The mediative competence of a future teacher as a value aspect of a conflict-free educational environment
DOI:
https://doi.org/10.25726/y4844-8201-5789-mKeywords:
mediation competence, teacher, conflict-free educational environment, mediation, conflict, studentAbstract
The article addresses the issue of the need to form mediation competence of students of future teachers as a value aspect of a conflict-free educational environment and the disclosure of the personal potential of future teachers. Mediational competence is considered as a tool for the formation and development of human capital, and its formation is becoming increasingly relevant and discussed in the pedagogical system. The author analyzes the connection between pedagogical values and the mediative competence of the future teacher. The necessity of developing mediation competence in students as part of their studies at a university is substantiated, and not in the process of teaching activities or at the request of an educational institution. Mediation competence is an integral part of the professional competence of a teacher. In order to develop such competence in future teachers, students of pedagogical specialties need to acquire knowledge and skills not only in pedagogy and professional discipline, but also in conflictology. This presupposes the presence of knowledge and skills in resolving conflict situations, including through mediation as one of the methods of constructive conflict resolution. It is important for a future teacher to have the skills of active listening, conflict management, conflict situation, emotions, helping the parties find a common solution, managing the atmosphere and emotional state of all parties to the conflict, etc.
References
Болотова Ж.А., Кострикова Ю.В., Радченко Е.А., Рахманова М.Н. Ценности педагогической деятельности // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 1 (часть 2). С. 257-259.
Демидова Т.Е., Тонких А.П. Реализация компетентностного подхода в вузе // Проблемы подготовки учителя для современной российской школы: сборник материалов: Тезисы докладов Всероссийской научно-практической конференции преподавателей педагогических учебных заведений: программы учебных дисциплин, специальных курсов и семинаров для студентов педагогических вузов и колледжей, обеспечивающие подготовку к работе по Образовательной системе "Школа 2100". 2007. Москва: ООО "Баласс"; Издательский Дом Российской академии образования, 2007. С. 36-39.
Левченко В.В., Пеньковская И.И., Ушакова Е.В., Чистякова Н.А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50. EDN SJQGWP.
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации». 2012. URL: http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102162745
Хорошевская И.В. Формирование медиативной компетентности будущих педагогов как психолого-педагогическая проблема // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. №1 (134). С. 113-118.
Ходырев А.М. Проблема изучения ценностей педагогической деятельности // Ярославский педагогический вестник. 2020. №2 (113). С. 34-40.
Smolyaninova O.G., Posokhova S.T., Izotova M.Kh. The possibilities of empathy in preventing interpersonal conflicts in the educational environment of a higher education institution // Sib J. Fed. Univ. Humanit. Soc. Sci. 2020. № 13(2). Pp. 219-233. DOI: 10.17516/1997-1370-0553.