Saxophone in music education: teaching methods and their evolution in different cultures

Authors

  • Yu Tianfu Russian State Pedagogical University named after. A.I. Herzen

DOI:

https://doi.org/10.25726/p2466-5734-2984-x

Keywords:

saxophone, methods of teaching musical instruments, music education, history of development, comparative analysis

Abstract

Currently, the development of music education is considered as one of the most important aspects of the comprehensive development of the individual. The study of teaching methods for playing the saxophone in different cultures allows us to identify the most effective approaches that contribute to the full mastery of the skills of playing this wind instrument. The purpose of this article is a comparative analysis of teaching methods for playing the saxophone in developed countries of the West and East in the 20th - 21st centuries. The work used methods of historical analysis to study the evolution of approaches to teaching the saxophone in Europe and the United States throughout the twentieth century. A comparative analysis of modern teaching aids for teaching the saxophone in Russian and foreign music schools was also carried out. The results of the study made it possible to identify the main stages in the formation and improvement of teaching methods for playing the saxophone in developed countries of the world during the twentieth - early twenty-first centuries. A comparative analysis of modern approaches to teaching playing this musical instrument in Russia and abroad was carried out. Additionally, we analyzed video recordings of performances and master classes by leading saxophonists of our time from different countries in order to study the characteristics of their performing style and approaches to teaching. Recordings of performances by such musicians as jazzman Kenny G from the USA, classical performer Klaus Seiss from Germany, and jazz-pop saxophonist Makoto Sakurai from Japan were analyzed.

References

Афонина Н.Ю. Камерная инструментальная музыка XX-XXI веков: вопросы истории и теории жанра: учебное пособие по курсу «Современная камерная музыка: тембр, жанр, форма»: (для студентов духового и струнного отделений оркестрового факультета консерватории). СПб: Санкт-Петербургская гос. консерватория им. Н.А. Римского-Корсакова, 2019. 78 с.

Беговатова М.А. Современное исполнительство на саксофоне в аспекте расширения звуковых возможностей инструмента: автореф. дис. канд. искусствоведения: 17.00.02. Казанская гос. акад. им. Н.Г. Жиганова. Казань, 2012. 26 с.

Березин В.В. Начальный период обучения игре на духовых инструментах в связи с возрастными особенностями учащихся // Искусство и образование. 2009. № 4. С. 74-81.

Блок О.А. Сочинительство как проявление целостного музыкально-творческого развития юных учащихся-инструменталистов // Искусство и образование. 2020. № 6 (128). С. 98-104.

Вискова И.В. Пути расширения выразительных возможностей деревянных духовых инструментов в музыке второй половины XX века: автореф. дис. канд. искусствовед.: 17.00.02. Моск. гос. консерватория им. П.И. Чайковского. Москва, 2009. 25 с.

Иванов В.Д. Современное искусство игры на саксофоне: проблемы истории, теории и практики исполнительства: дис. доктора искусствоведения: 17.00.02. М., 1997. 296 с.

Майстренко А.В. Профессор и кавалер Адольф Сакс // Музыкальное образование в современном мире. Диалог времен: сборник научных трудов VIII Международной научно-практической конференции. СПб.: Скифия-принт, 2017. С. 258-271.

Понькина А.М. Авангардные тенденции в миниатюре для саксофона соло // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Филология и искусствоведение». 2019. № 1. С. 214- 219.

Усов Ю.А. Состояние методики обучения игре на духовых инструментах и пути дальнейшего её совершенствования. Проблемы музыкальной педагогики. Москва: Московская государственная консерватория им. П.И. Чайковского, 1981. 89-108 с.

Усов Ю.А. История зарубежного исполнительства на духовых инструментах». М.: Музыка, 1989. 205 с.

Федоров Е. Развитие методических взглядов в истории преподавания игры на духовых инструментах // Ветер судьбы. Новосибирск, 2006. URL: http://www.proza.ru/2009/03/25/163

Филонова Н., Синявская Н. Об особенностях симфонического языка К. Дебюсси // Молодежь и XXI век: материалы международного симпозиума. 2018. Т. 2. С. 290-294.

Шак Ф.М. Джаз и массовая музыка в социокультурных процессах второй половины ХХ - начала XXI в.: дис. доктора искусствоведения: 17.00.02. Ростов-на-Дону, 2018. 366 с.

Щербакова А.И. Музыкальное искусство в современном пространстве культуры // Ученые записки Российский государственный социальный университет. 2012. № 5. С. 97-100.

Щербакова А.И. Музыкальное искусство и образование сквозь призму философского знания // Казанская наука. 2011. № 8 (32). С. 151-153.

Эпштейн Е.И. Женщина из страны «саксофония» // Музыкальная жизнь. 1990.№ 21. С. 11-12.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Тяньфу Ю. Saxophone in music education: teaching methods and their evolution in different cultures. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.1];13(12-1):214-21. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1250

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS