Teaching pure intonation in the history of vocal education

Authors

  • Xiao Wenlai A.I.Herzen Russian State Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e2025-5399-5183-j

Keywords:

vocal education, intonation, history, octave, register, timbre, tempo

Abstract

This article analyzes the genesis of approaches to teaching pure intonation in the history of vocal education. The problem of pure intonation is relevant because of the sensitivity of the human ear. In Western music there are only 12 semitones per octave, but the ear is able to distinguish many smaller intervals. This gives more than 2000 shades of audible heights. The correctness of pure intonation is questioned, and it is more important to ask the question of how to adjust the sounds. Every person, without effort, can learn pure intonation. The sounds made when singing can be correct or not. It depends on the correspondence of the essence and form. Vocal teachers should adapt the melodic rhythmicity of the voice to the meaning of phrases and words. Vocalists can play with intonation, using inflections and bright accents to add personality to their style. Some nuances may be imperceptible to an untrained ear. Musical expression arose long before the development of language and grammatical rules. The author comes to the conclusion that in the history of vocal education, different approaches to teaching pure intonation have been developed. One of the early approaches was introduced by the ancient Greeks, who used a series of six tones to train accuracy and consistency of pitch. In the Renaissance, composers introduced new requirements for intonation due to the emergence of polyphonic music. Vocal teachers introduced the concept of melodic contour, which helped singers develop intonation skills. In the XIX century, the bel canto style emphasized the beautiful, pure timbre of the voice and required precise intonation. In the modern era, with the advent of sound recording technology and intonation analysis software, singers and teachers can more accurately assess and improve their skills.

References

Агин М.С., Яненко М.В., Дубошинская И.Д. Педагогическая практика. Учебно-методическое пособие. Российская акад. музыки им. Гнесиных, Вокальный фак. Москва: РАМ им. Гнесиных, 2015. 43 с.

Ахмедова М.Г. Вокальное искусство: учебно-методическое пособие для студентов консерватории. Министерство культуры Российской Федерации, Новосибирская государственная консерватория имени Глинки М.И. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2020. 175 с.

Бородина Е.М. Методика работы с детским коллективом. Организация детского фольклорного ансамбля: приемы и методы работы : учебно-методическое пособие. Министерство культуры Российской Федерации, ФГБОУ ВО "Кемеровский государственный институт культуры", Факультет музыкального искусства, Кафедра народного хорового пения. Кемерово: КГИК, 2020. 150 с.

Вокальная подготовка. Кемерово: Кемеровский государственный институт культуры, 2023.

Вопросы методики воспитания слуха. Сборник статей. Отв. ред. А. Л. Островский. Ленинград: Музыка. 1967. 136 с.

Гаврилин В.А. О музыке и не только. Записи разных лет. Изд. 3-е, испр. и доп. Санкт-Петербург: Композитор, 2012. 395, с.

Гейнрихс И.Г. Обучение пению по нотам в начальной и средней школе. Москва: Музгиз, 1962. 246 с.

Гембицкая Е.Я. Обучение мальчиков пению в хоре начальной школы. Москва: Изд-во Акад. Пед. наук РСФСР, 1955. 108 с.

Доливо А.Л. Певец и песня. Москва; Ленинград: изд. и типолит. Музгиза, 1948. 252 с.

Дьяченко И.Ю. Теория и методика музыкального воспитания. Российская Федерация, Министерство образования и науки, ФГБОУ ВПО Тюменский государственный университет Институт дистанционного образования, Институт психологии и педагогики. Тюмень: Изд-во Тюменского гос. университета, 2014. 91 с.

Искусство вокального аккомпанемента - The art of vacan accompaniment. The first level of difficulty: хрестоматия: учебное пособие: для студентов вокальных, хоровых, оркестровых факультетов музыкальных училищ и консерваторий: (12+) / общая редакция и составление Месснер Е.П., редакторы-составители: Андреева Е.В., Карпухова Э.А., Короткова И.И. Санкт-Петербург; Москва; Краснодар: Планета музыки: Лань, 2021. 29 с.

Панкратов Л.Г. Методы работы Льва Сивухина с академическим хором: учебное пособие для студентов музыкальных вузов, обучающихся по направлению подготовки 53.03.05 "Дирижирование" (уровень бакалавриата профиль "Дирижирование академическим хором"). Министерство культуры Российской Федерации, Нижегородская государственная консерватория имени Глинки М.И., Кафедра хорового дирижирования. Нижний Новгород; Москва: ФГБОУ ВО "Нижегородская гос. консерватория им. М. И. Глинки", 2020. 66, с.

Переверзев Н.К. Проблемы музыкального интонирования. Под ред. Ю. Рагса. Москва: Музыка, 1966. 224 с.

Стулова Г.П. Акустические основы вокальной методики. Москва; Берлин: Директ-Медиа, 2015. 34 с.

Таллибулина М.Т. Методы психологической диагностики музыкальной одаренности: методическое пособие. Изд. 3-е, стер. Москва; Берлин: Директ-Медиа, 2016. 129 с.

Теплов Б.М. Психология музыкальных способностей. Акад. пед. наук РСФСР. Ин-т психологии. Москва; Ленинград: Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 1947 (Л.: 2-я ф-ка дет. книги Детгиза). 335 с.

Czermack. Über das Verhalten des weichen Gaumen beim Hervorbringen der reinen Vocale, Wien, 2017. 35 s.

Castex. Hygiène de la voix parlée et chantée, 2019. 34 p.

Donders. Physiologie des Menschen, 2021. S. 391.

Dietlen. Zur Lage des norm. Herzens. Arch. f. Klin. Med., 2016. 352 s.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Wenlai X. Teaching pure intonation in the history of vocal education. УО [Internet]. 2023 Sep. 15 [cited 2024 Nov. 21];13(9):213-22. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1046