To the question of the relevance of the development and updating of methods of teaching general education (compulsory) disciplines of educational programs of secondary vocational education
DOI:
https://doi.org/10.25726/r6214-4472-0702-xKeywords:
secondary vocational education; methods of teaching general (compulsory) subjects; educational program; federal state educational standard; professional standard; professional competencies; WorldSkills RussiaAbstract
The article considers the issue of the relevance of the development and updating of methods of teaching general education (compulsory) disciplines of educational programs of secondary vocational education (SPE) in modern conditions. The article shows the need to develop and update methods of teaching general education (compulsory) disciplines of secondary school educational programs based on the Federal State Educational Standards (FSES) of the new generation, the requirements of professional standards, international requirements for the methods and competencies of WorldSkills Russia (WSR). The purpose of the article is to substantiate the need to update the methods of teaching general education (compulsory) disciplines of educational programs of secondary vocational education. Objectives of the article: to determine the role of secondary vocational education in the modern system of Russian education; to analyze the modern system of secondary vocational education in the conditions of an innovative economy; to identify and study the factors that determine the need to update the methods of teaching general education (compulsory) disciplines of secondary vocational education programs in modern conditions. Research hypothesis: improving the quality of training of students in educational institutions of secondary vocational education through the formation of updated methods of teaching general (compulsory) disciplines of educational programs of secondary vocational education in accordance with the Federal State Educational Standards of the new generation, the requirements of professional standards, international requirements for methods and competencies of WorldSkills Russia. Research methods are based on the use of general scientific methods of cognition: abstraction, analysis, analogy, complexity, logic, synthesis, consistency. Results achieved: substantiation of the need to develop and update methods of teaching general education (compulsory) disciplines of educational programs of secondary vocational education on the basis of the new generation of Federal State Educational Standards, the requirements of professional standards and WSR methods as a mandatory and important condition for ensuring the formation of a modern innovative system for training qualified workers (employees) and middle-level specialists in accordance with the needs of the economy and society
References
Актуализация содержания образовательных программ с учетом интеграции ФГОС СПО, профессиональных стандартов и требований WS как необходимое условие подготовки конкурентоспособного специалиста / М.А. Иваненкова, М.В. Кисельман, Т.В. Кудрявцева, И.А. Ромашкова // Смоленская академия профессионального образования. http://www.dpo-smolensk.ru/meropr-1/1-prof-edu/ivanenkova.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Актуальные вопросы развития среднего профессионального образования. Практическое пособие / под общей ред. А.Н. Лейбовича // ФИРО РАНХИГС. https://firo.ranepa.ru/files/docs/spo/aktualniye_voprosi_razv_spo.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Васильева А.А. Подготовка квалифицированных рабочих в современных условиях развития среднего профессионального образования // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2016. №182. С. 118-126.
Век живи – век учись: непрерывное образование в России // НИУ ВШЭ. https://ioe.hse.ru/data/2019/04/09/1176083466/Nepreryvn.obraz.-text.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Георге И.В. Формирование профессиональных компетенций студентов образовательных организаций высшего образования на основе организации самостоятельной работы. Тюмень: ТИУ, 2016. 143 с.
Есенина Е.Ю. Методика разработки и организация экспертизы модельных проектов примерных основных образовательных программ в соответствии с федеральными государственными образовательными стандартами среднего профессионального образования, учитывающих подходы к интенсификации освоения образовательных программ в образовательных организациях, реализующих программы СПО // ФСОС СПО. Перезагрузка. http://spo-new-fgos.firo-nir.ru/images/esenina_29jan2020.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Лысак О.Г. Формирование профессиональных компетенций у бакалавров профессионального обучения средствами IT-технологий на материале математических дисциплин // Орловский государственный университет. http://oreluniver.ru/ public/file/defence/Lysak_Oksana_Grigorevna_05.04.2019.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Методические рекомендации по разработке основной профессиональной образовательной программы на основе ФГОС-4, сопряженной с профессиональными стандартами, требованиями работодателей и методиками WorldSkills // Любимский аграрно-политехнический колледж. https://pu47.edu.yar.ru/dokumenti_2020/rip_lapk_met_rek__itog.docx (дата обращения: 01.04.2021).
Минпросвещения России внесло изменения в ФГОС 47 специальностей и профессий системы СПО // Министерство просвещения Российской Федерации. https://edu.gov.ru/press/3404/minprosvescheniya-rossii-vneslo-izmeneniya-v-fgos-47-specialnostey-i-professiy-sistemy-spo/ (дата обращения: 01.04.2021).
Новые федеральные государственные образовательные стандарты среднего профессионального образования по 50 наиболее востребованным на рынке труда, новым и перспективным профессиям и специальностям // Институт развития профессионального образования. https://www.irposakha.ru/51-ssylki-na-novye-fgos-spo-po-top-50 (дата обращения: 01.04.2021).
Осадчева С.А. Об организации работы по проекту «Разработка моделей интенсификации освоения образовательных программ в условиях актуализации федеральных государственных образовательных стандартов и оптимизации образовательного процесса в образовательных организациях, реализующих программы среднего профессионального образования» в 2020 году. http://spo-new-fgos.firo-nir.ru/images/osadcheva_30jan2020_2.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Пакет методических рекомендаций для образовательных организаций с описанием типовых регламентов интенсификации образовательного процесса для обеспечения оптимизации сроков подготовки обучающихся и построения индивидуализированных треков освоения образовательных программ среднего профессионального образования // РАНХиГС. http://spo-new-fgos.firo-nir.ru/images/sbornik_paket_metodocheskih_rekomendaciy_dlya_oo.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Репин С.А., Колодий Е.А. Актуальность проблемы формирования дополнительных профессиональных компетенций студентов образовательной организации СПО в соответствии с требованиями современного производства // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2014. №3. С. 34-40.
Техническое описание компетенции. Программные решения для бизнеса // АНО «Агентство развития профессионального мастерства (Ворлдскиллс Россия)». https://worldskills.ru/final2020/wp-content/uploads/2020/06/%D0%A2%D0%9E-271.pdf (дата обращения: 01.04.2021).
Трудовой кодекс Российской Федерации от 30 декабря 2001 г. №197-ФЗ: Принят Государственной Думой Российской Федерации 21 декабря 2001 г. // Справочная правовая система «Консультант Плюс». http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_34683/e185e25735310e657309a01b515a25107fac8784/ (дата обращения: 01.04.2021).