Comprehensive analysis and optimization of the quality management system in a professional educational institution

Authors

  • Aleksey M. Balashov Novosibirsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/p9752-2448-6346-a

Keywords:

quality management system, professional education, complex analysis, optimization, educational institution

Abstract

In the modern rapidly changing environment of vocational education in Russia, there is a noticeable surge of interest in the quality of the educational process. To stay ahead of the curve, businesses must work to improve their management systems to increase adaptability, clarity and productivity. This has led to the gradual inclusion of world standards in the system of higher and secondary vocational education over the past few generations. The level of trust of potential students in the academic community and the competitiveness of an educational institution is directly affected by the effectiveness of its quality management system. This has led to the fact that quality management has turned from an auxiliary function into a key element of an educational institution. The identification of problem areas in the quality management of professional educational institutions in Russia and the proposal of optimization solutions based on the opinions of researchers and practical teachers was the main purpose of this study. Attention was primarily focused on the institutional, ethical and methodological aspects of quality management, as well as problems related to teacher motivation, technical assistance and partnerships between educational institutions and society. In the course of the study, methods of optimizing quality management were studied, including non-traditional methodologies and modern information technologies. The emphasis was placed on the relations between global academic circles and educational organizations, as well as on the unification of scientific and educational activities within the framework of academic protocols. By conducting numerous interviews with representatives of educational institutions, experts in the field of education and students, the study effectively studied the current state of affairs and possible ways of optimization. Our team has studied the best practices of both domestic and foreign universities, thereby developing a holistic understanding of the problem being solved. Russian educational institutions can improve the effectiveness of their quality management systems and expand their national network of vocational education by studying the results of this study. This research can help in solving global problems and trends.

References

Амбарова П.А., Зборовский Г.Е. Управление университетами в оценках образовательных общностей // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Том 21. №3. С. 100-111.

Бочкарева М.В., Троянская С.Л. Мониторинг результатов формирования компетенций руководителей здравоохранения на курсах дополнительного профессионального образования // Вестник Удмуртского университета. Серия Философия. Психология. Педагогика. 2022. № 3. Т. 32. С. 313-323.

Быстрова Н.В., Зиновьева С.А., Филатова Е.В. Принципы современного образовательного процесса // Проблемы современного педагогического образования. 2020.№ 67-4. С. 68-70.

Быстрова Н.В., Казначеева С.Н., Уракова Е.А., Госельбах О.И. Особенности психологического благополучия обучающихся в образовательной среде // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2019. № 5 (39). С. 26-31.

Ваганова О.И., Воронина И.Р., Лошкарева Д.А. Интерактивные средства обучения как эффективный инструмент образовательной деятельности // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9. № 3 (32). С. 135-139.

Григорян Н.М., Быстрова Н.В. Личностное развитие педагога в системе профессионального образования // В сборнике: Социальные и технические сервисы: проблемы и пути развития. Сборник статей по материалам V Всероссийской научно-практической конференции. Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина. 2018. С. 35-38.

Катахова С.С., Семчук И.В. Подходы к исследованию психологической компетентности руководителя медицинского учреждения // Проблемы современного образования. 2019. № 4. С. 117-127.

Кобзева Н.И., Кобзева М.А. Экономика знаний как ориентир инновационных процессов в вузе // Научные исследования в сфере общественных наук: актуальные теории и концепции: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции. М.: Научно-издательский центр «Открытое знание», 2018. С. 32-43.

Лапыко Т.П., Тонких А.П., Данилова Т.В. Управленческие аспекты образовательной деятельности преподавателя вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 57-65.

Мандель Б.Р. Современный менеджмент в образовании: учебное пособие для обучающихся в магистратуре. М.; Берлин: Директ-Медиа, 2018. 492 с.

Маркова С.М., Котенко Е.Ф., Уракова Е.А. Проектирование процесса управления учебным заведением интегративного типа // В сборнике: Инновационные подходы к решению профессионально-педагогических проблем. Сборник статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции. Мининский университет. 2019. С. 37-39.

Маркова С.М., Наркозиев А.К. Методика исследования содержания профессионального образования // Вестник Мининского университета. 2019. Т. 7. № 1 (26). С. 2.

Творогова Н.Д., Ханина И.Б., Кулешов Д.В. Психология управления: учебное пособие. Под ред. Н.Д. Твороговой. 4-е изд., пере-раб. и доп. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2023. 760 с.

Фонарев Д.В. Профессионально-общественная аккредитация образовательной программы «Технология признания качества подготовки бакалавров физической культуры» // Наука и спорт: современные тенденции. 2022. Т. 10, № 4. С. 159-165. DOI: 10.36028/2308-8826-2022-10-4-159-165

Фролова С.В. Профессиональное воспитание будущего учителя: дискуссия о концептуальных положениях // Вестник Мининского университета. 2021. Т. 9. № 2 (35). С. 17.

Худик В.А. К вопросу о социальной «дегенерации» управленческого аппарата в научно-образовательной деятельности учебного заведения высшего звена // Вестник Санкт-Петербургского научно-исследовательского института педагогики и психологии высшего образования. 2022. № 3 (3). С. 5-10.

Ali I., Mughal N, Khan Z, Ahmed J., Mujta-ba G. Resume classification system using natural language processing and machine learning techniques // Mehran University Research Journal of Engineering & Technology. 2022. Vol. 41. No. 1, pp. 65-79. DOI: 10.22581/muet1982.2201.07

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Balashov AM. Comprehensive analysis and optimization of the quality management system in a professional educational institution. УО [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 23];13(10-1):131-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1085

Issue

Section

NEW MANAGEMENT TECHNOLOGIES IN PEDAGOGY