Pedagogical technologies of the development of methods of teaching stage skills in Chinese universities

Authors

  • Wang KunHao A.I. Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/c7619-5168-1537-i

Keywords:

pedagogical technologies, stage skills, higher education, didactic principles, teaching methods, interactive learning, distance learning, virtual reality, multidimensional regression, cluster analysis, socio-cultural factors, adaptation of methods

Abstract

At present, the relevance of the issues of integration of pedagogical technologies into the system of teaching performing arts in higher educational institutions of the China is beyond doubt. However, despite the versatility of approaches to teaching this direction, there are a number of unresolved problems associated with the adaptation of modern methods based on didactic, psychological and technological principles. Conducting experiments in this field, based on cognitive, motivational and situational-task aspects, allows us to determine the optimal methods, means and forms of organization of the educational process. In particular, taking into account variable parameters, such as the age of students (on average 19-25 years old), their basic level of training (58% of students have prior experience in performing), as well as socio-cultural characteristics (37% of students represent regions of China where there are no specialized educational institutions in this area), are key to the development of adequate teaching methods. As part of the study, an analysis of 17 curricula of China universities specializing in training in the field of performing arts was carried out. Of these, 76% integrated elements of distance learning into their curriculum, 52% used interactive learning methods, and only 14% used an integrated approach that includes elements of virtual reality. In parallel, 231 students and 39 teachers were interviewed. Statistical data analysis based on the methods of multivariate regression and cluster analysis revealed significant discrepancies between the needs of students and current teaching methods. This study aims to provide a comprehensive analysis of existing pedagogical techniques and offer optimized solutions for improving the education system in the field of performing arts.

References

Грибкова О.В., Казначеев С.М. Вокальная подготовка как средство развития творческого потенциала личности // Искусство и образование. 2018. № 2 (112). С. 77-83.

Дженсен Ф., Натт Э. Мозг подростка. Спасительные рекомендации нейробиолога для родителей тинейджеров. М.: Эксмо, 2019. 368 с.

Дубровский В.В. Обучение музыкальной импровизации будущих учителей музыки. // МНКО. 2021. № 5 (90). С. 33-35.

Медведева Т.Ю., Кирдянова А.Р. Театральная педагогика в работе с детьми подросткового возраста // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-4. С. 264-266.

Невдах С.И., Цюн Е. Особенности подготовки вокалистов в системе высшего музыкального образования Китая в контексте межкультурного взаимодействия // Вестник БДПУ. Серия 1. Педагогика. Психология. Филология. 2018. № 1 (95). С. 6-10.

Романова, Л.А. Исследование креативности подростков в сочинении танца // Труды СПБГИК. 2020. Т. 221.

Руднева О.С., Сероштанова Н.В. Некоторые аспекты профессионального совершенствования специалистов творческих организаций // Методист. 2019. № 4. С. 13-18.

Руднева О.С., Сероштанова Н.В. Профессиональная переподготовка театральных работников: к вопросу об актуализации готовности к профессиональной деятельности // Методист. 2019. № 7. С. 6-11.

Стаина О.А., Петрова Е.М. Возможности современных форм театрального искусства как эффективных методов обучения и воспитания // Инновационное развитие профессионального образования. 2020. № 1 (25). С. 107-113.

Столь А.В. Педагогика высшей школы: современные методики обучения за рубежом: учебное пособие для вузов. М.: Издательство «Юрайт», 2021. 180 с.

Толстых Н.Н., Прихожан А.М. Психология подросткового возраста: учебник и практикум для вузов. М.: Издательство «Юрайт», 2022. URL: https://urait.ru/bcode/489243

Фанг Ю. Изучение необходимости и направления реформы преподавания вокальной музыки в колледжах и университетах // Северная музыка. 2020. № 10. C. 196-198.

Чжао Мэн. Процесс развития китайской оперы // Университетский научный журнал. 2017. № 29. С. 160-165.

Чжу Л., Чёрная М.Р. Организация образовательного процесса и методы реализации программы оперной подготовки в Музыкальном институте при Цзилиньском педагогическом университете, КНР // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2019. № 193. С. 194-198.

Якушкина М.С. Педагогический потенциал культуры как ресурс развития современного социального центра // Научный диалог. 2015. № 10 (46). С. 120-133.

Яо Ц. Опера для образования и раскрытия индивидуальных особенностей // Музыкальный мир. Сиань: Музыкальное изд-во провинции Шэньс. 2012. № 10. С. 12-13.

Published

2023-10-15

How to Cite

1.
KunHao W. Pedagogical technologies of the development of methods of teaching stage skills in Chinese universities. УО [Internet]. 2023 Oct. 15 [cited 2024 Dec. 4];13(10-1):239-46. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1099

Issue

Section

INTERNATIONAL EXPERIENCE IN THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS