Lexical and semantic features of Elizabeth Gilbert's idiosyncrasy

Authors

  • Aset K. Muradova Chechen State Pedagogical University
  • Diana N. Bataeva Chechen State University named after. A.A. Kadyrov

DOI:

https://doi.org/10.25726/t0563-1132-2186-q

Keywords:

idiostyle, vocabulary, semantics, stylistics, Elizabeth Gilbert

Abstract

As you know, each writer has his own individual creative handwriting – idiosyncrasy, which manifests itself in the peculiarities of the choice and use of vocabulary, structuring sentences, as well as in the author's manner of presenting information. The study of idiostyle allows us to analyze in detail the stylistics of a particular author and highlight those features that make his individual style recognizable and unique. In this article, a detailed critical analysis of the lexical and semantic features of the writer Elizabeth Gilbert's idiosyncrasy was carried out, which manifest themselves at all levels of linguistic description. The research aimed to identify the specifics of the lexical content of the author's works, to describe the characteristic features of the semantics of the lexemes used by her, as well as to analyze the peculiarities of the compatibility of lexical units. Within the framework of this study, a comprehensive quantitative and qualitative analysis of the texts of three of the most famous works by E. Gilbert – "Eophoria", "Commits" and "City of Virgins" was carried out. The methods of lexicometric analysis, statistical modeling and discursive analysis were used. As a result of the study, it was revealed that E. Gilbert's idiosyncrasy is characterized by an increased frequency of using abstract vocabulary, as well as a preference for prefixed verbs and nouns denoting the emotional states and inner experiences of the characters.

References

Аккер Р., Вермюлен Т., Гиббонс Э. Метамодернизм. Историчность, аффект и глубина после постмодернизма. Перевод В.М. Липки. М.: Рипол-Классик, 2019. 494 с. ISBN 978-5-386-13462-4.

Васёв Д.В. Актуализация потенциала культуры чтения при подготовке специалистов в высшей школе // Преподаватель XXI век. 2021. № 1. С. 84-94.

Воейкова А.А. Характерные черты экспрессивного синтаксиса в романе Э. Гилберт «Ешь, молись, люби» // Современное педагогическое образование. 2021. №2. С. 151-155.

Воронина Н.И., Брыжинский В.С., Щипакина Л.А. История мировой и отечественной культуры. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 1994. 284 с.

Горбовская С.Г. Признаки литературы "новой искренности" в романе ванессы диффенбах "язык цветов" // Научный диалог. 2023. №2. С. 151-202.

Клюева И.В., Кошевая Е.А. «Информационное общество» и проблемы гуманитаризации инженерного образования // VIII Международная научно-методическая конференция вузов и факультетов телекоммуникаций: тр. конф. М., 2004. С. 252-253.

Клюева И.В., Лисунова Л.М. Инскрипты ученых Мордовии на книгах из личной библиотеки М. М. Бахтина // Трансформация социальных отношений в региональном социуме. VI Сухаревские чтения: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Саранск, 2016. С. 412-418.

Лукина М.Ю., Юнак E.O. Об особенностях перевода жанра тревелог (на материале произведений Питера Мейла) // Лингвокультурные пролегомены: мифология, фольклор, религия. Симферополь, 2017. С. 183-190.

Майга А.А. Литературный травелог: специфика жанра // Филология и культура. 2014. № 3 (37). С. 254-258.

Мартинович Е.А. Индивидуально-авторский концепт счастье и особенности перевода средств его репрезентации (на материале романа Элизабет Гилберт "Есть. Молиться. Любить") // Неофилология. 2021. №26. С. 248-256.

Павлов А. Образы современности в XXI веке: метамодернизм // Философско-литературный журнал «Логос». 2018. Т. 28. С. 1-19.

Турбина О.А. Природа эмотивного синтаксиса и его категорий // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: лингвистика. 2013. Т. 10. № 2. С. 4-9.

Унарокова Г.Ш. Лексико-семантическая организация концепта «Счастье/happiness» в русском и английском языках // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2014. № 2. С. 86-90.

Шарафадина К.И. Селам, откройся! Флоропоэтика в образном языке русской и зарубежной литературы. Санкт-Петербург: Нестор-История, 2018. 544 с. ISBN 978-5-4469-1451-7.

Шаховский В.И. Категоризация эмоций в лексико-семантической системе (на материале английского языка): дисс. к. филол.н.: 10.02.19. М., 1988. 400 с.

Gilbert E. Eat, Pray, Love. New York: Riverhead Books, 2006. 445 p.

Published

2023-12-15

How to Cite

1.
Muradova AK, Bataeva DN. Lexical and semantic features of Elizabeth Gilbert’s idiosyncrasy. УО [Internet]. 2023 Dec. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(12-2):42-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1198

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION