The effectiveness of information technology in teaching piano playing
DOI:
https://doi.org/10.25726/f9011-3536-5302-pKeywords:
music education, piano, piano playing, university, college, information technologyAbstract
New technologies have penetrated almost all areas of education, including general and special music education. The music teacher now has at his disposal a wide variety of tools: all kinds of programs, applications, instruments with MIDI interfaces. But it is not only teachers who benefit from the contribution of new technologies, since the work of researchers is now greatly facilitated thanks to a technological infrastructure that allows accurate measurements of cognitive and motor skills related to music teaching. It is thanks to advanced technological means that we can talk about the creation of a specific research laboratory of piano pedagogy, and experimental studies that would have been impossible one or two decades ago, currently allow for an objective assessment of the effectiveness of information technologies in teaching piano playing. Within the framework of this article, various information technologies that can be implemented when learning to play the piano are considered. The introduction of these technologies should not be carried out on the basis of ordinary schools or institutions of additional music education, but at the level of pre-professional and professional piano playing training. In particular, there are five main topics related to the type of measurements used: software and digital cameras; software for virtual reality; electrodes and sensors; oculometry; software for content analysis and modeling. These technologies will be described in detail in this article. The results of the study can be used in the activities of colleges and universities that train pianists.
References
Большакова И.А. Информационная подготовка учащихся средних специальных учебных заведений направления «Музыкальное искусство»: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.08; Нижний Новгород, 2010. 268 с.
Горельченко А.В. Операционность знаний по информатике учащихся старших классов школ музыкального профиля на базе музыкально-компьютерных технологий: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.02; Санкт-Петербург, 2007. 188 с.
Дядченко М.С. Инновационные технологии в музыкальном обучении: тестирование слуховых навыков: диссертация кандидата искусствоведения: 17.00.02. Ростов-на-Дону, 2006. 220 с.
Заболотская И.В. Новые информационные технологии в музыкальном образовании: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.01. Санкт-Петербург, 2000. 196 с.
Камерис А. Пути реализации концепции музыкально-компьютерного образования в подготовке педагога-музыканта: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.02. Санкт-Петербург, 2007. 282 с.
Коробейникова Е.Ю. Воспитание информационной компетентности младших подростков в детской школе искусств: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.02. Москва, 2012. 171 с.
Лукашева С.С. Формирование профессиональных способностей музыкантов-исполнителей средствами информационных технологий: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.08. Самара, 2017. 193 с.
Малыхина И.В. Совершенствование самостоятельной подготовки будущего педагога-пианиста средствами информационно-коммуникативных технологий: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.02. Москва, 2020. 210 с.
Марков А.И. Педагогические условия использования информационных компьютерных технологий в музыкальном образовании: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.08. Ставрополь, 2004. 167 с.
Паршина Л.Г. Педагогические условия формирования компетенций студентов педвуза в процессе освоения мультимедиа: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.01. Саранск, 2008. 212 с.
Перцовская Р.Ф. Динамика художественной коммуникации в современной культуре: На примере музыки: диссертация кандидата культурологии: 24.00.01. Москва, 2003. 234 с.
Привалова С.Ю. Информационная образовательная среда обучения информатике учащихся в школах с углубленным изучением предметов музыкального цикла: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.02. Санкт-Петербург, 2012. 253 с.
Свирина М.Н. Формирование информационно-библиотечной грамотности педагога-музыканта в процессе вузовской подготовки: диссертация кандидата педагогических наук: 5.8.7. Москва, 2022. 246 с.
Тонких А.П., Прядехо А.А. Использование информационных и коммуникационных технологий в процессе подготовки будущего учителя начальных классов // Современное педагогическое образование. 2019. № 3. С. 221-224.
Чёрная М.Ю. Методика обучения информатике учащихся музыкальных школ с использованием звукового программно-аппаратного комплекса: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.02. Санкт-Петербург, 2012. 247 с.
Шахназарова П.Т. Педагогические условия использования интерактивных средств обучения в подготовке бакалавров по профилям «Музыка» и «Мировая художественная культура»: диссертация кандидата педагогических наук: 13.00.08. Махачкала, 2017. 207 с.
Ahken S., Comeau G., Hebert S., Balasubramaniam R. Observable eye-movement patterns during the processing of linguistic and musical syntactic incongruities // Psychomusicology: Music, Mind & Brain. 2012 №22 (1). Р. 18-25.
Andison C. EMG-based assessment of active muscle stiffness and co-contraction in muscles with primary and secondary actions at the wrist during piano playing // Disponible avec Proquest Dissertations and Theses database. 2011. №22. Р. 16-72.
Balasubramaniam R., Russel D., Comeau G. Timing mechanisms in piano performance. - Montreal: Canadian University Music Society, 2007. 424 p.
Beriault S., Payeur P. Flexible multi-camera network calibration for human gesture monitoring // Actes du colloque IEEE International Workshop on Robotics and Sensors Environments, Ottawa, Canada. 2007. Р. 12-13.
Cote M. Comparative study of adaptive image segmentation techniques for gesture analysis in unconstrained environments // Actes du colloque IEEE International Workshop on Imaging Systems and Techniques, Minori, Italy. 2006. Р. 28-33.