The role of distance education in training for Industry 4.0 in the Russian Federation

Authors

  • Adelia F. Ishmukhametova Ufa State Petroleum Technological University
  • Ailina A. Muftieva Ufa State Petroleum Technological University

DOI:

https://doi.org/10.25726/m6580-9436-3395-n

Keywords:

distance education, industry 4.0, Russian Federation, personnel training, digital transformation, empirical analysis

Abstract

In the context of industry 4.0, characterized by the convergence of digital technologies, the Internet of Things, artificial intelligence and cognitive technologies, there is an urgent need to rethink approaches to education and training. This is especially true in the Russian Federation, where the industrial infrastructure is undergoing a phase of transformation in the direction of digitalization. Distance education, which provides flexibility, accessibility and individualization of the educational process, becomes an integral tool in solving this problem. The research is aimed at analyzing the role of distance education in the training of specialists for industry 4.0 in Russia using empirical methods, including surveys, data analysis and case studies. Numerical estimates, statistical data, as well as concrete examples from practice are presented. According to Rosstat, for 2020, 17% of all educational organizations in Russia use distance learning technologies in the educational process. However, among technical universities, this figure increases to 32%. This confirms the relevance and necessity of using distance education for training personnel in the field of high technologies. The results of the study demonstrate the significant role of distance education in the training of personnel for industry 4.0 in the Russian Federation. Effective use of distance education requires an integrated approach that includes methodological, technological, and regulatory aspects.

References

Васильева И. А., Сазонов А. А. Анализ мероприятий по развитию конкуренции в ключевых отраслях экономики Российской Федерации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2019. №2. С.56-63. DOI: 10.18384/2310-6646-2019-2-56-63

Данилочкина Н. Г., Сазонов А. А., Зинченко А. С. Mодифицированный многокомпонентный организационно-экономический механизм управления предприятием на основе интеллектуального капитала // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2018. №4. С.58-66. DOI: 10.18384/2310-6646-2018-4-58-66

Зинченко А. С., Сазонов А. А. Корпоративная инновационная система предприятий высокотехнологичных отраслей промышленности: сущность и содержание // Научные труды Вольного Экономического Общества России. 2019. Том №215. №1. С.310-320

Сазонов А. А. Методические основы развития современных экономических систем на основе определения влияния инновационных факторов // Вестник Университета. 2020. №6. С.47-54 DOI: 26425/1816-4277-2020-6-47-54

Сухинов А. И., Угнич Е. А. Малые инновационные предприятия как драйверы коммерциализации результатов интеллектуальной деятельности в университетах // Фундаментальные исследования. 2017. № 10-1. С. 143-149. EDN ZNMAHH

Угнич Е. А., Изотов М. А., Волощенко И. И. Коммерциализация результатов интеллектуальной деятельности в университетах: концепция инновационной экосистемы // Вестник евразийской науки. №4 (29). C. 48

Плакиткин Ю. А., Плакиткина Л. С. От цифровизации к «Индустрии - 4.0» и «Обществу 5.0» - возможности адаптации угольной промышленности России. Прогнозы развития отрасли до 2040 г. Горная промышленность // 2018. № 5 (141). С. 56-61. DOI: 10.30686/1609-91922018-5-141-56-61.

Рожков А. А., Соловенко И. С., Коркина Т. А., Лощилова М. А. Инженерно-технический состав угольной отрасли России: ретроспектива, современное состояние, прогноз. Уголь // 2020. № 4. С. 16-25. DOI: 10.18796/0041-5790-2020-4-16-25.

Гохберг Л. М., Дитковский К. А., Кузнецова И. А. Индикаторы инновационной деятельности // Москва: Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", 2021. 280 с. ISBN 978-5-7598-2375-9. DOI 10.17323/978-5-7598-2375-9. EDN GZKEGK.

Рожков А.А., Воскобойник М.П. Тенденции и перспективы долгосрочного развития угольной промышленности России в новых технико-экономических реалиях XXI века. Горная промышленность // 2018. № 2. С. 4-18. DOI: 10.30686/1609-9192-2018-2-138-4-18.

Бабикова А. В., Корсаков М. Н., Сарафанов А. Д. Оптимизация бизнес-процессов промышленного предприятия на основе внедрения процессного подхода // Креативная экономика. 2017. Т. 11. № 11. С. 1195-1208.

Корецкий А. С. Принципы формирования цифровой экосистемы управления процессами на основе бизнес-модели // Государственное управление. Электронный вестник. 2021. № 84. С. 221-240.

Кудрявцева С. С. Подготовка кадров для регионального промышленного комплекса в условиях цифровой экономики // Казанский педагогический журнал. 2019. № 5 (136). С. 25-30.

Мельникова Е. Е., Сысо Т. Н. Методы, применяемые в управлении бизнес-процессами // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Социально-экономические науки. 2007. Т. 7, № 1. С. 47-53.

Орехова С. В. Промышленные предприятия: электронная vs. традиционная бизнес-модель // Тегга Economicus. 2018. Т. 16, № 4. С. 77-94.

Published

2023-10-30

How to Cite

1.
Ишмухаметова АФ, Муфтиева АА. The role of distance education in training for Industry 4.0 in the Russian Federation. УО [Internet]. 2023Oct.30 [cited 2024Jun.30];13(10-2):125-32. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1114

Issue

Section

DATA SCIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL SPACE