Innovative approaches to the formation of digital literacy among students of pedagogical universities

Authors

  • Petimat Kh. Almurzayeva A.A. Kadyrov Chechen State University
  • Malika Ya. Elzhurkaeva Chechen State Pedagogical University

Keywords:

digital literacy, teacher education, innovative learning model, personalization, project-based learning, digital competencies

Abstract

The article deals with the problem of digital literacy formation among future teachers in the context of digitalization of education. Based on the analysis of modern scientific literature, it has been revealed that existing approaches to the development of digital competencies of students of pedagogical universities do not fully meet the requirements of the digital economy and society. The purpose of the study is to develop and test an innovative model for the formation of digital literacy among future teachers, based on the principles of personalization, interactivity and project-based learning. The research methods included theoretical analysis of literature, modeling, pedagogical experiment, questionnaires, testing, statistical data processing. During the experimental work, the effectiveness of the proposed model was proved: the students of the experimental group significantly increased the level of digital literacy, improved indicators of motivation and involvement in the educational process. The results obtained have high theoretical and practical significance, and can be used to modernize the system of teacher training in the context of digital transformation of education. The prospects for further research are related to the scaling of the model, the development of diagnostic tools for assessing teachers' digital literacy.

References

Афонина Н. Компетентностный подход в образовании // Справочник от Автор 24: сайт. 2023. https://spravochnick.ru/pedagogika/kompetentnostnyy_po dhod_v_obrazovanii/

Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 25-36.

Галкин Д.В. DigitalCulture: методологические вопросы исследования культурной динамики от цифровых автоматов до техно-био-тварей // Международный журнал исследований культуры. 2012. № 3. С. 11-16.

Гарашкина Н.В., Дружинина А.А. Интеграция синхронного и асинхронного форматов обучения студента как направление цифровизации высшего образования // Гуманизация образования. 2020. № 4. С. 15-25.

Горбунов А.С. Личность и цифровые технологии в информационном массовом обществе // Вестник Московского государственного областного университета. 2018. № 4. С. 8-16.

Горюнова М.А., Лебедева М.Б., Топоровский В.П. Цифровая грамотность и цифровая компетентность педагога в системе среднего профессионального образования // Человек и образование. 2019. № 4(61). С. 83-89.

Дмитриева Е.Е. Диагностика ориентированности цифровой образовательной среды школы // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2021. Т. 27. № 3. С. 19-25.

Дроботенко Ю.Б., Назарова Н.А. Функциональная грамотность как объект междисциплинарного исследования и условие повышения качества образования // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-2. С. 66-71.

Елькина, Е.Е. Цифровая культура: понятие, модели и практики // Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего. 2018. № 2. С. 195-203.

Захаров М.Ю., Старовойтова И.Е., Шишкова А.В. Цифровая культура – исторический этап развития информационной культуры общества // Вестник ГУУ. 2020. № 5. С. 7-9.

Ибрагимова Л.А., Скобелева И.Е. К вопросу применения электронных образовательных ресурсов в обучении специалистов среднего звена // Среднее профессиональное образование. 2017. № 1. С. 55-57.

Керре М. С. Что такое функциональная грамотность? 2022. https://ino.mgpu.ru/notes/chto-takoe-funktsionalnaya-gramotnost/

Кравцов А.О. Управление изменениями в условиях новой нормальности в контексте концепции BANI-мира // Менеджмент XXI века: экономика, общество и образование в условиях новой нормальности. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2021. С. 56-60.

Логвина И., Рождественская Л. Формирование навыков функционального чтения. Книга для учителя. Курс для учителей русского языка как родного (II-III ступени обучения). Narva: Tartu Ulikool. Narva kolledz, 2012. 56 с.

Обучение и развитие. Под ред. Л.В. Занкова. М.: Педагогика, 1975. 440 с.

Педагогика здравого смысла. Под науч. ред. А.А. Леонтьева. М.: Баласс, Издательский дом РАО, 2003. 368 с.

Соловей М.В. Цифровая образовательная среда школы как важнейший элемент и фактор успешной реализации национального проекта «Образование»: презентация. Изд-во «Русское слово» // МБОУ ДО «Научно-информационно-методический центр» (г. Уфа): сайт. 2021. https://nimc-ufa.ru/files/537/ger6jLtVnHV4k64HyqbG4BV2ZhhvBQy 6.pdf

Указ Президента Российской Федерации № 204 от 7 мая 2018 г. «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года». 2018. http://www.kremlin.ru/acts/bank/43027

Школьникова М.Ю., Черепанова О.А., Якубовская Т.В., Денисова Ю.В. Разработка оценочного инструментария региональных исследований качества образования на основе практики международных исследований // Научно-методическое обеспечение оценки качества образования. 2019. № 3(8). С. 7-12.

Published

2024-06-15

How to Cite

1.
Almurzayeva PK, Elzhurkaeva MY. Innovative approaches to the formation of digital literacy among students of pedagogical universities. УО [Internet]. 2024 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 22];14(7-1):99-109. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1670

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION