Analysis of methods for the development of students' vocal capabilities in the process of vocal music education
DOI:
https://doi.org/10.25726/p2932-3862-5220-mKeywords:
vocal music education, voice capabilities, development methods, students, analysisAbstract
In the era of the development of world cultural practices, vocal discipline acts as one of the most intensive forms of human articulation. Reflecting the synthesis of musical science, vocal pedagogy is perceived as a legacy of age-old searches, within the framework of which various methodological concepts were formed to activate the voice potential of students. Vocal education like any dynamic scientific sector, vocal education is constantly being transformed, especially taking into account the factors of globalization, technological breakthrough and intercultural integration. International pedagogical innovations provide a number of progressive solutions that can strengthen and complement existing educational methods. Recent decades have been marked by interest in innovative methods, focusing on the organicity of vocal expressiveness, emotional saturation of performance and psychophysical harmonization of the student. Thus, we are faced with the task of conducting an in-depth expert review of vocal pedagogy techniques, both national and international, with an emphasis on assessing their effectiveness and the potential for integrating a variety of pedagogical practices to optimize the educational process. The main ambition of this research is a holistic analysis of approaches to vocal development, taking into account the comparison of Russian and foreign methodologies, as well as the identification of the most productive pedagogical strategies and vectors of future development of this sector.
References
Алексеева Л.Л. Воспитание культуры пения в общеобразовательной школе: (Некоторые вопросы теории и практики): науч.-метод. пособие для учителей музыки и студентов сред. и высш. учеб. заведений. Москва, 2003. 115 с.
Бурьяк М.К. Образовательные модели русской церковно-певческой и народно-певческой педагогики // Этносоциум и межнациональная культура, 2014, № 3 (69), С. 78-95.
Быкова Э.В. Специфика традиций в народной культуре. Народная культура в современных условиях. Москва. 2000, М.: Производственно-издательский комбинат ВИНИТИ. 219 с.
Ван Ч. Сопоставительный анализ концепций русского и китайского музыкального образования // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации: сборник статей LX Международной научно-практической конференции. Пенза: Наука и Просвещение.2022. С. 170-172.
Коробова О.Я., Варламов Д.И. Концертмейстер в современной музыкально-педагогической практике // Искусство и образование. 2010. № 3. С. 111-116.
Красильников И.М. Принципы и методы реализации воспитательного потенциала музыки в школе // Педагогика. 2020. № 10. С. 60-698.
Красильников И.М., Красильникова М.С. Концептуальный взгляд на современный урок музыки. Педагогика искусства. 2019. № 4. С.103-111.
Минькович Т.В. Моделирование как универсальный способ осуществления деятельности // Педагогика. 2013. № 10. С. 34-42.
Мосин И.Э. Творческая работа в концертмейстерском классе. СПб: Лань, 2017. С. 51-59.
Музыкальное и художественное образование в современном евразийском культурном пространстве: международный сб. науч. Трудов. Уральский государственный педагогический университет; ответственный редактор Л.В. Матвеева. Екатеринбург. 2019. 155 с.
О певческом творчестве и вкладе Чжоу Сяояня. Бланкет, Сюй Дунгуан. Литературный конкурс, 2021. № (06).
Огороднов Д.Е. Методика музыкально-певческого воспитания: учеб. пособ. 4-е изд., испр. Санкт-Петербург, 2014. 224 с.
Трифонова И.А. Академическое вокальное искусство как социокультурный феномен: диссертация кандидата философских наук: 24.00.01. Тюмень, 2011. 183 с.
Тряпицына А.П., Писарева С.А. Современные методологические подходы к исследованию педагогического образования // Академический вестник Института педагогического образования и образования взрослых РАО. 2014. № 3 (40). С. 4-7.
Чжоу Сяоянь «Исследования и исследования идей преподавания вокальной музыки», Чжан Нань, «Музыкальные исследования», 2005. № (03).
Шинтяпина И.В. Артистизм как компонент исполнительских умений обучающихся ВУЗов в процессе занятий вокалом // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59-1. С. 426-429.