Individualization in the technologies of teaching sports disciplines

Authors

  • Yuri A. Kubasov Moscow State University of Sports and Tourism

DOI:

https://doi.org/10.25726/z6562-1464-1090-n

Keywords:

individualization, sports disciplines, higher education, personality-oriented approach, learning effectiveness

Abstract

Introduction. Currently, one of the most urgent tasks of the Russian higher education system is to increase the effectiveness of student training, which in many ways implies a reorientation towards the individualization of the educational process. This trend is aimed at maximizing the consideration of the characteristics of each student and covers not only the humanities, but also the field of physical culture and sports. Materials and methods. For a comprehensive study of the problem, a survey was conducted of 65 students and 5 teachers of the Faculty of Physical Culture and Sports of one of the leading pedagogical universities of the Central Federal District of Russia, as well as a detailed analysis of more than 50 scientific papers by Russian and foreign scientists on this topic. The research methods included statistical processing of survey data using the SPSS package and conducting semi-structured interviews with 8 respondents. Results. It was revealed that only 37% of respondents are satisfied with the quality of education, 68% of teachers support the idea of individualization. The survey showed that 53-61% of students and 80% of teachers consider it advisable to allocate 30-40% of the study time to classes according to individual plans. The results obtained substantiate the need to develop and implement a learning model that provides for individual educational trajectories for each student, taking into account his/her characteristics, in order to increase the effectiveness of knowledge acquisition.

References

Адамова Л.Е., Варламов О.О., Осипов В.Г., Чувиков Д.А. О практической реализации миварного виртуального русскоязычного текстового консультанта в банковской сфере // Известия Кабардино-Балкарского научного центра Российской академии наук. 2018. № 6-2 (86). С. 10-17.

Варламов О.О. Роль и место миваров в компьютерных науках, системах искусственного интеллекта и информатике // Радиопромышленность. 2015. № 3. С.10-27.

Касиманова Л.А. Профессиональная подготовка будущих педагогов-хореографов в контексте современных концепций развития культуры // Мир науки, культуры, образования. 2017. № 5. С. 197-199.

Костов Ф.Ф., Угрюмов А.С., Яковлев Г.А. Дистанционные занятия физической культуры в вузе в сравнении с традиционной формой обучения // Теория и практика физической культуры. 2022. №9. С. 78-80.

Куликова И.Г., Ахмадуллин Ф.Р. Информационные компьютерные технологии как фактор формирования цифровых навыков обучающихся. Опыт образовательной организации в сфере формирования цифровых навыков: сборник материалов Всероссийской научно-методической конференции. Чебоксары, 2020. 302-304 с.

Мамуров У.И. Формы и методы военно-патриотического воспитания // Вестник науки и образования. 2020. Часть 2. № 22 (100). С. 43-46.

Овсянникова Т.В. Технология организации дистанционного тренировочного процесса гимнасток // Гуманитарные исследования Центральной России. 2020. №2 (15). С. 33-38.

Пичугин A.B. Психологические аспекты подготовки спортсмена стрелка в практической стрельбе, преодоление соревновательного стресса // Антрогные образовательные технологии в сфере физической культуры: сб. ст. по материалам VII Всероссийской научно-практической конференции. Нижний Новгород, 2021. С. 292-297.

Розенфельд А.С., Рямова К.А. Мотивация студентов к дисциплине «физическая культура»: проблемы, возможные пути решения // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2017. № 4 (146). С. 181-187.

Розина Н.П., Пятилетова О.В. Современные методики преподавания физической культуры: зависимость эффективности занятий от концепта телесного // Современная педагогика. 2017. № 8 (57) С. 3-5. URL: http://pedagogika.snauka.ru/2017/08/7323

Самадов А.А. Организация спортивно-оздоровительных занятий среди студентов // Вестник науки и образования. 2020. Часть 2. № 22 (100). С. 46-49.

Схаляхо Ю.М., Коротких И.А., Бушин И.А., Воеводина С.С. Анализ развития самбо в современных условиях формирования спортивного продукта // Физическая культура, спорт - наука и практика. 2021. №2. С. 80-86.

Темиров У.Х. Принципы военно-патриотического образования // Вестник науки и образования. 2020. Часть 2. № 22 (100). С. 49-52.

Хамраев К.К. Организация тематических вечеров и встреч с ветеранами войны и труда в рамках военно-патриотического воспитания // Вестник науки и образования. 2020. Часть 2. № 22 (100). С. 52-55.

Шапошникова Н.Ю. Опыт введения портфолио для оценки достижений и развития студентов в университетах Великобритании // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1. № 1 (46). С. 94-107.

Шутова Т.Н. Онлайн программы, сервисы по фитнесу и здоровому образу жизни // Ученые записки университета Лесгафта. 2020. №7 (185). С. 449 -452.

Эрдонов О.Л. Воспитание студенческой молодёжи средствами физической культуры во внеучебное время // «Женский спорт на современном этапе: проблемы и перспективы»: Материалы международной научно-практической онлайн конференции. Бухара, 2020. С. 520-524.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Кубасов ЮА. Individualization in the technologies of teaching sports disciplines. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):236-43. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1221

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS