Pedagogical technologies for studying typological and functional features of phraseological units in F.M. Dostoevsky’s novel “Crime and Punishment”

Authors

  • Natalia A. Semenova Peoples' Friendship University of Russia

DOI:

https://doi.org/10.25726/a1340-1801-7848-g

Keywords:

phraseological units, pedagogical technologies, Dostoevsky, Crime and Punishment, typological features, functional features, literary education, content analysis

Abstract

Introduction. This article is a deep analysis of pedagogical methods of studying phraseological units in the context of F.M. Dostoevsky's novel "Crime and Punishment". The novel, published in 1866, contains over 770 phraseological units, each of which has a multifaceted meaning and function in the structure of the text. The present study involves the identification of typological and functional features of these phraseological units, as well as the development of methods for their analysis in the educational process. Materials and methods. The research is based on the methods of qualitative content analysis, which allows to systematize phraseological units and identify their features in the context of the novel. As secondary data, the works of more than 30 linguists and philologists specializing in the works of Dostoevsky, as well as pedagogical research on methods of teaching literature, were used. Results. The analysis showed that phraseological units in Dostoevsky's novel play a key role in revealing the psychology of the characters and conveying the ideological content of the work. For example, the phraseology "to beat the bumpers", which occurs 12 times in the text, symbolizes the inaction and idleness of the main character Rodion Raskolnikov, emphasizing his internal conflicts. The presented method of analyzing phraseological units includes the stages of identification, contextualization and interpretation, allowing students not only to understand the literary text more deeply, but also to expand their linguistic competencies.

References

Бокова О.А. Концепт «Тоска» в идиостиле Ф.М. Достоевского // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 1 (31). Ч. II. С. 35-37.

Войнова Л.А., Жуков В.П., Молотков А.И., Федоров А.И. Фразеологический словарь русского языка: Свыше 4000 словарных статей. Под ред. А.И. Молоткова. М., 1978. 543 с.

Жукова Е.Ф., Иванова Л.А. Фразеологические сращения в романе Ф.М. Достоевского «Братья Карамазовы» и способы их перевода на английский язык // Ученые записки Новгородского государственного университета. 2022. № 2(41). С. 192-195. DOI: 10.34680/2411-7951.2022.2(41).

Жукова Е.Ф., Усманова Е.М. Перевод фразеологизмов с русского языка на английский (на материале рассказов А.П. Чехова) // Ученые записки Новгородского государственного университета имени Ярослава Мудрого. 2016. № 3(7). С. 3. URL: https://portal.novsu.ru/file/1241640

Иванов В. Достоевский и роман-трагедия // О Достоевском. Творчество Достоевского в русской мысли 1881-1931 годов. М.: Книга, 1990. 428 с.

Иванчикова Е.А. Синтаксис художественной прозы Достоевского. М.: Наука, 1979. 286 с.

Муминов В.И. Особенности употребления классификаторов неопределённости признака в романе Ф.М. Достоевского «Идиот» // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология, 2016. Т. 20. Вып. 6. С. 25-30.

Найдич Л.Э., Павлова А.В. Передача эмоциональных состояний в повести «Кроткая» // Эмоциональная сфера в языке и коммуникации: синхрония и диахрония. М.: Институт языкознания РАН, 2020. С. 88-107.

Николина Н.А. Словообразовательные средства и стиль (на материале произведений Ф.М. Достоевского) // Русский язык в школе. 1991. № 5. С. 54-65.

Николина Н.А. Экспрессивные словообразовательные средства в произведениях Ф.М. Достоевского // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2021. № 2. С. 41-47. DOI: 10.18384/2310-7278-2021-3-41-47

Переверзев В.Ф. Гоголь. Достоевский. Исследования. М.: Советский писатель, 1982. 511 с.

Ружицкий И.В. Механизмы языковой игры у Достоевского и Лескова // Неология как проблема лингвистической поэтики. М.: Азбуковник, 2018. С. 110-112.

Ружицкий И.В. Язык Достоевского: идиоглоссарий, тезаурус, эйдос. М.: Лексрус, 2015. 544 с.

Семенова Н.А. Способы трансформации фразеологизмов в романе Ф.М. Достоевского «Преступление и наказание» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2014. № 2. С. 94.

Соловьев С.М. Изобразительные средства в творчестве Ф.М. Достоевского. М.: Советский писатель. 1979. 352 с.

Шайкевич А.Я., Андрющенко В.М., Ребецкая Н.А. Статистический словарь языка Достоевского. М.: Языки славянской культуры, 2003. 880 с.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Семенова НА. Pedagogical technologies for studying typological and functional features of phraseological units in F.M. Dostoevsky’s novel “Crime and Punishment”. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.3];13(11-1):19-26. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1134

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION