Application of text forms in the communicative space of the educational and professional sphere

Authors

  • Natalia A. Semenova Peoples' Friendship University of Russia. Patrice Lumumba

DOI:

https://doi.org/10.25726/b9217-3842-3270-h

Keywords:

text forms, communicative space, educational and professional sphere, higher education, digital technologies, qualitative analysis, quantitative analysis, Russia, universities

Abstract

Introduction. In the modern academic world of the educational and professional sphere of Russian universities, textual forms of the communicative space occupy a central place in ensuring an effective educational process. According to recent studies, more than 85% of academic information is transmitted through text channels. This makes it critically necessary to study the use of text forms in these areas, taking into account the integration of digital technologies. Materials and methods. The analysis used data from 30 leading Russian universities, including MSU, St. Petersburg State University, and Novosibirsk State University. The study covered the period from 2015 to 2023. Qualitative and quantitative methods of analysis were used, including content analysis of educational materials, questionnaires of teachers and students, and computer modeling of communication processes. Results. The results of the study demonstrate that 92% of educational programs include the use of text forms, such as electronic textbooks, scientific articles and interactive textbooks. In 60% of cases, they are integrated with interactive platforms, which increases the efficiency of their use. At the same time, it was revealed that 78% of students prefer hybrid forms of education that combine textual and visual methods of presenting information.

References

Аргунова М.В., Моргун Д.В. Экосистемный подход как новая парадигма образования // Непрерывное образование в контексте будущего: сборник научных статей по материалам IV Международной научно-практической конференции. Москва: Московский городской педагогический университет, ООО «А-Приор», 2021. С. 19-24.

Золотарева С.А., Межова М.В. Обучение говорению как виду речевой деятельности в контексте международного взаимодействия студентов // Вестник КемГУКИ. 2019. № 48. С. 207-211.

Илакавичус М.Р. Самообразование в пространстве образования взрослых: ресурсы и дефициты // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022. № 5 (223). С. 76-84.

Картавых М.А., Прохорова И.В., Филатова О.М. Модель предметно-методической подготовки бакалавра образования в области безопасности жизнедеятельности в условиях заочного обучения // Вестник Мининского университета. 2016. № 4 (17). C. 28-34.

Краковская М.С. Модель формирования готовности будущих педагогов к построению социального пространства отношений дошкольников // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. Сер.: Филология, педагогика, психология. 2016. № 4. С. 88-95.

Мезенцева О.И. Развитие профессиональной компетентности современного педагога в системе повышения квалификации: монография. Новосибирск: Немо Пресс, 2018. 226 с.

Орлова Л.Г., Корнилова Е.С. Метод кейсов при обучении иностранному языку в неязыковом вузе // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2020. Т. 3. № 5. С. 101-103.

Рахмонова К.Т., Номозова Ш.Д., Гаймназарова М.К. Роль речевого общения в формировании коммуникативных навыков // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2017. №7-2. С. 3.

Рожнова Е.А., Симакова С.М. Использование кейс-метода в интерактивном обучении студентов иностранному языку в неязыковом вузе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 8-1 (62). С. 198-201.

Сафина З.Н. Непрерывное профессиональное образование как фактор успешности в подготовке конкурентоспособных специалистов в эпоху цифровизации // Ярославский педагогический вестник. 2022. № 4 (127). С. 75-80.

Селиверстова Н.А., Солнышкина М.Г. Заочное обучение как образовательный тренд высшей школы // Высшее образование в России. 2021. № 3. С. 128-141.

Суннатова Р.И. Субъектность педагога как субъекта универсальных учебных действий // Перспективы науки и образования. 2020. № 1 (43). С. 312-328.

Чернышева О.В. Специфика использования кейс-метода в коммуникативно-ориентированном обучении иностранному языку // Актуальные вопросы образования. 2019. Т. 1. С. 76-79.

Чернышова Н.А. Формирование учителями стратегий учения школьников // Психолого-педагогические исследования. 2020. Т. 12, № 3. С. 95-109.

Яровикова Ю.В. Использование кейс-метода в обучении иностранному языку как условие формирования общекультурных компетенций студентов неязыковых вузов // Социальные отношения. 2019. № 1 (28). С. 51-60.

Published

2023-11-15

How to Cite

1.
Семенова НА. Application of text forms in the communicative space of the educational and professional sphere. УО [Internet]. 2023Nov.15 [cited 2024Jul.3];13(11-1):194-201. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1155

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY