How do students realize the potential of self-determination when choosing online courses

Authors

  • Anastasia A. Krivolapova St. Petersburg State University

Keywords:

online courses, self-determination potential, educational choice

Abstract

The article proposes to consider the issues of educational choices made by schoolchildren using the example of selecting digital educational mini-courses under the "School in the Palm" program on the "Digital Nanograd" platform. The outcome of the work is preliminary recommendations for online course developers based on the analysis of educational choices by platform users over one academic year. This article examines the ways in which schoolchildren realize their potential for self-determination when choosing online courses. The study emphasizes the importance of autonomy and an individual approach in the educational process, as well as analyzes the factors influencing students' decision-making. The article discusses motivational aspects such as personal interests, career goals, and academic needs, as well as the role of parents and teachers in supporting this process. The research is based on surveys and interviews with students, allowing for a deeper understanding of their preferences and choice strategies. The obtained data can be useful for educational platform developers and educators.

References

Гордеева Т.О. Мотивация школьников XXI века: практические советы. Методическое пособие. М.: Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2022. 135 с.

Гордеева Т.О. Почему школьники не хотят учиться? // Образовательная политика. № 3 (79). 2019. С. 38-42.

Иоффе А.Н., Бычкова Л.В. Развитие личностного потенциала на занятиях. Учебное пособие. М.: Благотворительный фонд «Вклад в будущее», 2021. 280 с.

Исследование рынка образовательных курсов: средний чек 90% покупок не превышает 10 000 рублей. Бизнес-секреты. Рынок образовательных курсов. Тинькофф, 2022. https://secrets.tinkoff.ru/trendy/rynok-obrazovatelnyh-kursov/?internal_source=copypaste

Казакова Е.И. Путь по лестнице успеха // Народное образование. 1996. № 6. С. 87-90.

Казакова Е.И. Развивающий потенциал школы: опыты нелинейного проектирования // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2013. № 2(30). С. 37-50

Казакова Е.И. Цифровая трансформация педагогического образования // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 1(112). С. 8-14.

Леонтьев А.А. От психологии чтения к психологии обучению чтению // Начальная школа: плюс-минус. № 10. 1999. С. 5.

Леонтьев Д.А. Личностный потенциал: оптика психологии // Образовательная политика. 2003. № 2.

Романова Н.Л. Онлайн-курсы как инновационная форма дистанционного обучения // Педагогика высшей школы. 2018. № 2. С. 5-8.

Шибанова Е.Ю., Малиновский С.С., Абалмасова Е.С., Маслова Е.А. Экспертно-аналитический доклад «Ценности, факторы и последствия выбора высшего образования в России». М.: НИУ ВШЭ; Яндекс, 2023. 110 с.

Юшков А.Н., Аграмакова О.В. Проекты и исследования для развития научных и инженерных умений // Образовательная политика. 2020. № S5. С. 25-33.

European Association of Distance Teaching Universities. The 2018 OpenupEd Trend Report on MOOCs. https://www.openuped.eu/images/Publications/The_2018_OpenupEd_trend_report_on_MOOCs.pdf.

Friedl C. MOOCs for business use: Six hands-on recommendations. Introduction // European Association. 3rd International research on accounting, management and business innovations conf. Graz, 2017.

Feliz-Murias T., Recio-Moreno D. Massive open gamification european association of distance teaching universities // The 2019 OpenupEd Trend Report on MOOCs. 2019. https://www.openuped.eu/images/Publications/The_2019_OpenupEd_

Salas-Pilco S.Z., Yang Y., Zhang Z. Student engagement in online learning in Latin American higher education during the COVID-19 pandemic: A systematic review // British journal of educational technology. 2022. Vol. 53. № 3. pp. 593-619.

Nikolopoulou K. Face-to-face, online and hybrid education: University students’ opinions and preferences //Journal of digital educational technology. 2022. Vol. 2. № 2. pp. 6-22.

Janke S. Prospective effects of motivation for enrollment on well-being and motivation at university // Studies in higher education. 2020. Vol. 45. № 12. pp. 2413-2425.

Mouratidis A., Michou A. Self-determined motivation and social achievement goals in children’s emotions // Educa- tional Psychology. 2011. Vol. 31. № 1. pp. 67-86.

Published

2024-04-15

How to Cite

1.
Krivolapova AA. How do students realize the potential of self-determination when choosing online courses. УО [Internet]. 2024 Apr. 15 [cited 2024 Nov. 21];14(4-1):113-22. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1488

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE