Methodology for developing foreign language lexical competence of 5th grade students using visual aids

Authors

  • Alisa Kh. Salataeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov
  • Tumisha I. Gatsieva Chechen State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/j9256-6247-0036-w

Keywords:

foreign language, lexical competence, primary schoolchildren, visual aids, teaching methods

Abstract

Learning a foreign language is one of the priorities in the modern education system. Formation of lexical skills of 5th grade students is a difficult, but very important task. This article discusses methods of using visual aids to develop foreign language lexical competence of primary schoolchildren. Research materials. the results of a pedagogical experiment, which included observation and questioning of 120 5th grade students of a comprehensive school aged 10-11 years during the school year. Research methods: ascertaining experiment, testing, questioning, observation, quantitative and qualitative analysis of the results obtained. Results. Based on the research, a methodology was developed for using visual aids to develop foreign language lexical competence, including the creation of situational pictures, working with multimedia dictionaries, and the use of computer technologies. This technique has shown high efficiency in comparison with traditional approaches. The conducted research allows us to state the fundamental importance of activating the visual channel of perception when teaching a foreign language to primary schoolchildren. Considering that at this age stage it is visual perception that is leading, the use of exclusively verbal methods does not ensure the most effective assimilation of new linguistic material.

References

Барынкина И.В. Педагогические условия развития способностей школьников к изучению иностранных языков на начальном этапе обучения (на материале английского языка): автореф. дис. канд. пед. наук. Брянск, 1999. 188 с.

Барышникова И.В. Формирование основ иноязычной коммуникативной компетенции у детей с ограниченными речевыми возможностями (теоретико-экспериментальное исследование на материале английского языка): автореф. дис. канд. пед. наук: СПб., 2010. 171 с.

Бенилова С.Ю., Давидович Л.Р. Логопедия. Системные нарушения речи у детей. М.: МОДЭК, Москов. психол.-соц. ун-т, 2014. 536 c.

Драч И.И. Фасилитация как функция компетентностно-ориентированного управления профессиональной подготовкой магистрантов педагогики высшей школы // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2013. №3. С. 220-228.

Еловская С.В., Круглова Е.А. Использование интерактивных методов в обучении иностранному языку // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2018. Т. 17. № 38. С. 35-39.

Иванова К.Ю. Особенности обучения иноязычной письменной речи в профильной школе (филологический профиль) // Наука и школа. 2019. № 3. С. 110-117.

Короткова И.П. Методика формирования лексической компетенции младших школьников посредством английского фольклора: автореф. дис. канд. пед. наук. М., 2012. 26 с.

Куклина С.С. Компенсаторный компонент иноязычной коммуникативной компетенции учащихся общеобразовательной школы // Ярославский педагогический вестник. 2017. № 5. С. 5.

Лаптева Е.И. Система формирования коммуникативно-компенсаторной компетенции обучающихся основной школы // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 1. С. 21-26.

Ольхова В.В., Тихонова Е.В. Подходы и методы преподавания английского языка: устный подход, ситуативное обучение языку и аудиоречевой метод // Молодой ученый. 2015. №22. С. 844-847.

Путистина О.В. Методические основы обучения иноязычной письменной речи студентов в концепции развития учебной автономии // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 5 (138). С. 39-44.

Салтыкова М.В. Особенности подготовки учащихся старших классов к заданию С2 ЕГЭ по английскому языку. М.: Издательство «Перо», 2015. 75-78 с.

Тарева Е.Г., Селиванов С.И. ИКТ-грамотность и элементарная коммуникативная компетенция младшего школьника // Вестник Ярославского государственного университета им. П.Г. Демидова. 2013. №3(25). С. 33-38.

Цуцура Е.А. Эффективные приемы обучения письменной речи // Вестник северо-восточного государственного университета. 2020. №34. С. 16-18.

Чистякова Н.А., Леонова Л.А., Лысова Ю.М. Влияние перевода и адаптации на восприятие американских мультипликационных фильмов российскими зрителями (на примере картин «Коралина в стране кошмаров» и «Девять») // Роль бизнеса в трансформации общества 2022: Сборник материалов XVII Международного научного конгресса, Москва, 11–15 апреля 2022 года. Москва: Московский финансово-промышленный университет "Синергия", 2022. С. 664-666. EDN LXPZXA.

Чичинкина С.А., Попова С.В. Формирование умений письменной речи у обучающихся старших классов // Наука и образование. 2020. Т. 3. № 2. С. 21-27.

Штанько Е.В. Вопросы подготовки к ЕГЭ по английскому языку обучающихся с низким уровнем развития речевых навыков // Иностранные языки в школе. 2018. № 10. С. 21-26.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Салатаева АХ, Гациева ТИ. Methodology for developing foreign language lexical competence of 5th grade students using visual aids. УО [Internet]. 2023Dec.15 [cited 2024Jul.3];13(12-2):94-101. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1204

Issue

Section

TECHNOLOGIZATION OF THE PEDAGOGICAL PROCESS