Formation of sustainable motivation for education among senior schoolchildren in a digital environment
Keywords:
psychology of a high school student, motivation, educational process, digital educational environment, digitalizationAbstract
This article examines the problem of impaired motivation to participate in the educational process among senior schoolchildren, classifies the types of motivation and their sources, examines the principle of forming a stable internal motivation to acquire knowledge and ways to achieve stable motivation using the communicative and reflective aspects of high school students' activities within the digital educational environment. The article deals with the problem of formation of sustainable motivation for education among senior schoolchildren in a digital environment. The introduction of technology into the educational process is becoming an integral part of modern learning, which requires a revision of approaches to student motivation. The authors explore the key factors influencing the motivation of schoolchildren, such as interactivity, accessibility of information and personalization of the learning process. The article analyzes both the positive and negative consequences of digitalization of education, including a possible decrease in the level of internal motivation and dependence on external incentives. Techniques and tools that help maintain interest in learning, such as gamification and the use of educational platforms, are also considered. Based on the results of the conducted research, the authors propose recommendations for optimizing the digital learning process aimed at increasing the level of motivation of students. In conclusion, the need for an integrated approach, including pedagogical innovations and technological tools, is emphasized in order to create favorable conditions conducive to the formation of sustainable motivation for education among senior schoolchildren.
References
Адольф В.А., Адольф К.В. Угрозы цифровизации образования и их решение // Научный компонент. 2022. № 1(13). С. 88-95.
Бекишева О.В. Мотивация к обучению подростков, находящихся в трудной жизненной ситуации как психолого-педагогическая проблема // МНКО. 2021. №4 (89). С. 7-10.
Божович Л.И. Проблемы формирования личности: избр. психол. тр. Под ред. Д.И. Фельдштейна. Изд. 2-е, стереотип. М.: Изд-во Института практической психологии; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1997. С. 55-91.
Егоренко Т.А. Мотивация обучения как аспект самоопределения личности на этапе ее допрофессионального развития // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8. № 2. С. 49-55.
Золотарева А.В., Серафимович И.В. Мотивация к учебной деятельности у современных подростков: результаты регионального исследования в школах, находящихся в сложных социальных условиях // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26. № 6. С. 58-68.
Кон И.С. Психология юношеского возраста: проблемы формирования личности: уч. пос. для студ. пед. ин-в. М.: Просвещение, 1979. 175 с.
Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте: пос. для учителя. М.: Просвещение, 1983. 96 с.
Морозюк С., Горбенко И., Кузнецова Е. Особенности рефлексии старших школьников и студентов в условиях современного образования // Австрийский журнал гуманитарных и общественных наук. 2020. № 11-12. С. 30-36.
Официальный сайт проекта «Школьное пространство» в сети Интернет».
Реймер М.В., Басанова Е.А. Снижение мотивации познавательной деятельности учащихся и способы ее поддержания (на примере уроков английского языка) // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75-2. С. 287-290.
Савченко Л.В., Вовк Е.В. Влияние коллектива на успеваемость каждого студента в стандартной учебной группе // Проблемы современного педагогического образования. 2022. №74-2. С. 204-207.
Семина М.В., Шишмарева Л.В. Профилактика рисков психологической безопасности подростков в профессиональной деятельности психолога сферы образования // Гуманитарные науки. 2020. №1(49). С. 151-159.
Сообщество проекта «Школьное пространство» в социальной сети «ВКонтакте».
Терещенко В.В., Чуб И.М. Индивидуально-психологические характеристики взросления в подростковом периоде онтогенеза // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Акмеология образования». Психология развития. 2019. Т. 8. Вып. 3. С. 230-239.
Тишкина Т.Н. Взаимосвязь межличностного общения и успешности в обучении в младшей школе // Гуманитарное пространство. 2019. № 3. С. 387-393.
Цыренова В.Б., Лумбунова Н.Б. Управление учебной мотивацией студентов в условиях цифровизации // Вестник Томского государственного университета. 2021. № 470. С. 2-3-209.
Чилингарова Д.Н. Образовательные потребности старшеклассников как индикатор готовности к онлайн-обучению // Caucasian Science Bridge. 2023. № 2(20). С. 31-39.
Richard M. Ryan, Edward L. Deci. Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions // Contemporary Educational Psychology. 2020. Vol. 61. рр. 101-860.
Wang LH., Chen B., Hwang G.J. Effects of digital game-based STEM education on students’ learning achievement: a meta-analysis // IJ STEM. 2022. Vol. 9. P. 26.
Vu T., Magis-Weinberg L., Jansen B.R.J. Motivation-achievement cycles in learning: a literature review and research agenda // Educational Psychology Review. 2022. Vol. 34. pp. 39-71.
Mahdzar М., Aini J., Wan Tik Sakinah Wan, Zain М. High school students’ motivation needs and their intentions to pursue tertiary education. Proceedings. Selangor: Universiti Teknologi. 82. 37. 10.
Zajda J. The impact of motivation on students’ engagement and performance. in: globalisation and dominant models of motivation theories in education // Globalisation, comparative education and policy research. Vol. 39. Cham: Springer, 2023. pp 127-138.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.