The development of pedagogical theory and practice in the context of modern physical and patriotic education

Authors

  • Islam M. Ogly Dzholiev Ural State Agrarian University
  • Bayramgeldy M. Saparov Ural State Agrarian University
  • Niaz M. Karimov Ural State Agrarian University
  • Vladimir A. Obnosov Ural State Agrarian University
  • Alexey S. Mishin Ural State Agrarian University

DOI:

https://doi.org/10.25726/u2051-3564-4403-o

Keywords:

physical education, patriotic education, pedagogical theory, educational process, personality development

Abstract

The issues of physical and patriotic education have traditionally occupied one of the key places in the national education system. This is due to the objective need for the comprehensive development of the younger generation, the formation of healthy lifestyle skills and love for the Motherland among young people as necessary qualities of a citizen. At the same time, the challenges of modernity impose a number of additional requirements on these aspects of the educational process. Currently, the issues of physical and patriotic education of the younger generation are especially relevant due to a number of modern challenges. The purpose of this article is to study existing approaches to physical and patriotic personal development from the point of view of pedagogical theory and practice, as well as to consider the prospects for their further improvement. The study analyzed the fundamental concepts of physical and patriotic education among foreign and domestic scientists and teachers of different eras. Thus, the views of V. Franco, I. Pestalozzi, K. Ushinsky, S. Rubinstein, V. Sukhomlinsky and other key figures in this field were studied. Based on the results of the analysis, the fundamental principles of physical and patriotic personal development were highlighted, as well as the prospects for their further improvement in the context of modern challenges were considered. Several recommendations have been proposed to update existing approaches taking into account innovative trends.

References

Воронкова Г.В. Развитие социального опыта у обучающихся кадетской школы в процессе воспитания // Вестник ТГПУ. 2018. №1. С. 19-21

Гревцева Г.Я., Афанасьев М.В. Патриотическое воспитание студентов средствами проектной деятельности // Инновационное развитие профессионального образования. 2023. № 1 (37). С. 153-159.

Гусев Ю.Г. Формирование и развитие патриотических ценностей у кадет // Обучение и воспитание: методика и практика. 2014. № 17. С. 118-119.

Концепция патриотического воспитания граждан Российской Федерации (одобрена на заседании Правительственной комиссии по социальным вопросам военнослужащих, граждан, уволенных с военной службы, и членов их семей (протокол № 2(12) – П4 от 21 мая 2003 г.)). URL: https://Kontseptsiya-patrioticheskogo-vospitaniya-grazhdan-Rossijskoj-Federatsii.

Культура в информационно-инновационном обществе: монографмя / под ред. В. Н. Стегния. Пермь: Изд-во Пермского национального исследовательского политехнического университета, 2017. 497 с.

Москаленко Н.Н., Иванов Д.А. Работа военно-патриотического клуба в школе // Перспективы развития науки и образования: сб. мат-лов междунар. научно-практ. Конф. – Тамбов: ООО «Консалтинговая компания Юком», 2015. С. 93-94

Паначев В.Д. Демографические факторы, влияющие на процесс развития субъекта территории // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2019. № 1. С. 66-73.

Попова Т.А. Проектная деятельность в образовательном пространстве // Вестник МГЛУ. Образование и педагогические науки. 2020. № 3 (836). С. 252-265.

Саликов Ж.К., Мускунов К.С., Сабанбаев Н.И. Роль гражданско-патриотического воспитания в системе высшего образования Республики Казахстан // Современные наукоемкие технологии. 2015. № 12-4. С. 737-741.

Топеха Т.А. Модели реагирования на напряженную, фрустрирующую ситуацию у современных студентов, начинающих самостоятельную взрослую жизнь // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2018. № 2. С. 45-51.

Федотова Н.В. Проектная деятельность в системе патриотического воспитания школьников // Патриотическое воспитание учащихся в образовательном учреждении: сборник статей и методических рекомендаций / Под ред. О. В. Миновской. Кострома: КОИРО, 2013. С. 17-21.

Фомина Н.А. Современная модель культурно-патриотического воспитания и её место в общей структуре профессиональной подготовки учащихся колледжей милиции // Актуальные проблемы музыкального и художественного образования и культуры: история и современность: материалы Международной научно-практической конференции. Москва: МГПУ, 2007. С. 190-195.

Цылев В.Р. Многообразие феномена патриотизма. // Социс. 2019. № 6. С. 10-11.

Шагимуратов А.Н. О патриотическом воспитании сотрудников органов внутренних дел // Вестник Уфимского юридического института МВД России. 2015. № 3. С. 79-85.

Шатилов А.Б. Формирование концепта государственного патриотизма в России в период 2000-2017 гг.: основные этапы и базовые идеологемы // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2017. № 3 (27). С.18-23.

Шилов В.В., Пудовкин И.М., Сергеева Т.Н., Захарова Н.Я. Патриотизм в сознании молодежи и старшего поколения: региональный аспект // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2019. № 1. С. 45-51.

Published

2024-01-15

How to Cite

1.
Dzholiev IMO, Saparov BM, Karimov NM, Obnosov VA, Mishin AS. The development of pedagogical theory and practice in the context of modern physical and patriotic education. УО [Internet]. 2024 Jan. 15 [cited 2024 Nov. 21];14(1-1):50-8. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1258

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>