An algorithm for creating a catchy storyline in a literary work to form an emotional response from the reader
Keywords:
literary work, plot, exposition, conflict development, climax, denouement, conclusion.Abstract
Every day, people consume a large amount of information created by writers and screenwriters through books, films, theatrical productions and other sources. The variety of literary forms and increased interest contribute to the active development of literary creativity in the world. However, the study of modern literary works shows that the issues of creating a catchy storyline that forms an emotional response from the reader remain insufficiently explored. Writing literary works without studying this topic leads to the formation of literature with lower demand among readers. Which, in turn, reduces the commercial component of a literary work and the market of writers and screenwriters in general. The paper presents an algorithm for creating a catchy storyline that forms an emotional response from the reader. The article actualizes the problems of applying plot elements in practice when writing a literary work, touches on psychological techniques using relevant topics for writing stories that form an emotional response from the reader. The practical significance of the research lies in the fact that the use of this algorithm in the creation of literary works contributes to the development of the literary sphere and an increase in demand for literature in general.
References
Анохин К.В. Мозг, творчество, сознание // Философия творчества: материалы Всерос. науч. конф. 8–9 апреля 2015. М.: Институт философии РАН, 2015. с. 45-53.
Гузь А.С. Мир художественного произведения: как его построить и какими героями заселить // Мат. ХLIX Самарской обл. студ. науч. конф. Тезисы докладов. Санкт-Петербург, 2023. .396 с.
Гумовская Г.Н., Полторакова Н.В. Кинодиалог как лингвистическая система кинотекста. Казань: Казанский лингвистический журнал, 2023. Т. 6. № 3. С. 324-333.
Исаев Ю.Н., Мышкина А.Ф. «Универсальная тема» и «Бродячий сюжет» в литературе: некоторые размышления о заимствованиях и оригинальности национальной литературы // Развитие образования. 2023. Т. 6. № 2. C. 29-37.
Климова С.А. Технология создания сценариев театрализованных представлений. В книге: Молодежь XXI века: образование, наука, инновации // Мат. XII Всерос. студ. науч.-прак. конф. с межд. уч. Новосибирск, 2024. С. 149-151.
Кузьмина О.В., Петров В.В. Сценарий как один из видов драматургических произведений: специфика сценарной драматургии // Современная праздничная культура: традиции и новации: межвуз. сб. науч.-метод. ст. Барнаул, 2021. С. 36-41.
Лайош Э. Искусство драматургии. М.: Изд.-во: Альпина-Диджитал, 2009.24 с.
Левитан Л.С., Цилевич Л.М. Сюжет в художественной системе литературного произведения. Рига: Зинатне, 1990. 71 с.
Линьков С.В. От литературного произведения к сценарию сериала: использование драматургических элементов для создания уникального медиапродукта // Медиасреда. 2022. № 2. C. 70-76.
Макки Р. Диалог: Искусство слова для писателей и драматургов. М.: Альпина нон-фикшн, 2021. 436 с.
Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М.: А ТЕМП, 2013. 784 с.
Психология творчества: школа Я.А. Пономарева. Под ред. Д.В. Ушакова. М.: Изд-во Института психологии РАН, 2006. 624 с.
Психология. Литература. Театр. Кино: колл. моног. Психологический институт Российской академии образования, Литературный институт им. А.М. Горького. Под общ. ред. Н.Л. Карповой. М.: Ассоциация школьных библиотекарей русского мира (РШБА), 2020. 432 с.
Пунинская А.Э., Михальчук Н.А. Языковые средства выражения манипуляции в художественном тексте // Мат. док-в 55-й Межд. науч.-тех. конф. препод. и студ. В 2-х т. Витебск, 2022. С. 34-36.
Энгри Л. Искусство драматургии. М.: Альнина нон-фикшн, 2020. 430 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.