Methodological aspects of teaching social disciplines in the era of digitalization of education
DOI:
https://doi.org/10.25726/h9509-9904-3961-yKeywords:
digital competence, digitalization, education, forms, methods, grade, resourcesAbstract
The article discusses the concept of «digital competence», which denotes the totality of various human abilities within the framework of digital technologies and the degree of readiness to use these abilities for personal and professional purposes, as well as other abilities. Due to the introduction of digital technologies into human life, there is a need for digitalization of society. For this reason, the article examined the methodological aspects of teaching social disciplines in the era of digitalization of education. This article brings together forms of activities to develop digital competence, methods for implementing these forms, resources for achieving them and forms for assessing digital competence.
References
Богданова А.В. Формирование информационно-коммуникативной компетентности студентов вуза с применением технологии учебных полей как научная проблема // Балтийский гуманитарный журнал. 2014. № 4(9). С. 46-50.
Волкова И.А., Петрова В.С. Формирование цифровых компетенций в профессиональном образовании / // Вестник НВГУ. 2019. № 1. С. 13-15.
Выготский Л.С. Педагогическая психология. М., 1991. 324 с.
Елизаров А.А. Базовая ИКТ-компетенция как основа Интернет-образования учителя: тезисы доклада: мат. Междунар. науч.-практ. конф. REPARN-2004. Ассоциация RELARN.
Литвин А.В. Существует ли разница в подготовке бакалавров к проектной деятельности средствами образовательной робототехники в гуманитарных и технических вузах // Гуманитарно-педагогические исследования. 2020. № 1. C. 66-68.
Махмудова Н.Р. Использование инновационных технологий в преподавании социально-гуманитарных дисциплин // Academy. 2018. № 5 32). С.17-19.
Новик И.Б. О моделировании сложных систем (философский очерк). М., 1965. 131 с.
Пеша А.В. Оценка важности и самооценка развития цифровых компетенций будущих HR-менеджеров // Вестник Омского ун-та. Серия «Экономика». 2020. Т. 18. № 3. С. 98-108.
Писаренко В.И. Особенности и перспективы использования метода моделирования в современной педагогике // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. 2019. № 3(36). С. 12-15.