Optimization of financial management in Russian universities: drivers of efficiency and sustainable development

Authors

  • Ivan S. Fedorov Far Eastern Federal University
  • Kirill A. Reschuk Far Eastern Federal University
  • Sofia D. Slesarenko Far Eastern Federal University
  • Liana V. Galstyan Far Eastern Federal University
  • Anna G. Krasavina Far Eastern Federal University

Keywords:

financial management, optimization, efficiency, sustainable development, risk management

Abstract

In the context of growing competition, limited resources and a dynamic external environment, the optimization of financial management is becoming a key factor in ensuring the effectiveness and sustainable development of Russian universities. Despite the increased attention to this issue in the scientific literature, many aspects of the problem remain insufficiently developed. The purpose of the article is to identify and systematize the key drivers of financial management optimization in universities, to determine their role in improving the efficiency of activities and ensuring sustainable development. The research is based on a comprehensive methodological approach combining system, process and situational analysis, methods of statistical data processing and expert assessments. The empirical base was compiled from a survey of 120 financial directors of Russian universities, as well as financial reporting indicators of 50 leading universities for 2018-2022. It has been established that the key drivers of optimizing financial management in universities are: (1) the introduction of a risk-based approach; (2) Digitalization of financial processes; (3) development of project financing; (4) Diversification of income sources. It is proved that the integrated use of these drivers provides an increase in operational efficiency by 15-20%, an increase in income from R&D and educational services by 10-12%, and a reduction in transaction costs by 8-10%. The results obtained develop scientific ideas about the mechanisms of optimizing financial management at universities and create the basis for the development of practical recommendations. The identified drivers can become the main elements of the financial management strategy of the university, focused on sustainable development. The prospects of the study are related to the validation of the results obtained on an expanded sample, as well as the study of industry and regional specifics of optimizing financial management at universities.

References

Абанкина И.В., Винарик В.А., Филатова Л.М. Государственная политика финансирования сектора высшего образования в условиях бюджетных ограничений // Журнал Новой экономической ассоциации. 2016. № 3(31). С. 111-143.

Аржанова И.В., Воров А.Б., Дерман Д.О., Дьячкова Э.А., Клягин А.В. Итоги реализации программ развития опорных университетов в 2016–2018 гг. // Университетское управление: практика и анализ. 2019. Т. 23. № 4. С. 23-35.

Балацкий Е.В., Екимова Н.А. Глобальная конкуренция университетов в зеркале международных рейтингов // Вестник Российской академии наук. 2020. Т. 90. № 8. С. 726-738.

Беляков С.А., Клячко Т.Л. Оценка вклада системы высшего образования в социально-экономическое развитие России // Экономика региона. 2021. Т. 17. Вып. 2. С. 352-363.

Зарукина Е.В., Клемина Т.Н. Эффективный контракт как инструмент повышения результативности и оплаты труда научно-педагогических работников вузов // Экономическая наука современной России. 2022. № 1. С. 85-93.

Клячко Т.Л., Синельников-Мурылев С.Г. Стратегия для России: образование. М.: ИД «Дело» РАНХиГС, 2018. 118 с.

Князев Е.А., Дрантусова Н.В. Дифференциация в высшем образовании: основные концепции и подходы к изучению // Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5. С. 43-52.

Корчагова Л.А., Корчагов С.А. Трансформация финансового механизма системы высшего образования в Российской Федерации // Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки. 2018. № 3. С. 116-123.

Кузьминов Я.И., Семенов Д.С., Фрумин И.Д. Структура вузовской сети: от советского к российскому «мастер-плану» // Вопросы образования. 2013. № 4. С. 8-69.

Лисюткин М.А., Фрумин И.Д. Как деградируют университеты? к основаниям институциональных ловушек в сфере высшего образования // Университетское управление: практика и анализ. 2014. № 4-5. С. 12-20.

Миркин Б.Г. Введение в анализ данных: учебник и практикум. М.: Юрайт, 2019. 174 с.

Наследов А.Д. IBM SPSS Statistics 20 и AMOS: профессиональный статистический анализ данных. СПб.: Питер, 2013. 416 с.

Песков Д.Н., Пустовойт В.В., Кондратьев В.Б., Лукша П.О. Университет будущего: внутренние и внешние трансформации // Инновации. 2021. № 11(281). С. 3-11.

Романенко К.Р., Лисюткин М.А. Университетские объединения в России: четыре волны образовательной политики // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 3. С. 112-120.

Сацик В.И., Батуева Д.Р. Дифференциация российских университетов по источникам финансирования образовательной деятельности // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25. № 4. С. 32-44.

Соболев А.Б., Сун С., Кэрролл С., Швабе А. Развитие ведущих университетов Китая: роль государственных программ и реформ в трансформации системы высшего образования // Вопросы образования. 2022. № 2. С. 251-276.

Титова Н.Л., Полежаева К.В. Адаптация зарубежного опыта финансирования высшего образования в российской практике // Вестник международных организаций. 2019. Т. 14. № 4. С. 189-205.

Трубин В.В., Николаева Н.А., Мякишева С.А. Cтратегии финансирования вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21. № 4. С. 9-19.

Юдкевич М.М. Российская модель университетского делового цикла и точки бифуркации университетской системы // Вопросы образования. 2021. № 1. С. 8-34.

Published

2024-06-15

How to Cite

1.
Fedorov IS, Reschuk KA, Slesarenko SD, Galstyan LV, Krasavina AG. Optimization of financial management in Russian universities: drivers of efficiency and sustainable development. УО [Internet]. 2024 Jun. 15 [cited 2024 Nov. 21];14(7-1):70-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1667

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION