Digital tools as a driver in medical education

Authors

  • Lyudmila A. Deshina Moscow Financial and Industrial University «Synergy»
  • Daria K. Baranova Moscow Financial and Industrial University «Synergy»

DOI:

https://doi.org/10.25726/q9791-6615-0669-k

Keywords:

digital tools, innovative methods, digital medical education, educational projects, immersive technologies, virtual reality

Abstract

Interest in the study of modern digital tools in medical education was the modern digitalization of medical education in Russia and the functioning of the electronic educational information system (LMS) in the system of higher and secondary vocational education. The growing interest in optimizing the learning process of medical personnel is confirmed by the increase in the number of scientific publications in the field of developing training programs using artificial intelligence. The aim of the study was to identify the most effective modern digital medical and educational digital tools, to determine their effectiveness in the role of providing high-quality medical knowledge, the profitability of their use as simulators for the training of highly qualified specialists in medical education and for knowledge control. In the course of the work, it was revealed that today the electronic educational information system fully ensures the development of educational programs, regardless of the location of the students and solves such problems as: expanding the access of students, their parents, teachers, deans to the electronic educational information environment; ensuring the objectivity of knowledge control; activation of independent work; creation of a more flexible educational trajectory for different segments of the population; individualization of education. The practical part of the study is aimed at identifying the features of digital tools in teaching medical students as an educational product developed on the basis of virtual, mixed and augmented reality technologies, technologies using artificial intelligence, in order to describe the advantages and main ways to transfer the potential of these tools and technologies. Due to the active work of teachers using modern information technologies in medical education, virtualization of learning helps students to perceive and comprehend information, and to firmly assimilate it, on the one hand, and to develop digital literacy and digital competencies of teachers, on the other hand. Research methods: empirical and qualimetric (observation and qualitative analysis of information). The methodological approach included the principles of an integrated approach using a comparative analytical method. The practical significance was manifested in the fact that the material presented in the article is relevant and useful in pedagogical activity at the present stage of education, as well as in the possibility of using the considered Internet resources to introduce these digital learning tools into medical education.

References

Азевич А.И. Модели использования иммерсивных технологий обучения в деятельности учителя информатики // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Информатизация образования». 2021. Т. 18, № 2. С. 152-161.

Аймалетдинов Т.А., Баймуратова Л.Р., Гриценко В.И., Долгова О.А., Имаева Г.Р., Смирнов К.В. Цифровая грамотность для экономики будущего. М.: Издательство НАФИ. 2018. С. 86.

Аймалетдинов Т.А., Баймуратова Л.Р., Зайцева О.А., Имаева Г.Р., Спиридонова Л.В. Цифровая грамотность российских педагогов. Готовность к использованию цифровых технологий в учебном процессе // Аналитический центр НАФИ. М.: Издательство НАФИ. 2019. C. 84.

Аникина В.Г., Хозе Е.Г., Стрижова И.В. Динамика психических состояний обучающихся, работающих с дидактическими VR-программами с использованием технологий виртуальной реальности. Экспериментальная психология. 2021. Том 14, № 4. С. 123-141

Боголепова С.В., Малкова Н.В. Использование потенциала современных систем управления обучением в вузовском образовании // Высшее образование в России. 2017. № 5. С. 105- 112.

Где используют VR: от детского образования до промышленной безопасности // Электронное издание об образовании, профессиональном и карьерном росте «медиа Нетологии» от 09.12.2019. Режим доступа: https://netology.ru/blog/12-2019-vr-in-business (дата обращения: 10.07.2023).

Зайнуллина М.Р., Морозова Я.И. Использование виртуальной, дополненной и смешанной реальности в образовании // Научные труды Центра перспективных экономических исследований. 2020. №19. С. 62-67.

Иванова А.В. Технологии виртуальной и дополнительной реальности: возможности и препятствия применения // Стратегические решения и риск-менеджмент. 2018. №3 (108). С. 88-107.

Корнилов Ю.В., Попов А.А. К вопросу о терминологии и классификации иммерсивных технологий в образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 68(2). С. 171-174.

Криш Ч., Лю Ц., Нозибеле Г. Преодоление цифрового разрыва: измерение цифровой грамотности // Материалы экономических дискуссий. 2017. № 69. URL: http://www.economics-ejournal.org/economics/discussionpapers/2017-69 (дата обращения: 11.07.2023).

Кун С., Мюллер Н., Кирхгесснер Э. Цифровые навыки для студентов-медиков – качественная оценка учебной программы 4.0 «Медицина в цифровую эпоху» // GMS. 2020. № 37(6).

Лазаренко В.А., Калуцкий П.В., Дремова Н.Б., Овод А.И. Адаптация высшего медицинского образования к условиям цифровизации здравоохранения // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 1. С. 105-115.

Малова Ю.А., Дьякова Е.А. Оценка возможностей использования иммерсивных 3d технологий в образовании. Инновационные научные исследования. 2021. № 2-3(4). С. 23-33.

Маль Г.С. Роль компьютерного тестирования в образовательном процессе медицинского вуза // Вузовская педагогика 2021: Сборник статей Всероссийской науч.-педагогической конф. с международным участием (Красноярск, 3-4 февраля 2021 г.), Красноярск, 03-04 февраля 2021 г. / Соловьева И. А., председатель редакционного совета. Красноярск: Красноярский государственный медицинский университет им. профессора В.Ф. Войно-Ясенецкого (Красноярск). 2021. С. 295-299.

Муравьева А.А., Олейникова О.Н. Цифровизация высшего образования: возможные пути развития // Философия образования. 2021. Т. 21, № 4. С. 5-18.

Постановление Правительства РФ от 05.05.2018 г. № 555 «О единой государственной информационной системе в сфере здравоохранения».

Приказ МЗСР России от 28.04.2011 г. № 364 «Об утверждении Концепции создания единой государственной информационной системы в сфере здравоохранения» (в редакции Приказа МЗСР России от 12.04.2012 г. № 348).

Распоряжение Правительства РФ от 19.07.2017 г. № 1526р «Об изменениях в перечне услуг в сфере здравоохранения, оказываемых в электронной форме».

Саед С., Растоджи А., Бансал А., Кумар А. Будущее электронного обучения в медицинском образовании – восприятие, готовность и проблемы в развивающейся стране // Цифровое образование. 2021. Т. 6. С. 1-9.

Сергеев С. Ф. Виртуальные тренажеры: проблемы теории и методологии проектирования // Биотехносфера. 2010. №2 (8). С. 15-20.

Стародубов В.И., Зарубина Т.В., Сидоров К.В., Швырев С.Л., Раузина С.Е., Королева Ю.И. Нормативно-справочная информация при построении электронного здравоохранения в России: взгляд на проблему // Врач и информационные технологии. 2017. № 2. С. 19-28.

Федеральный проект «Цифровая образовательная среда». https://edu.gov.ru/national-project/ (дата обращения: 10.07.2023).

Хозе Е.Г. Виртуальная реальность и образование // Современная зарубежная психология. 2021. Том 10, № 3. С. 68-78.

Хуторской А.В. Модель компетентностного образования // Высшее образование сегодня. 2017. № 12. С. 9-16.

Шаушенова А.Г. Жумасеитова С.Д., Онгарбаева М.Б. Методические основы контроля знаний студентов в системе дистанционного обучения // Вопросы устойчивого развития общества. 2021. С. 206-211.

Aczél Petra: «Virtuális valóság az oktatásban – Ment-e a VR által az oktatás elébb? «Információs Társadalom, XVII». évf. (2017). 4 szám, pp. 7-24.

Agibova I.M., Fedina O.V. Fundamental education in university in development of future teachers' professional competences // European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. 2019. Volume LXXVIII – IFTE. pр. 249-259.

Azevich A.I. Virtual reality: educational and methodological aspects (in Engl.) // Bulletin of the Peoples' Friendship University of Russia. The series «Informatization of education». 2019. Т. 16. №4. С. 338- 350.

Baeva L.V. et al. Digital turn in russian education: from problems to possibilities // Tsennosti i Smysly. 2020. Vol. 5. № 69. P. 28-44.

Belch D. Disrupting LD with immersive learning // Training Industry. Mar/Apr 2019. Режим доступа: https://trainingindustry.com/magazine/mar-apr2019/disrupting-ld-with-immersive-learning/ (дата обращения: 11.07.2023).

Calvet L., Bourdin P., Prados F. Immersive technologies in higher education: Applications, challenges, and good practices // ACM International Conference Proceeding Series. 2019. P. 95-99.

Dede C. Immersive Interfaces for Engagement and Learning // Science. 2009. vol. 323. № 5910. pp. 66–69.

Gisler J. et al. Work-in-Progress-enhancing training in virtual reality with hand tracking and a real tool // Proceedings of 2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network, iLRN 2021. 2021.

Hancock P.A., Hoffman R.R. Keeping up with intelligent technology // IEEE Intelligent Systems. 2015. vol. 30. № 1. pp. 62-65.

Kornilov Y.V. Immersive approach in education. // Azimuth of Scientific Research: Pedagogy and Psychology. 2019. vol. 8 P. pp. 174-178.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Дёшина ЛА, Баранова ДК. Digital tools as a driver in medical education. УО [Internet]. 2024Jan.15 [cited 2024Jul.1];14(1-1):101-13. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1264

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE