Model of innovative education in industrial and technological universities

Authors

  • S.I. Dvoeglazov Russian State Geological Exploration University
  • Y.V. Zabaykin Russian Biotechnological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/c9154-0565-4611-z

Keywords:

education, engineering specialties, mining carts, analysis

Abstract

The reform of the system of higher engineering education provides for the availability of an appropriate level of professional competence among applicants for higher education. Taking into account the new requirements for the training of applicants for higher education, in particular, future philologists, the problem of determining the readiness of future philologists for professional activity, the formation and development of general and professional competencies, diagnostics of the level of acquired competencies of applicants for higher education in philological specialties in a competence-oriented computer environment becomes very relevant. In this regard, the important question is how exactly the training of future engineers should change, what knowledge, skills and competencies should applicants of engineering specialties acquire in order to ensure the appropriate quality of future professional activity, a high level of orientation in the conditions of reforming the higher education system. In our study, we will proceed from the fact that the criterion expresses the most general essential characteristic of the pedagogical phenomenon, on the basis of which the comparison and evaluation of this phenomenon is carried out, and the level is the degree of development of the phenomenon under study. Indicators are qualitative or quantitative characteristics of the formation of each phenomenon, properties, signs of the object under study, that is, a measure of the formation of a particular criterion. 

References

Баловцев С.В., Воробьева О.В. Многофункциональные системы промышленной безопасности в угледобывающей отрасли // Горный информационно-аналитический бюллетень. 2020. № S1. С. 31-38. DOI: 10.25018/0236-1493-2020-1-1-31-38.

Горбунова М.И. Формирование математической компетентности будущего инженера для работы в энергетических компаниях // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 1(47). С. 222-231. DOI 10.25726/z8842-2929-7998-q.

Горбунова М.И. Формирование модели гармонизации математического обучения обучающегося инженерных специальностей в электроэнергетике // Управление образованием: теория и практика. 2022. № 1(47). С. 242-249. DOI 10.25726/w5268-3094-9204-s.

Изотов Е.А., Солдатова Г.В., Филатов А.О. Отношения к учебным занятиям по физической культуре студентов технических вузов // Теория и практика физ. культуры. 2018. № 4. С. 14-16.

Корнеев Д.Н., Корнеева Н.Ю. Сетевое взаимодействие как фактор инновационного развития высшего профессионального образования // Сетевое взаимодействие как форма реализации государственной политики в образовании: сб. материалов Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием 18-19 февраля / под ред. В. В. Садырина, Е. М. Дорожкина, Е. А. Гнатышиной и др. Челябинск: СИМАРС, 2015. С. 51-58.

Костромин О.В., Руденко Г.В., Дорофеев В.А. Профессионально прикладная подготовка студентов горных специальностей на основе избранного вида спорта // Теория и практика физ. культуры. 2018. № 4. С. 37-39.

Костюченко В.Ф., Руденко Г.В., Дубровская Ю.А. Формирование физической культуры граждан в контексте стратегии развития физической культуры и спорта в РФ // Теория и практика физ. культуры. 2019. № 3. С. 35-38.

Малышев Ю.Н, Титова A.B., Пучков А.Л. Инновации в горно-геологическом образовании // Горный журнал (2255). 2018. №10. С. 93-98.

Пучков Л.А., Петров В.Л., Хронин В.В., Коваленко В. С. Подготовка горных инженеров для открытых разработок // Горный журнал. 2009. №11. С. 50-51.

Сафронов В.П., Зайцев Ю.В., Сафронов В.В. Горный инженер - специфика профессии, ее прошлое, настоящее и будущее // ГИАБ. 2021. №6. С. й68-178.

Степанова Ю.Б. Успешное трудоустройство в представлениях выпускников образовательных организаций высшего образования (по результатам социологических исследований) // Среднерусский вестник общественных наук. Серия: Социология. 2017. Т. 12, № 6. С. 75-83. https://doi.org/10.22394/2071-2367-2017-12-6-75-83.

Чередниченко Г.А. Положение на рынке труда выпускников вузов (по материалам опроса Росстата РФ) // Социологические исследования. 2020. № 11 (415). С. 95-105.

Published

2022-10-15

How to Cite

1.
Dvoeglazov S, Zabaykin Y. Model of innovative education in industrial and technological universities. УО [Internet]. 2022 Oct. 15 [cited 2024 Nov. 24];12(8):187-94. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/557