132-g

Keywords:

emoji, communication, research, foreign language

Abstract

In the modern world of digital technologies, the acquisition of a foreign language by students of nonlinguistic higher educational institutions is inextricably linked with specific skills to be present in a virtual environment and communicate online realities, to understand the symbolism of electronic discourse. Therefore, the task of the teacher is to increase the level of multimodal literacy of students. The relevance of the research is connected not only with the problem of solving the emotional aspect of foreign language communication of students of non-linguistic institutions, but also with modern digital realities that should contribute to the educational process and motivational progress in language acquisition. Emojis are not considered a separate language, they play the role of an emotive complement to speech. And since this is the case, they can also help in learning the language. The article is aimed at exploring the possibilities of using the language of iconic attributes in a foreign language course. The peculiarities of electronic communication are that it uses symbolic symbols that are not characteristic of traditional written speech, namely emojis, with which emotions and other concepts are conveyed. Digital technologies broke into all spheres of human life, so they could not bypass the sphere of education.

References

Алмазова Н.И., Коган М.С., Мейеринк А.Ю. Формирование иноязычной научно ориентированной письменной компетенции у магистрантов технического профиля // Неделя науки СПбГПУ: сборник докладов научного форума с международным участием «XLIII Неделя науки СПбПУ». СПб.: Изд-во Политехн. ун-та. 2014. С. 218-225.

Антонов В.О., Господарик Д.П., Опара А.А. Основные термины глобальной энергетической системы // Двадцать пятая межвузовская научно-практическая конференция молодых ученых и студентов, г. Волжский, 22—31 мая 2019 г.: тезисы докладов. Волжский: Филиал ФГБОУ ВО «НИУ «МЭИ» в г. Волжском, 2019. - С. 108-111.

Бажан Т.А. Социокультурная интеграция иностранных граждан в системе государственной миграционной политики // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2018. Т. 7. № 3 (24). С. 24-30.

Беляев Ю.М. Инновационный менеджмент: учебник. Москва: Дашков и К, 2018. - 220 с.

Беляева Л.Н., Чернявская В.Е. Научный и технический текст и Информация 4.0: ключевые задачи при создании структурированного контента // Научно-технические ведомости СПб-ГПУ. Гуманитарные и общественные науки. 2019. Т. 10, № 2. С. 53-63. DOI: 10.18721/JHSS.10206

Гальскова Н.Д. Основы методики обучения иностранным языкам: учебное пособие. Москва: КНОРУС, 2018. 390 с.

Евграфова И.Ю. Инновационный менеджмент: шпаргалка : Научная книга. 2-е изд. // Саратов: Научная книга, 2020. 40 с.

Марчук С.В. Понятие о русском мире при формировании социокультурной компетенции у иностранных студентов // Самарский научный вестник. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 277-281.

Петрова Н.Э. Формирование социокультурной компетенции на практических занятиях в системе русского языка как иностранного // Карельский научный журнал. 2019. Т. 8. № 2 (27). С. 49-52.

Попова Н.В., Коган М.С., Нестеров С.А. Апробация профессионально ориентированного курса для подготовки студентов к восприятию лекций на английском языке // Магия ИННО: новые измерения в лингвистике и лингводидактике: сб. науч. трудов. В 2 т. Т. 2 / [отв. ред. Д. Н. Новиков], 2017. С.236 - 243.

Рубцова Е.В. Формирование коммуникационной и социокультурной компетенций с помощью мультимедийных пособий при обучении русскому языку как иностранному // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 3 (24). С. 288-292.

Султанов М.М. Модель модульно-цикловой системы обучения в вузе: проектирование и запуск учебного процесса // Труды учебно-методической конференции «Актуальные задачи и пути их решения в области кадрового обеспечения электро- и теплоэнергетики» (Москва, 20-21 октября 2016 г.). - М.: Издательский дом МЭИ, 2016г. - С. 37-39

Сысоев П.В., Завьялов В.В. Обучение иноязычному письменному юридическому дискурсу студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Язык и культура. 2018. № 41. С. 308-326.

Якимович Е.В., Опара А.А. Basic English for Engineering: Базовый курс английского языка для бакалавров технических специальностей: Учебное пособие по модулю «Английский язык» для студентов-бакалавров теплоэнергетического факультета. Волжский: Филиал ФГБОУ ВО «НИУ «МЭИ» в г. Волжском, 2019. 84 с.

Published

2023-01-15

How to Cite

1.
Basherov OI, Eferova AR, Yakovleva GP, Kalashnikova NA. Didactic possibilities of using symbols in a foreign language course in non-linguistic universities. УО [Internet]. 2023 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(1):81-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/740

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>