Psychological and pedagogical discourse of studying the health

Authors

  • Natalia N. Shelshakova Petrozavodsk State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/d5861-8743-9142-l

Keywords:

Psychological health, self-realization, self-worth, psychological culture, life-meaning orientations, humanity, heuristic cultural and psychological discourse

Abstract

The article asserts that the most equivalent verbal formulation of the human model as the basis for building a cultural and psychological discourse of health is S. L. Rubinstein's understanding of a person. Rubinstein S. L. argued that a Person is the World, therefore, the understanding of a person's self-development occurs through the values of human self-determination, which determine the integrity of the world. V. Frankl said that a person's path to himself lies through the world. The understanding of health and disease in these discourses is very different. At first glance, a person who is medically healthy can be deeply ill from the point of view of cultural-ecological or cultural-psychological discourses and vice versa. However, it must be remembered that the transitions from illness to health are quite complex and conditional, the accuracy of the transition cannot be fixed, the boundaries of the manifestation of symptoms are expanding, but due to the individuality of each individual, the symptom is variable and may not fit into the generally accepted picture of the disease. The life activity of a modern person is accompanied by stressful conditions of the present (a pandemic, job cuts, the war in the East, an increase in negative emotional and intellectual load in professional colleges, etc.), which give rise to psychosomatic personality disorders. Under such conditions, the issue of psychological safety in the workplace is quite significant, which contributes to the improvement of the coefficient of productive activity.

References

Братусъ Б.С. Аномалии личности. М.: Мысль, 2018. 301с.

Гришина Н.В. Человек как субъект жизни: ситуационный подход // Субъектный подход в психологии / Под ред. А.Л. Журавлева, В.В. Знакова, З.И. Рябикиной, Е.А. Сергиенко. М.: ИПРАН, 2009. С. 161-172.

Гусельцева М.С. Психология повседневности в свете методологии латентных изменений. Монография. М.: Акрополь, 2019.

Замалеев А.Ф. Русский Ренессанс: зарождение и специфика // Вестник СанктПетербургского университета. Серия 6. Философия. Культурология. Политология. Право. Международные отношения. 2014. № 1. С. 14-21.

Знаков В.В. Психология возможного: Новое направление исследований понимания. М.: Институт психологии РАН, 2020.

Леонтьев Д.А. К антропологии развлечений // Город развлечений: наблюдения. анализы. сюжеты / Под ред. Е.В. Дукова. СПб.: Дмитрий Буланин, 2007. С. 62 68.

Логинова Н.А. Антропологическая психология Б.Г. Ананьева // Вопросы психологии. 2007. № 5. С. 127-137.

Логинова Н.А. Проблема человека в современной российской психологии // Человек и мир. 2017. Т. 1. № 1. С. 81-110.

Мильдон В.И. Серебряный век или русский Ренессанс? // Вестник культурологии. 2013. № 1 (64). С. 5-31.

Орлова Э.А. История антропологических учений. М.: Академический проект, 2010.

Пузырей А.А. Психология. Психотехника. Психагогика. М.: Смысл, 2018. 488с.

Розин М.В. Здоровье философская и социально-психологическая проблема // Мир психологии. 2020. № 1 (21). С. 12-31.

Тиханов Г. Многообразие поневоле, или Несхожие жизни Густава Шпета // Новое литературное обозрение. 2008. № 3. https://magazines.gorky.media/ nlo/2008/3/mnogoobrazie-ponevole-ilineshozhie-zhizni-gustava-shpeta.html.

Шпет Г.Г. Очерк развития русской философии. Т. 2. Материалы. Реконструкция Т.Г. Щедриной. М.: РОССПЭН, 2009.

Шульман Е.М. Семья и семейные связи будут переживать новый ренессанс // ELLE. 8 марта 2021. httpss://www.cllc.ru/cclcbriticss/intcrvicw/ckatcrina-sshulman-sscmya-i-sscmcinyc-ssvyazi-budctpcrczhivat-novyi-rcncssssanss/.

Шутценбергер А.А. Тяжелобольной пациент (15летний опыт применения психодрамы для лечения рака) // Вопросы психологии. 2019. № 5. С. 94-106.

Eriksen T.H., Garsten C, Randeria S. (Ed.s.). Anthropology now and next. Essssayss in Honor of Ulf Hanncrz. Brooklyn: Bcrghahn Books, 2015.

Hannerz U. Anthropology World: Life in a Twenty-first-contury DLstiplinc. London: Pluto Prs, 2010

Published

2021-08-15

How to Cite

1.
Шельшакова НН. Psychological and pedagogical discourse of studying the health . УО [Internet]. 2021Aug.15 [cited 2024Jun.30];11(4):47-53. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/125