Methods of stimulating the research work of students in Russian universities

Authors

  • Natalia M. Semenyuk Moscow City Pedagogical University
  • Marina M. Borisova Moscow City Pedagogical University
  • Svetlana E. Shukshina Moscow City Pedagogical University
  • Natalia A. Murtazina Moscow City Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/k7674-1199-7377-v

Keywords:

student scientific research, incentive methods, project financing, grants and scholarships, scientific conferences

Abstract

This article discusses modern methods of stimulating the research work of students in Russian universities. The author analyzes the existing approaches to encouraging student scientific research, noting their advantages and disadvantages. The emphasis is placed on the need for a systematic approach to the introduction of effective methods that can increase the level of scientific activity of students. The study analyzed the monitoring data of young scientists at 27 leading universities in Russia. This made it possible to assess the existing level of student involvement in research activities and identify the most promising approaches to improving it. As a result, conclusions were drawn about the expediency of the integrated application of such methods as financing students' research projects, organizing conferences and Olympiads, providing grants and scholarships. The obtained data can be used in the development of effective programs to stimulate student scientific research.

References

Гребенникова Е.В. Самостоятельная познавательная деятельность студента: метод. пос. М., 2002.

Захарова Е.В. Пути оптимизации самостоятельной работы студентов в вузе // Изв. РГПУ им. А. И. Герцена. Аспирантские тетради. 2007. № 3. С. 281-284.

Кашапов М.М., Пошехонова Ю.В. Роль метапознания в профессиональном педагогическом мышлении. Психологический журнал. 2017. Т. 38. № 3. С. 57-65.

Кошман М.Г., Кошман Е.Е. Теоретическое видение проектной культуры педагога // Материалы Межрегиональной с международным участием интернет-конференции «Образование. Инновации и технологии». Смоленск: Смоленский областной институт развития образования, 2017. CD-диск.

Магомедова П.К., Атаева Э.А., Алиева Р.Р. Формирование проектной культуры будущего педагога в процессе профессиональной подготовки // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3(70). С. 176-178.

Перикова Е.И., Ловягина А.Е., Бызова В.М. Психология метапознания: учебно-методическое пособие. Санкт-Петербург: Скифия-принт, 2020. 150 с.

Печерская Е.А., Савеленок Е.А., Артамонов Д.В. Вовлечение студентов в научно-исследовательскую работу в университете: механизм и оценка эффективности // Инновации. 2016. № 8(214). C. 7-15.

Серафимович И.В., Базанова Г.Ю. Роль интеллектуальных и метакогнитивных особенностей для эффективной коммуникации студентов в процессе профессионализации // Европейский журнал социальных наук (EuropeanSocialScienceJournal). 2016. № 4. C. 507-522.

Хмызова Н.Г. Создание научной среды как средство формирования исследовательской компетенции в процессе профессиональной подготовки // Ученые записки Орловского государственного университета. 2019. № 2(83). С. 336-341.

Холмогорова А.Б., Гаранян Н.Г., Цацулин Т.О. Динамика показателей перфекционизма и симптомов эмоционального неблагополучия в российской студенческой популяции за последние десять лет: когортное исследование. Культурно-историческая психология. 2019. Т. 15. № 3. C. 41-50.

Чекалева Е.А. Теоретические основы процесса самоорганизации личности // Проблемы современного педагогического образования. 2020. Вып. 67. Ч. 2. С. 260-262.

Шабаловская М.В., Бохан Т.Г., Радишевская Л.В., Ульянич А.Л. Ценностно-смысловые барьеры в научно-исследовательской деятельности молодых ученых. Психологическая наука и образование psyedu.ru. 2017. Т. 9. № 1.С. 54-65.

Юревич А.В., Цапенко И.П. Наука в современном российском обществе. М.: Институт психологии РАН, 2010.

Яровенко Е.Е. Психологические характеристики студентов-исследователей: самораскрытие способностей, Я-концепция, мотивация. Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета. 2022. Т. 14. № 3. С. 9-19.

Bonlagic S., Fazlic S. Quality assessment in higher education using the SERVQUAL model // Management. 2015. Vol. 20. No. 1. рр. 39-57.

Gholizadeh M., Vali-zadeh F., Janati A., Khodayari-Zarnaq R., Mousazadeh V. The Quality Assessment of Educational Services Based on Perception and Expectations of Students in Tabriz University of Medical Sciences // FMEJ. 2020. Vol. 10. Iss. 4. рр. 8-14.

Published

2024-02-15

How to Cite

1.
Семенюк НМ, Борисова ММ, Шукшина СЕ, Муртазина НА. Methods of stimulating the research work of students in Russian universities. УО [Internet]. 2024Feb.15 [cited 2024Jun.30];14(2-1):187-94. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1339

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY