Methodological aspects of organizing work with roots -chet-/-cheat-

Authors

  • Svetlana P. Cherkashina Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Natalya A. Chistyakova Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Irina N. Glazunova Moscow Financial and Industrial University Synergy
  • Angelina O. Touahar Moscow Financial and Industrial University Synergy

DOI:

https://doi.org/10.25726/a0427-1338-3761-n

Keywords:

historical principle of Russian orthography, spelling rule, корень, homonymy of roots, alternating spellings

Abstract

The purpose of the study is to solve the methodological problem of spelling words with roots -chet-/-chit- when mastering the Russian language course at the level of secondary general education and basic general education. An analysis of 5th grade school textbooks on the Russian language showed that they do not contain material on studying these roots. The spelling rule on the spelling of alternating roots with -e-/-i-, presented in the scientific and methodological literature, in the generally accepted formulation does not eliminate the problem, since it does not explain the reasons for the attribution of exception words to this rule and does not propose an algorithm for distinguishing homonymous roots. The article proposes a solution to the existing problem situation. The scientific novelty of this study lies in the proposal of criteria for distinguishing words with roots -chet-/-chitand a set of exercises for developing the skill of distinguishing words with tested and alternating vowels. Describing the composition of words with alternating -e-/-i- in roots, all researchers note that the replenishment of the corpus of words continues to this day. We have considered only exceptions with -even-/-cheat-, however, the remaining deviations also need some kind of adaptation to the perception of them by teenage graduates. We see prospects for further research in continuing this kind of work with exceptions and complex spellings.

References

Давыдова В.В., Запорожца А.В., Ломова Б.Ф. Алгоритм. Психологический словарь. Науч.- исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР. М.: Педагогика, 1983. 448 с.

Бабайцева В.В., Чеснокова Л.Д. Русский язык. Теория. М.: Дрофа, 2012. URL: https://rosuchebnik.ru/product/russkiy-yazyk-teoriya-5-9-klassy-uchebnik424390/?utm_source=yandex.ru&utm_medium=organic&utm_campaign=yandex.ru&utm_referrer=yandex.ru

Бешенкова Е.В., Иванова О.Е. Правописание безударных гласных в корнях с чередованием -е-/-и- // «Орфографическое комментирование русского словаря», 2015-2024. URL: ruslang.ru

Власенков А.И. Алгоритмы в обучении орфографии: Вопросы методики преподавания русского языка в средней школе; под ред. действ. чл. АПН РСФСР Текучева A.B. М.: Просвещение, 1965. 95 с.

Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий: Исследования мышления в советской психологии. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1966. 18 с.

Граник Г.Г. Опыт программирования разделов курса русского языка с использованием алгоритмов: Сб. Применение технических средств и программированного обучения. Новосибирск: Знание, 1965. 197 с.

Драбкина С.В., Субботин Д.И. Русский язык. 10 класс. Практикум по орфографии и пунктуации: Готовимся к ЕГЭ и ОГЭ. 2-е изд., испр. М.: Издательство «Интеллект-Центр», 2019. 192.

Иванова М. В. Историческая грамматика русского языка: учебное пособие для студентов высшего профессионального образования / Москва: Издательский центр «Академия», 2011. 128 с.

Киреева Н.П. Грамматический метод обучения русскому правописанию. Книга 1. Лекции по орфографии. Издательские решения, 2016. 31 с. URL: https://iknigi.net/avtor-nataliya-kireeva/199400- grammaticheskiy-metod-obucheniya-russkomu-pravopisaniyu-kniga-1-lekcii-poorfografii-nataliyakireeva/read/page-4.html

Купалова А.Ю., Еремеева А.П. Русский язык: практика: 5 класс. М.: Дрофа, 2012. 304 с.

Купалова А.Ю., Еремеева А.П. Русский язык: практика: 5 класс. 3-е изд., стереотип. М.: Дрофа, 2014. 304 с.

Ладыженская Т.А., Баранов М.Т. Русский язык. 5 класс. В 2 ч. Ч. 2. 5-е изд., перераб. М.: Просвещение, 2023. 240 с.

Львов М.Р. Методика обучения русскому языку в начальных классах. Учеб. пособие для студ. пед. ин-тов по спец. № 2121 «Педагогика и методика нач. обучения» М.Р. Львов, Т.Г. Рамзаева, Н.Н. Светловская. 2-е изд., перераб. М.: Просвещение, 1987.

Львова С.И. Русский язык. 5 класс: учеб. для общеобразоват. учреждений. В 3 ч. Ч. 2. 9- е изд., перераб. М.: Мнемозина, 2012.

Правила русской орфографии и пунктуации. М.: Учпедгиз, 1956. 176 с.

Правила русской орфографии и пунктуации. Полный академический справочник, под ред. В. В. Лопатина. М.: ЭКСМО, 2006. 544 с.

Родина И.В. Русское письмо на основе грамматики: учебное пособие. Изд. 2-е, перераб. и доп. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2017.

Розенталь Д.Э. Сборник упражнений по русскому языку для подготовительных отделений вузов. 2-е изд., стер. М.: Высшая школа, 1989. 224 с.

Розенталь Д.Э. Сборник упражнений по русскому языку с диктантами. М.: ООО «Издательский дом «ОНИКС 21 век»: ООО «Издательство «Мир и Образование», 2004. 448 с.

Розенталь Д.Э. Справочник по правописанию и литературной правке. Изд. 3-е, испр. и доп. М.: Книга, 1978. 320 с.

Черкашина С.П., Манджиева Т.В. Синхронный и диахронный анализ корней с чередующимися гласными // Вестник Калмыцкого университета. 2024. № 1(61). С. 96-100.

Published

2024-03-15

How to Cite

1.
Cherkashina SP, Chistyakova NA, Glazunova IN, Touahar AO. Methodological aspects of organizing work with roots -chet-/-cheat-. УО [Internet]. 2024 Mar. 15 [cited 2024 Nov. 22];14(3-1):194–202. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1416

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY