Organization of extracurricular activities aimed at developing the cognitive interests of younger students
DOI:
https://doi.org/10.25726/d1010-1614-4489-nKeywords:
extracurricular activities; cognitive interests; junior school student; circle; club; scientific society of schoolchildren.Abstract
Younger students often form their cognitive interests based on external influences. At the same time, the orientation of cognitive interests is determined not so much by the pedagogical bias, as by the possibility of providing assistance in choosing the further structure of ensuring implementation in the structure of school education. The authors note that it is possible to promote the possibility of activating cognitive ability on the basis of extracurricular activities. The article deals with experimental work on the organization of extracurricular activities aimed at the development of cognitive interests of primary school students. It is determined that there is a higher level of development of cognitive interest in the students of the experimental group. The authors found that the differences between the experimental and control groups were significant by more than 0.05. The authors compare the results obtained before and after the experiment. It was revealed that at the initial stage of the experiment, the control and experimental groups had approximately equal indicators. The authors come to the conclusion that the developed model of the development of cognitive interest of primary school students in extracurricular activities is theoretically justified and practically confirmed. The authors show that extracurricular activities can be further considered as a basis for integrating the concept of sustainable education.
References
Алиева М.А. Особенности формирования познавательного интереса у детей младшего школьного возраста // Известия Чеченского государственного педагогического института. 2018. Т. 18. №1. С. 144-147.
Алябушева Г.В. Педагогические условия формирования познавательных интересов школьника. // Сборник научных статей «Проблемы педагогического образования» / под ред. В.А. Сластенина, Е.А. Левановой. Вып. 36. М.: МПГУ, 2010. С. 126-129.
Баранова Э.А. Диагностика познавательного интереса у младших школьников и дошкольников. СПб., 2005. С. 12.
Баранова Э.А. Исследование познавательного интереса в структуре общей способности у дошкольников и младших школьников // Вестник Мининского университета. 2014. №3(7). С. 1-12.
Волков К.Н. Диагностика познавательного интереса у младших школьников и дошкольников. СПб.: Речь, 2005. 121 с.
Горчинская А.А. Развитие познавательного интереса младших школьников в учебной деятельности. Челябинск, 1999. 187 с.
Дусавицкий А.К. Формула интереса. М.: Педагогика, 1989. 176 с.
Ксензова Г.Ю. Перспективные школьные технологии, М.: Пед. общество России, 2001. 224 с.
Кюнкрикова И.В., Артаева Г.В. Формирование этнокультурной компетентности учащихся в условиях современной школы // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2016. №1. С. 60-70.
Матюхина М. В. Мотивация учения младших школьников. М.: Педагогика. 1984. 144 с.
Прихожан Н.В. Познавательная активность // Школьный психолог. 2003. №43. С. 4-5.
Репкина С.И. Познавательный интерес: понятие, структура, этапы формирования у младших школьников // Вестник Саратовского областного института развития образования. 2018. №4. С. 12-15.
Савенков А.И. Психология детской одаренности. 2-е изд., испр. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2018. 334 с.
Савчук А.А., Волчегорская Е.Ю. Формирование познавательных метапредметных результатов у младших школьников // Сборник конференции НИЦ «Социосфера». 2013. №37. С. 88-90.
Трубинова К.М. Познавательный интерес и его развитие в процессе обучения в начальной школе // Материалы II Международной научной конференции «Педагогика сегодня: проблемы и решения». Самара: Общество с ограниченной ответственностью «Вектор», 2017. С. 9-14.
Юркевич В.С. Интеллектуальная одаренность и социальное развитие: противоречивая связь // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7. №2. С. 28-38.
Якимова М.С. Развитие познавательного интереса у младших школьников во внеурочной деятельности // Историческая и социально-образовательная мысль. 2012. С. 122-124.