How to evaluate a textbook for the system of secondary vocational education: problems of expertise
DOI:
https://doi.org/10.25726/p8612-9901-3587-iKeywords:
vulture; criteria; students; secondary vocational education; textbook; expertise.Abstract
The purpose of the article is to justify the importance of the examination of textbooks for the system of secondary vocational education (SPE) and the clarity of the formulation of evaluation criteria, as well as to identify the problems of the examination of textbooks for the SPE system. Main research methods: analytical review, comparison, methods of analysis and synthesis. The article substantiates the demand for the SPO system in the Russian Federation. The main objectives of the SPO are formulated in accordance with the Federal Law "On Education in the Russian Federation". The importance of conducting an expert examination of textbooks for the SPE system and the need for a clear formulation of evaluation criteria for educational and theoretical materials are justified. The problems of the examination of textbooks for the SPO system, related both to the activities of the expert and to the content component of the textbook, are identified. According to the results of the study, it is concluded that a properly organized approach to the preparation and examination of textbooks for the SPE system, taking into account the latest achievements of science and the demands of the labor market, will help students to master their future profession in the best possible way.
References
Власюк И.В., Зайцева Н.Н. Экспертиза учебно-методического обеспечения основных профессиональных образовательных программ системы среднего профессионального образования // Известия ВГПУ. 2018. №1(124). С. 13-18.
Задорина М.А. Проблемы модернизации среднего профессионального образования (на примере Свердловской области) // Образование в современном мире. 2017. №12. С. 97-103.
Кривошеев В.Ф. Проблемы роста качества среднего профессионального образования в условиях модернизации образовательного процесса // Pandia.ru. https://pandia.ru/text/77/274/376.php (дата обращения: 01.04.2021).
Кузнецова Л.М. Проблема экспертизы школьных учебников // Химия. 2007. №24. https://him.1sept.ru/article.php?ID=200702403
Макшанцева Л.В. Социально-психологические вопросы экспертизы учебной литературы // Вестник по педагогике и психологии Южной Сибири. 2014. №3. С. 106-113.
Мигунова Д. Современное состояние и проблемы российского среднего профессионального образования // Вестник общественного мнения. 2014. №1-2(117). С. 106-114.
Министерство просвещения Российской Федерации: официальный сайт. https://edu.gov.ru/activity/statistics/secondary_prof_edu (дата обращения: 01.04.2021).
Михеева С.А. Система формализованных критериев оценки школьного учебника // Вопросы образования. 2015. №4. С. 147-183.
Монахов В.М. Проблемы содержания и методов обучения в свете реформы // Вопросы психологии. 1984. №5. С. 5-16.
О мерах по реализации государственной политики в области образования и науки: указ Президента Российской Федерации от 07 мая 2012 г. №599 // Электронный фонд правовой нормативно-технической документации. https://docs.cntd.ru/document/ 902345105#7D20K3 (дата обращения: 01.04.2021).
Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. №273-ФЗ // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 01.04.2021).
Об утверждении Порядка организации и осуществления образовательной деятельности по образовательным программам среднего профессионального образования: Приказ Министерства образования и науки РФ от 14 июня 2013 г. №464 // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_150312/ (дата обращения: 01.04.2021).
Прохорова О.Ю. Принципы формирования комплекса учебных изданий для среднего профессионального образования: дис. … канд. филол. наук: 05.25.03. М., 2006. 174 с.
Стратегия развития системы подготовки рабочих кадров и формирования прикладных квалификаций в Российской Федерации на период до 2020 года // Электронный фонд правовой нормативно-технической документации. https://docs.cntd.ru/document/ 456016920 (дата обращения: 01.04.2021).
Харина Н.В. Проблемы профессионального образования в России и за рубежом // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Reviev. 2013. №1(1). С. 8-15.