Improving the quality of training of future sociologists by means of digital education

Authors

  • M.S. Segal Far Eastern Federal University
  • A.V. Kuts Far Eastern Federal University
  • V.S. Firsov Far Eastern Federal University

DOI:

https://doi.org/10.25726/%20b4749-8285-8995-v

Keywords:

digital education, sociology, quality, research, university

Abstract

Despite the existence of "various models of vocational training in European institutions of higher education, the formation of professional qualities is one of the main tasks that is solved due to the applied orientation of the content of education, the integration of academic disciplines, a large amount of practice, the use of active teaching methods: trainings, training workshops, cooperative learning methods" and the advantages of the modern educational digital space. The experience of professional training of a future sociologist in Russia highlights the insufficient focus of curricula and programs on the formation of professional qualities, the dominance of traditional education, focused primarily on mastering the system of sociological knowledge, skills and abilities. Consequently, the direction of the national professional training of the future sociologist on the formation of professional qualities is a necessary condition for integration into the European educational space and the competitiveness of future specialists. This is evidenced by the comparative analysis of the experience of professional training of a future sociologist in leading European and domestic institutions of higher education.

References

Алешковский И.А,, Гаспаришвили А.Т., Крухмалева O.С. Цифровизации в системе высшего образования: социологический анализ // Aima mater (Вестник высшей школы). 2021. №3. С. 16-24.

Артамонова М.В., Радченко C.B. Цифровизация высшего образования как новая социальная реальность // Среднерусский вестник общественных наук. 2020. Т. 15. №6. С. 30-44.

Бекарев А.М., Девятко И.Ф., Журавлев О.М., Николаев В.Г., Оберемко О.А., Подвойский Д.Г., Радаев В.В., Резник Ю.М., Рогозин Д.М., Щербина В.В. Современная отечественная социология: состояние и перспективы развития // Личность. Культура. Общество. 2018. Т. 20. № 1-2 (97-98). С. 158-191.

Блинов В.И., Сергеев И.С., Есенина Е.Ю. Педагогическая концепция цифрового профессионального образования и обучения: монография, М.: Дело, РАНХиГС, 2020. 112 с.

Бурнаева Е.М., Матафонова А.Н. Формирование структурного обеспечения компетенций у студентов как элемента реализации концепции устойчивого развития // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 1(47). С. 99-107. DOI 10.25726/d8299-4845-8317-y.

Быстров И.И., Веселова В.Н., Колин К.К. Основы живучести автоматизированных организаций информационного общества // Системы и средства информатики. 2018. Т. 28. № 4. С. 110-121.

Зырянов В.В., Ладыжец Н.С., Темнова Л.В. Социологическое образование в России: итоги 30 лет // Социологические исследования. 2020. № 1. С. 152-154.

Игнатьев В.П., Варламова Л.Ф. Мониторинг эффективности реализации магистерских программ // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 7. С. 110118. DOI: https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-7-110-118

Колобкова А.А. Исторический экскурс становления и развития методики преподавания иностранных языков в российских университетах // Педагогический журнал. 2019. Т. 9. № 4-1. С. 73-88.

Мовсумзаде Э.М. Ступени трансформации профессиональной образовательной системы и современные перспективы инженерного образования: моногр. / под ред. С.И. Пахомова. М.: ОБРАКАДЕМНАУКА, 2021. 188 с.

Подлипалин А.А. Педагогические формы профилактики делинкветного поведения молодежи в киберпространстве // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 1(47). С. 135-141. DOI 10.25726/w7570-5508-4469-w.

Романенко И.Б., Пую Ю.В. Цифровизация и социальные сети: актуальный формат существования человека // Научное мнение. 2020. № 6. С. 52-58.

Скворцов Н. Г., Зырянов В. В. Социологическое образование: между стандартами и реалиями // Социологические исследования. 2018. № 7. С. 30-40.

Черныш М.Ф. Проблематизация социального: исследования социальной структуры и российская социология // Горшков М.К. (ред.) Россия реформирующаяся: Ежегодник. 2018. Выпуск 17. М.: Новый Хронограф. С. 48-60.

Published

2022-10-15

How to Cite

1.
Segal M, Kuts A, Firsov V. Improving the quality of training of future sociologists by means of digital education. УО [Internet]. 2022 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 24];12(8):253-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/569