Integration of innovative methods and technological solutions into the system of vocational education: a multidisciplinary approach to improving its effectiveness

Authors

  • Aleksey M. Balashov Novosibirsk State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/i4810-9103-1458-y

Keywords:

innovative methods, technological solutions, professional education, multidisciplinary approach, efficiency

Abstract

The modern world is characterized not only by the rapid pace of scientific and technological development, but also by the growing complexity of socio-cultural, economic and environmental processes. In these conditions, vocational education faces the need to adapt to new realities, search for optimal methods and technological solutions that contribute to the formation of competent specialists ready to work effectively in a changing world. The integration of innovative methods and technological solutions into the system of vocational education is already demonstrating its effectiveness. For example, the universities of Scandinavia and the leading technological universities of the world successfully apply interdisciplinary approaches that allow students to better understand complex relationships and adapt to the real needs of the labor market. Such training, based on interdisciplinary connections, stimulates critical thinking, the ability to work in a team and the ability to learn independently. However, the successful implementation of such methods requires not only a deep revision of curricula, but also significant changes in the organizational structure of the educational process, as well as the training of teaching staff. The purpose of this article is to highlight the main aspects and advantages of integrating innovative methods and technological solutions into the system of vocational education, as well as to analyze possible difficulties and ways to overcome them based on an interdisciplinary approach. Using the examples of the successful experience of world educational institutions, we will show how it is possible to increase the effectiveness of education, making it more adaptive and meeting the current challenges of our time.

References

Антонова Г.В., Мирзабалаева Ф.И., Бондарчук А.Г. Проблемы трудоустройства выпускников образовательных организаций в условиях пандемии корона-вируса // Экономика труда. 2020. Т. 7. № 12. С. 12491268.

Бочкарева Т.Н., Литвиненко С.В., Гусева Л.В., Тонких А.П. Оценка формирования профессиональной мотивации студентов среднего профессионального образования // Мир науки. 2018. Т. 6. № 2. С. 8. EDN XSMUTJ.

Бенгфорт Б., Билбро Р., Охеда Т. Прикладной анализ текстовых данных на Python. Машинное обучение и создание приложений обработки естественного языка. СПб.: Питер. 2019. 368 с. ISBN 978-5-4461-1153-4

Беляев С.А., Зюкин Д.А., Пасечко В.В., Алехина А.А., Болычева Е.А. Социально-экономические последствия пандемии и способы их нейтрализации в мировой практике // Вестник Курской государственной сельскохозяйственной академии. 2022. № 1. С. 142150.

Волкова Т.И., Таланцева В.К., Алтынова Н.В. Состояние здоровья и уровень профессионального "выгорания" у работников педагогической сферы // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66-4. С. 49-52.

Григорьев В.Ю. Анализ региональной системы среднего профессионального образования через оценку ее устойчивости и сбалансированности // Управленческое консультирование. 2020. № 2. С. 90-108.

Головин А.А., Быстрицкая А.Ю., Зюкин Д.В., Башкатова В.Я., Головин А.А. Заработная плата и безработица: динамика и территориальная дифференциация // Вестник Курской государственной сельскохозяйственной академии. 2021. № 1. С. 144-151.

Кушнир М.Э., Рабинович П.Д, Заведенский К.Е, Царьков И.С. Образовательный профиль студента как инструмент персональной образовательной логистики // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 12. С. 48-58. DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-12-48-58

Листвин А.А. Среднее профессиональное образование: кризис реформ // Вестник Череповецкого государственного университета. 2019. № 3 С. 169-177.

Нотова С.В, Подосенова И.А. Система ДПО как основа непрерывного профессионального образования // Высшее образование в России. 2021. Т. 30. № 8-9. С. 134-143. DOI: 10.31992/0869-3617- 2021-30-8-9-134-143

Семеко Г.В. Финансовое обеспечение системы образования: глобальные тенденции и особенности России // РСМ. 2019. № 3 (104). С. 89-107.

Тищенко К.В. Внедрение проектно-ориентированного управления на производственном предприятии и оценка его эффективности // Инновации и инвестиции. 2018. № 7 (131). С. 104-106.

Томских А.А. Российский рынок труда: тенденции и трансформации // Вестник ЗабГУ. 2020. № 10. С. 120-126.

Черезова О.Г. О некоторых проблемах подготовки будущих специалистов // Система оценки квалификации в развитии вузовского образования России и зарубежных стран: мат-лы Российской научно-методической конференции с международным участием. Министерство образования и науки России. Уральский государственный лесотехнический университет. 2018. С. 148-150.

Шугаль Н.Б., Кузнецова В.И., Кузьмичева Л.Б., Озеркова О.К., Шкалева Е.В. Среднее профессиональное образование в России: статистический обзор; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: НИУ ВШЭ. 2022. 72 с.

Шестакова И.Г. Человеческий капитал в цифровую эпоху // Научный журнал НИУ ИТМО. Сер. Экономика и экологический менеджмент. 2018. № 1. С. 56-63.

Шкляев А.Е. Среднее профессиональное образование в механизме обеспечения потребности экономики в специалистах среднего звена // Вестник РЭА им. Плеханова Г.В. 2015. № 3 (81). С. 3-13.

Щербаков С.В., Лев Я.Б., Ожогова Е.Г. Особенности профессионального здоровья современного педагога // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2019. №4 (25). С. 5.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Балашов АМ. Integration of innovative methods and technological solutions into the system of vocational education: a multidisciplinary approach to improving its effectiveness. УО [Internet]. 2023Sep.15 [cited 2024Jun.30];13(10-1):11-20. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1071

Issue

Section

PROFESSIONALIZATION OF MANAGEMENT EDUCATION