Interactive teaching methods in the context of intercultural communication in foreign language lessons in universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/r2091-9002-7823-aKeywords:
interactive teaching methods, intercultural communication, foreign language, higher education, multicultural environmentAbstract
At the present stage of development of higher education, it is relevant to consider the features of the use of interactive teaching methods in the context of the formation of intercultural competence among university students. This article analyzes the influence of interactive techniques on the acquisition of a foreign language in the multicultural educational environment of Russian universities. The research materials were the curricula and work programs of foreign language disciplines in leading universities in Russia. To collect empirical data, a questionnaire survey was conducted among 183 1st-4th year students of philological faculties of a number of universities. The results of the study indicate the high effectiveness of project, business and role-playing games, discussions and brainstorming when teaching foreign languages in a multicultural university environment. Interactive forms of learning contribute to the development of students' sociocultural competence, their communication and cognitive skills. Absolute and relative indicators were calculated, and cluster analysis was carried out to identify groups of respondents. Thus, an integrated approach to collecting primary data, including both an analysis of regulatory documents and conducting sociological research among the target audience, made it possible to comprehensively assess the features of the use of interactive methods of teaching foreign languages in the multicultural space of Russian universities.
References
Агранат Ю.В., Рябкова Е.Л. Обучение основам межкультурной коммуникации в контексте подготовки студентов к участию в программах академической мобильности вуза // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2016. №4(52). С. 148-150.
Бердичевский А.Л., Гиниатуллин И.А., Тарева Е.Г. Методика межкультурного иноязычного образования в вузе. М.: «Флинта», 2018. 368 с.
Быстрай Е.Б., Скоробренко И.А. Речевая направленность урока иностранного языка как условие формирования коммуникативной компетенции обучающихся // Евразийский гуманитарный журнал. 2018. № 2. С. 99-102.
Горбова Н.В. К вопросу о внедрении интерактивных методов обучения в процесс подготовки будущих учителей иностранного языка в условиях магистратуры // Гуманитарные науки. 2017. № 1 (37). С. 85-90.
Демиденко Т.Г., Чистякова Н.А. Реализация интерактивного компонента в процессе практикоориентированного преподавания гуманитарных дисциплин // Управление образованием: теория и практика. 2023. № 7(65). С. 32-38. DOI 10.25726/z2237-5269-6534-k. EDN MCHYVV.
Еловская С.В., Круглова Е.А. Использование интерактивных методов в обучении иностранному языку // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2018. Т. 17. № 38. С. 35-39.
Михайлова Г.И. Пути реализации компетентностного подхода в обучении иностранному языку в техническом вузе // Вестник педагогических наук. 2021. № 3. С. 226-229.
Нечаев Н.Н. Психологические аспекты коммуникативной подготовки студентов высшей школы // Образование и наука. 2017. Т. 19. № 3. С. 120-140.
Пантыкина Н.И. Использование интерактивных методов обучения при формировании социокультурной профессиональной компетентности студентов в процессе изучения иностранного языка // Вестник Костромского государственного университета. 2016. Т. 22. № 1. С. 186-189.
Рахимова А.Э., Шемшуренко О.В., Герасимова Е.С., Мухаметзянова Э.Р. Особенности методики преподавания иностранных языков в высшей школе // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 3 (94). С. 62-65.
Рыбакова И.А. Проблемы методики преподавания иностранных языков в высшей школе // Современное педагогическое образование. 2020. № 5. С. 46-53.
Сариева З.И. Управление качеством коммуникативной подготовки бакалавров // Международный научно-исследовательский журнал. 2019. № 10-2 (88). С. 43-46.
Скоробренко И.А., Ворожейкина А.В. Активизация познавательной деятельности современных школьников как условие развития мотивации творчества. Психология в меняющемся мире: проблемы, гипотезы, исследования. сборник материалов международной студенческой научно-практической конференции языков лингвострановедению // Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании: труды IV Международной научной конференции. Красноярск: Сибирский федеральный университет. 2020. С. 29-33.
Стуколова Е.А. Интерактивные инструменты обучения методике преподавания иностранного языка // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. № 1 (30). С. 272-276.
Ташпулатова Б.Н., Эшбоев Ж.И. Инновационные подходы в методике преподавания иностранных языков // European science. 2020. № 4 (53). С. 37-39.
Щербак С.Ф. Гибридное обучение и междисциплинарный учебник в системе иноязычного образования в вузе (из опыта работы). 2022. №3. С. 30-43. DOI: https://www.doi.org/10.17805/trudy.2022.3.6
Ярычев Н.У., Дудаев Г.С. Развитие коммуникативных качеств обучающихся в образовательном процессе средствами интерактивных методов обучения // Гуманитарные науки. 2017. № 3 (39). С. 85-89.