Value-sense Propaedeutics - a critical technology for the formation of global competence

Authors

  • Vsevolod A. Kurbatov Group of Companies "Prosveshcheniye"

DOI:

https://doi.org/10.25726/d7487-1393-0410-g

Keywords:

propaedeutics, opportunities, global competence, awareness, values, meanings, critical technology, sustainable development, motivation, controllability, accessibility, efficiency

Abstract

Analytical reviews of trends in the development of the transformation processes of the world community indicate the increased attention to the formation of global competence and the development of critical technologies. As a rule, this fact is explained by the depth of the global socio-economic crisis and the danger of its consequences, which many assess as the possibility of "the extinction of humanity as a species." The results of surveys of practitioners show that the main problem for them is the high degree of uncertainty of the semantic field of these terms and the lack of objective criteria for assessing the formation of global skills and competencies, as well as the "degree of criticality" of technologies. For example, in the PISA study, global competence is presented as a multidimensional ability that includes a number of global competencies. The tautology of this representation is to some extent compensated by the enumeration of global competencies: the ability to appreciate and understand different points of view and outlooks, the willingness to successfully and respectfully interact with others, the desire to take measures aimed at achieving collective well-being and ensuring sustainable development, the ability to analyze cross-cultural and global problems. However, even theorists find it difficult to assess the practical applicability of rapidly changing ideas about these competencies in general and about sustainable development in particular, and the report to the Club of Rome 2018 reasonably argues that "current trends are not relevant to sustainable development." This fact can be interpreted as a manifestation of one of the paradoxes of the emerging information society - no more than 3% of the huge amount of publicly available information (including methods for effectively solving urgent problems) is used, which causes a deepening of the crisis due to missed opportunities to eliminate threats to sustainable development. The article is devoted to value-sense propaedeutics as a critical technology that ensures the formation of global competence in any person and allows an objective assessment of the result using a system of criteria tested in the course of a twenty-year state experiment.

References

Андропов Ю.В. Учение Карла Маркса и некоторые вопросы социалистического строительства в СССР. http://www.sovetika.ru/sssr/andropovst001.htm

Безруких М.М. Прекратите предъявлять детям неадекватные требования. М., 2017. https://newtonew.com/school/bezrukhih-children-reading

Вийкман А. Экстренное заявление Римского клуба // https://www.b17.ru/blog/259440/

Владимиров А.И. Война как война смыслов // Экономические стратегии. 2016. №4. С. 38.

Волчков В.Ю., Потеряйко А.Ю. Образование: смыслы, ценности, интеллект. Проблемная ситуация // Молодёжный Форум «Образ будущей России глазами молодёжи». М.: МОИП, 22 февраля 2022 г. https://xn--b1addlbmfjmgouh8k.xn--p1ai/educationmodel/11-molodyozhnyi-forum-obraz-buduscheirossii-glazami-molodyozhi.html

Всесоюзный съезд работников народного образования / Стенографический отчет. 20-22 декабря 1988 г. М.: Высшая школа, 1990. 414 с.

Выступление Владимира Путина на форуме «Валдай» 21 октября 2021 года. http://www.kremlin.ru/events/president/news/66975

Захарченко А.В. Ценностно-смысловые ориентиры современной молодежи // Вестник научного общества студентов, аспирантов и молодых ученых. 2019. No4. Том 1. С. 38-42.

История философии (Энциклопедия). https://www.litmir.me/br/?b=123620&p=462

Кихтан В.В., Качмазова З.Н. Информационная война: понятие, содержание и основные формы проявления // Вестник ВУиТ. 2018. № 2. С. 228–235.

Кумбс Ф.Г. Кризис образования в современном мире: системный анализ. М., 1970.

Курбатов А.В., Курбатова Л.А. Система ценностно-смыслового образования интеллектуальной экономики устойчивого мира // Евразийский союз ученых (ЕСУ). 2020. No 3 (72). С. 17-32. DOI: 10.31618/ESU.2413-9335.2020.4.72.643.

Курбатов А.В., Курбатова Л.А. Ценностно-смысловая психология в информационном обществе // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2021. Т. 10. No 2А. С. 199-210. DOI: 10.34670/AR.2021.19.76.021.

Курбатов А.В., Курбатова Л.А. Ценностно-смысловая философия // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Познание». 2021. No 5. С. 142-150. DOI 10.37882/2500-3682.2021.05.19.

Ламова Е. Более 400 подростков задержали с февраля на антивоенных акциях в Москве// Военная операция на Украине 12 апреля 2022 г. https://www.rbc.ru/politics/12/04/2022/625432999a7947d7889a6928

Лужков Ю.М. Возобновление истории. Человечество в XXI веке и будущее России. М.: МГУ, 2002. 198 с.

Мазурова Л. Потребитель нынче в дефиците? // Литературная газета. 2007. № 32 (6132). [https://lgz.ru/article/N32--6132---8-08-2007-/Potrеbitеly-nыnchе-v-dеfitsitе_1154/

Меньшиков В.М. Почему Россия должна принять Государственную доктрину развития образования. https://ruskline.ru/analitika/2017/04/13/pochemu_rossiya_dolzhna_prinyat_gosudarstvennuyu_doktrinu_razvitiya_obrazovaniya

Миронов С.М. За пробелы в организации учебного и воспитательного процесса будут в конечном итоге расплачиваться наши дети. URL: http://council.gov.ru/events/news/23323/

Нарочницкая Н.А. Поддержим Указ президента о традиционных ценностях // Информационный портал семейной политики "Иван Чай", 2022. https://ivan4.ru/news/traditsionnye_semeynye_tsennosti/politik_natalya_narochnitskaya_podderzhala_proekt_ukaza_pre_zidenta_o_traditsionnykh_tsennostyakh/

Патрушев Н.П. -Двойные стандарты ряда стран мешают в борьбе с терроризмом. https://ria.ru/20150903/1227068786.html

Переслегин С. Новые карты будущего, или анти-рэнд. http://rud.exdat.com/docs/index744940.html?page=25

Печчеи А. Человеческие качества. М.: Прогресс, 1980. 302 с.

Постановление Правительства Российской Федерации от 29 марта 2014 года № 245 "О признании утратившими силу некоторых актов Правительства Российской Федерации". http://government.ru/docs/all/90850/

Проект Указа Президента РФ "Об утверждении Основ государственной политики по сохранению и укреплению традиционных российских духовно-нравственных ценностей". https://strategy24.ru/

Путин В.В. Полный текст инаугурационной речи в 2018 г. https://www.kp.ru/daily/26826/3865415/ (дата обращения: 15.04.2022).

Путин назвал главный негативный фактор для российской экономики. https://lenta.ru/news/2022/04/18/negat/

Путин назвал экстремизм прямой угрозой единству России [Электронный ресурс]. - URL: https://smotrim.ru/article/2654633

Словарь по аналитической психологии. https://slovar.cc/psih/analit/2481243.html

Тойнби А.Д. Постижение истории. М.: Айрис-Пресс, 2002.

Указ Президента Российской Федерации № 400 от 02.07.2021 г. "О стратегии национальной безопасности Российской Федерации". http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202107030001

Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (утв. приказом Министерства образования и науки РФ от 17 декабря 2010 г. N 1897, с изм. и доп. от 29 декабря 2014 г., 31 декабря 2015 г., 11 декабря 2020 г.).

Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 30.12.2021 г.) "Об образовании в Российской Федерации" (с изм. и доп., вступ. в силу 01.03.2022). https://www.zakonrf.info/zakon-obobrazovanii-v-rf/

Функциональная грамотность: глобальные компетенции // Отчет по результатам международного исследования PISA-2018. М.: 2020. 54 с.

Фурсов А.И. XXI век выиграет тот, кто сможет создать новую науку о человеке, об обществе. URL: https://www.business-gazeta.ru/article/538417

XXVII съезд Коммунистической партии Советского Союза, 25 февр.- 6 марта 1986 г. Стенографический отчет. [В 3 т.]. Т. 1. М.: Политиздат, 1986. 654 с.

Published

2022-04-15

How to Cite

1.
Курбатов ВА. Value-sense Propaedeutics - a critical technology for the formation of global competence. УО [Internet]. 2022Apr.15 [cited 2024Jun.30];12(2):67-81. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/312

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.