Theoretical foundations for studying Russian punctuation

Authors

  • Taisiya D. Magomadova Grozny State Petroleum Technical University named after. acad. M.D. Millionshchikova
  • Leila M. Bakhaeva Chechen State Pedagogical University
  • Zulfiya K. Janaralieva Grozny State Petroleum Technical University named after. acad. M.D. Millionshchikova

DOI:

https://doi.org/10.25726/g6928-5310-0531-n

Keywords:

literacy, learning, punctogram, punctuation, synthesis, comparison, language

Abstract

This article presents theoretical information on the study of punctuation norms. As you know, a person who has a high level of development of oral and written speech can be called literate. One of the components of a person’s general culture is his punctuation skill. The correct structuring of the Russian language course is aimed not only at increasing the level of theoretical and practical skills in mastering the language system, but also at the formation of a linguistic personality, a culture of communication and a holistic worldview. These tasks are supported to some extent by learning syntax and punctuation. The implementation of the principles in the system of mastering punctuation by students is determined by teaching methods, the classification of which is based on well-known studies of Russian methodological science, promoting the awareness of punctuation knowledge and the formation of relevant skills and abilities: traditional (verbal (story, conversation), work with a textbook, visualization, observation of speech , practical methods (exercises), reproductive, heuristic, explanatory-illustrative, problem-based, gaming, etc.) and innovative (method of presentation, associative explanation, color effects, project method, etc.), which are aimed at finding new ways educational activities.

References

Абреимова Г.Н. Орфография и пунктуация русского языка: Правила и упражнения. Елец: Елецкий государственный университет им. И.А. Бунина, 2021. 190 с.

Анохина С.А. Дистанционный курс «Трудные вопросы русской пунктуации»: электронный учебно-методический комплекс // Хроники объединенного фонда электронных ресурсов Наука и образование. 2015. № 10 (77). С. 30-50.

Валгина Н.С. Трудные вопросы пунктуации: Пособие для учителя. Москва: Просвещение, 1983. 176 с.

Елисеева М.Б., Шульман Б.М., Ковалевская Е.Г. Справочник по орфографии и пунктуации: практическое пособие. М.: Издательство Юрайт, 2023. 325 с.

Купцова А.В. Методика освоения пунктуации в школьном курсе русского языка // Язык. Культура. Коммуникация: Материалы XIII Международной научно-практической конференции. Отв. ред. С.А. Борисова, И.Н. Соколова. Ульяновск: Ульяновский государственный университет, 2020. С. 311-314.

Кучиева Л.А., Акоева К.П. Основы функционального подхода к изучению пунктуации русского языка // Современные технологии в образовании. 2020. № 20. С. 125-131.

Лебедева В.П., Перепелкина Н.А. Пунктуация. Русский язык // Москва: Просвещение. 2015. № 8(75). С. 55.

Лекант П.А., Канафьева А.В. Современный русский язык. Синтаксис. Сборник упражнений: учебное пособие для вузов. М.: Издательство Юрайт, 2023. 232 с.

Лобачева Н.А. Русский язык. Синтаксис. Пунктуация: учебник для среднего профессионального образования. 3-е изд., испр. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2023. 123 с.

Николенкова Н.В. Бытовая орфография и пунктуация как признак правописной ситуации в русском языке начала XXI века // Филология и человек. 2022. № 2. С. 38-51.

Парубченко Л.Б. Орфография и пунктуация: практическое пособие для вузов. 2-е изд., испр. М.: Издательство Юрайт, 2023. 275 с.

Перфильева Н.П. Интонационный принцип пунктуации или обучения пунктуации // Лингвистика и школа-IV. К 90-летию со дня рождения Михаила Викторовича Панова (1920-2001): материалы Всероссийской научно-практической конференции. Под ред. Л.Б. Парубченко. Барнаул: Алтайский государственный университет, 2011. С. 126-132.

Севостьянова В.Н. Теория русской пунктуации как основа формирования пунктуационных навыков учащихся // Влияние науки на инновационное развитие: Сборник статей Международной научно-практической конференции. Отв. ред.: А.А. Сукиасян. Пермь: Общество с ограниченной ответственностью «Аэтерна», 2016. Т. 2. С. 79-84.

Теоретические основы непрерывного изучения пунктуации в школе и вузе: Учебно-методический комплекс по дисциплине: курс лекций. Министерство образования и науки Российской Федерации, Хакасский государственный университет им. Н.Ф. Катанова. Абакан: Хакасский государственный университет им. Н.Ф. Катанова, 2015. 52 с.

Тонконогов А.В. О совершенствовании правил пунктуации и орфографии в научных и литературных трудах на Русском языке // Москва: Издательский центр «Академия». 2020. № 4. С. 333-339.

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Magomadova TD, Bakhaeva LM, Janaralieva ZK. Theoretical foundations for studying Russian punctuation. УО [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2024 Nov. 22];13(11-2):181-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1184

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY