The development of sketch technique in the Russian theater school. Methods of K.S. Stanislavsky and N.V. Demidov
Keywords:
sketch, improvisation, well-being, proposed circumstances, will, unconscious, conscious, action.Abstract
The author explores the problem of the mutual influence of various methods of using sketching techniques in teaching acting. The classical approach has undergone a significant evolution over the past hundred years. The principles of education of future actors based on improvisation, laid down by K.S. Stanislavsky, were creatively comprehended and developed by his famous pupil N.V. Demidov. The article analyzes the similarities and differences between the two approaches, identifies the possibility of their mutual use in teaching the acting profession in higher education.
References
Богданова Л.А. Школа актерской индивидуальности Н.В. Демидова. М.: ГИТИС. 2017. 165 с.
Вахтанговская театральная школа: учебно-методическое пособие. Под редакцией П.Е. Любимцева. СПб.: Планета музыки, 2021. 292 с.
Виноградская И.Н. Станиславский репетирует. Записи и стенограммы репетиций. М.: СТД РСФСР, 1987. 592 с.
Демидов Н.В. Искусство жить на сцене: из опыта театрального педагога. М.: ГИТИС, 2018. 478 с.
Корогодский З.Я. Этюд и школа. М.: Советская Россия, 1975. 112 с.
Малаев-Бабель А.А. В театральной школе Николая Демидова. М.: ГИТИС, 2018. 446 с
Павлов И.П. Рефлекс свободы. М.: Директ-Медиа, 2014. 412 с.
Станиславский К.С. Работа актера над собой. М.: Искусство, 1938. 575 с.
Шичко Г.А. Вторая сигнальная система и рефлекторная деятельность. Л.: Медицина, 1969. 224 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.