Practical aspects of evaluating individual components of professional competencies of future teachers

Authors

  • Maria A. Ushakova Nizhny Tagil State Socio-Pedagogical Institute (branch) Russian State Vocational Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/l3425-8102-5358-b

Keywords:

competence, professional competence, professional standard, federal state educational standard, Moodle distance learning system

Abstract

The article analyzes the possibility of evaluating the knowledge component of the professional competencies of future teachers in the form of testing organized using the capabilities of the Moodle distance learning system. It is noted that this problem is relevant in connection with the effect of the federal state educational standards of higher education of the third generation, which determine the results of students mastering educational programs in terms of a competence-based approach, as well as in connection with the widespread use (including in the design of basic professional educational programs) of professional standards. Currently, the competence-based approach is widely used in higher education. The very concept of "competence" is already well established. However, the issues of developing mechanisms, technologies and tools for measuring competencies are still relevant. In the article, we have proposed only one of the options for measuring the knowledge component of the professional competencies of future teachers, involving the use of a testing tool organized by means of Moodle, which has been tested in our branch. In addition, we are also working on the development of tools for evaluating the activity component of the professional competencies of future teachers. The proposed method also applies to measuring the level of formation of universal and general pedagogical competencies, and can also be extended to the entire enlarged group of areas and specialties 44.00.00.

References

Методические рекомендации по подготовке кадров по программам педагогического бакалавриата на основе единых подходов к их структуре и содержанию («Ядро высшего педагогического образования») (Письмо Министерства просвещения РФ от 14 декабря 2021 г. № АЗ-1100/08 «О направлении информации»).

Методические рекомендации по подготовке педагогических кадров на основе единых подходов к их структуре и содержанию образовательных программ высшего образования (уровень бакалавриата и (или) базового высшего образования) («Ядро высшего педагогического образования») (одобрено коллегией Министерства просвещения Российской федерации 29 сентября 2023 года).

Профессиональный стандарт Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель) (утв. приказом Министерства труда и социальной защиты РФ от 18 октября 2013 г. № 544н).

Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – бакалавриат по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование (с двумя профилями подготовки) (утв. приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 22 февраля 2018 г. № 125).

Published

2024-03-30

How to Cite

1.
Ушакова МА. Practical aspects of evaluating individual components of professional competencies of future teachers. УО [Internet]. 2024Mar.30 [cited 2024Jul.18];14(3-2):11–16. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1432

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION