"I am skilled in many languages": the teaching of Arseny Grek is the cradle of foreign language education in Russian education

Authors

  • Anastasia A. Kolobkova Russian University of Cooperation

Keywords:

Arseny the Greek, Greek-Latin school, teaching, Patriarch Nikon, history of pedagogy, foreign language education.

Abstract

The article presents the results of an extensive study of historical sources concerning the existence of the Greek-Latin school, which is traditionally associated with the activities and teaching of Arseny the Greek. In the course of the work, various archival documents, chronicles and other written evidence were analyzed, which made it possible to establish the direct relationship of Arseny the Greek to this educational institution. The study examines in detail the role of Arseny the Greek in the development of the Greek-Latin school, emphasizing his significant influence as a mentor on the motivation of students to learn. The article focuses on the high level of competence of Arseny the Greek as a teacher and mentor, which contributed not only to improving the educational level of students, but also to the formation of their interest in learning Greek and Latin languages, as well as ancient culture in general. Special attention is paid to the teaching methods of Arseniy Grek, his pedagogical approaches and innovations that he introduced into the educational process. The author of the article analyzes how these methods contributed to the development of critical thinking and analytical abilities in students, as well as their role in the formation of the intellectual elite of that time. The study also examines the broader context of the state of Russian education in the 17th century, paying special attention to foreign language education. The article discusses various aspects of educational policy at that time, the influence of Western European educational traditions and their adaptation in the Russian educational system. The results of this study can serve as a basis for further research on the state of Russian education in the XVII century. In particular, the article opens up new perspectives for the study of foreign language teaching, the role of foreign teachers in Russian schools, as well as the impact of these processes on the cultural and intellectual development of Russia as a whole. Thus, this study not only sheds light on the importance of Arseny the Greek and his contribution to the development of the Greek-Latin school, but also offers new directions for further scientific research in the field of the history of education in Russia.

References

Белокуров С.А. Адам Олеарий о греколатинской школе Арсения грека в Москве в XVII в. Реферат, читанный на заседании VII Археологического съезда 7 августа 1887 года. М.: Типография Л. и А. Снегиревых, 1888. 43 с.

Богуславский В.В. Славянская энциклопедия XVII век. В 2-х т. М: Олма-Пресс, 2004. 780 с.

Вейнберг Л. Арсений грек. Русский биографический словарь: в 25 т. Т. 2: Алексинский – Бестужев-Рюмин. Санкт-Петербург, 1900. 796 c.

Ветчинова, М.Н. Роль традиций и преемственности в диалектике прошлого и будущего российского образования // Глобальный конфликт и контуры нового мирового порядка: XX Междунар. Лихачевские научные чтения (09-10 июня 2022 г., Санкт-Петербург). СПб.: Санкт-Петербургский гуманитарный университет профсоюзов, 2022. С. 492-494.

Горский А. О духовных училищах в Москве в XVII столетии // Прибавления к Творениям св. Отцов 2. 1845. № 3. C. 147-197.

История русской церкви: соч. Макария, митр. Московского и Коломенского. В 12 т. Т. XI: Патриаршество в России. Кн. II. Санкт-Петербург: Типография С. Добродеева, 1882. 629 с.

Каптерев Н.Ф. Следственное дело об Арсении Греке и ссылка его в Соловецкий монастырь // Чтения в Обществе любителей духовного просвещения. 1881. №7. С. 70-96.

Колобкова А.А. Развитие учебного книгоиздания по французскому языку в России XVIII – первой половины XIX веков // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-4. С. 202-206.

Колобкова А.А. Традиции российского образования: учебная книга в профессионально-ориентированном обучении иностранным языкам в XVIII – первой половине XIX века // SOFT & HARD SKILLS: от школы к успеху в карьере: мат. VII Междунар. науч.-прак. конф. (06 апреля 2023 г., Химки). Российская международная академия туризма. М.: ИД Университетская книга, 2023. С. 117-123.

Левченко О.Ю. Особенности преподавания латинского языка в мужских гимназиях России в начале ХХ в. // Парадигма современной науки в условиях модернизации и инновационного развития научной мысли: теория и практика: мат. ХVI Междунар. науч.-прак. конф., посвящ. памяти основателей Костанайского филиала «ЧелГУ» им. Т.Ж. Атжанова и А.М. Роднова (12-13 апреля 2022 г., Костанай). Костанай: Костанайский филиал федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Челябинский государственный университет», 2022. С. 841-843.

Масленникова Н.В. «Долг, завещанный от Бога…» (на 100-летие кончины Ивана Егоровича Забелина) // Государство, религия, церковь в России и за рубежом. 2009. № 1. С. 192 – 206.

Миркович Г. О школах и просвещении в патриарший период // Журнал Министерства Народного Просвещения. Пятое десятилетие. Ч. CXCVIII. 1878. 62 с.

Михайловский С. Жизнь святейшего Никона патриарха Всероссийского. 2-е изд. М.: Ставропигн. Воскрес. Нового Иерусалима монастырь, 1907. 332 с.

Николаевский П. Жизнь патриарха Никона в ссылке и заключении после осуждения его на Московском Соборе 1666 года: Историческое исследование по неизданным документам подлинного следственного дела патриарха Никона. Санкт-Петербург: Типография Елеонского, 1886. 141 с.

Олеарий А. Описание путешествия в Московию и через Московию в Персию и обратно. Введ., пер., примеч. и указ. А.М. Ловягина. Санкт-Петербург: А.С. Суворин, 1906. 528 с.

Раренко М.Б., Поликарпов А.М., Нетунаева И.М., Бахмутова Е. А. История переводческой деятельности на Поморском Севере: от Арсения грека до современных переводов Рильке: коллект. монограф. 2018. 01. 16. Архангельск: САФУ, 2016. 256 с. М.Б. Раренко // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 6 «Языкознание». Реферативный журнал. 2018. № 1. С. 39-64.

Скрижаль – Москва: Печатный двор, 1655. Т. X: доп. Ст. 2. VI. 1 // Российская государственная библиотека: электронная библиотека.

Смирнов С. История Московской славяно-греко-латинской академии. М.: Въ типографiи В. Готье, 1855. 428 с.

Соловьев С.М. История России с древнейших времен. В 29 т. М.: Въ Университетской типографiи, 1851-1879. 13000 с.

Чумичева О.В. Соловецкое восстание 1667-1676 годов. М: ОГИ, 2009. 352с.

Published

2024-06-15

How to Cite

1.
Kolobkova AA. "I am skilled in many languages": the teaching of Arseny Grek is the cradle of foreign language education in Russian education. УО [Internet]. 2024 Jun. 15 [cited 2024 Oct. 31];14(6-1):309-18. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1660

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Most read articles by the same author(s)