Innovative methods of evaluation and adaptation of educational programs: development and implementation of new approaches to the control and regulation of education

Authors

  • Oleg I. Basherov Russian State University named after Kosygina A.N.
  • Natalia I. Merzlikina Russian University of Transport
  • Lyubov A. Vovsi-Tillye Plekhanov Russian University of Economics
  • Olga V. Trofimova Plekhanov Russian University of Economics

DOI:

https://doi.org/10.25726/n1412-0366-6435-h

Keywords:

innovative methods, evaluation of educational programs, adaptation of educational programs, control of training, regulation of training, educational technologies, Russian universities

Abstract

In the modern dynamically developing information age, educational structures around the world are actively looking for innovative approaches to the organization of the learning process. According to Rosstat, in 2022 the number of students enrolled in higher education programs in the Russian Federation reached 4.5 million people, which is 3.8% more than in 2021. In conditions of qualitative and quantitative growth of the need for high-quality education, there is a need to adapt and modernize educational programs to meet the increased demands of students. According to the International Labor Organization, about 60% of modern professions will be transformed or disappear by 2030. This factor brings to the fore the issues of high-quality training of specialists who are able to adapt to the rapidly changing conditions of the labor market. The study identified and analyzed the most important areas of innovative development in the context of evaluation and adaptation of educational programs in Russian universities.

References

Афанасьева Т.С., Носкова И.В. Исследование зависимости между наличием у молодых специалистов навыков soft skills и их востребованностью на рынке труда в период пандемии COVID-19 // Экономика труда. 2022. № 2. С. 271-284. doi: 10.18334/et.9.2.114157.

Буренкова Н.В., Данилова Т.В., Тонких А.П. Инновационный подход к формированию модели современного учителя российской школы // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 4(40). С. 29-36.

Васильева К.А., Држевецкая Д.О., Камнева Е.В. Обучение персонала методом «Баддинг» // Социально-гуманитарные знания. 2020. № 5. с. 135-141. doi: 10.34823/SGZ.2020.5.51442.

Гиацинтов А.М., Мамросенко К.А. Метод рирпроекции в подсистеме визуализации тренажерно-обучающей системы // Программные продукты и системы. 2014. № 4. С. 31-36.

Ежукова И.Ф. Трудовая адаптация сотрудников // Научно-методический электронный журнал концепт. 2017. С. 6-11.

Ибрагимова Д.Я., Дебердеева Н.А., Бочкарева С.И. Особенности социально-психологической адаптации молодых специалистов нового поколения // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 4. С. 87-96.

Коптева Л.А., Лавская К.К. Совершенствование системы адаптации персонала с целью обеспечения экономической безопасности авиакомпании // Управленческий учет. 2022. № 3-3. С. 521- 535. doi: 10.25806/uu3-32022521-535.

Левченко В.В., Пеньковская И.И., Ушакова Е.В., Чистякова Н.А. Методика развития конкурентоспособности и практикоориентированности студентов вуза в процессе освоения гуманитарных дисциплин // Вопросы истории. 2023. № 4-2. С. 262-273. DOI 10.31166/VoprosyIstorii202304Statyi50.

Леднева С.А., Шичкин И.А. Система дополнительного профессионального образования вуза как фактор повышения конкурентоспособности молодых специалистов на рынке труда // Лидерство и менеджмент. 2022. № 1. С. 69-84. doi: 10.18334/ lim.9.1.114292.

Михайлина И.А., Солодовникова К.Д. Молодые специалисты как специфическая категория трудовых ресурсов // Симбирский научный вестник. 2019. № 3(37). С. 25-29.

Мошкова Д.И., Лозовская Д.Л. Молодые специалисты в науке: адаптация к труду, смысл карьерного роста // Образование и наука. 2019. № 4. С. 282-306. doi: 10.19181/obrnaukru.2019.7.

Сергеев С.Ф. Методология проектирования тренаже ров с иммерсионными обучающими средами // Научно-технический вестник Санкт-Петербургского государственного университета информационных технологий, механики и оптики. 2011. № 1 (71). С. 109-114.

Петров В.Н. Роль трудовой адаптации в профессиональном становлении молодых специалистов // Северный Кавказ в новом технологическом укладе: Материалы по итогам работы дискуссионных площадок Международного форума, проводимых для аспирантов, магистрантов и студентов. Пятигорск, 2017. С. 280-285.

Силаева В.Е. Организационные условия управления процессом адаптации молодых педагогов в дошкольных образовательных организациях // Научные исследования молодых ученых: Сборник статей XV Международной научно-практической конференции. Пенза, 2021. С. 123-124.

Симонова М.В. Молодые специалисты на рынке труда: конкурентные преимущества, адаптация, требования работодателей // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2012. № 2(88). С. 108-111.

Халтуева А.М. Проблемы адаптации молодого специалиста в системе общего образования // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2016. № 3. С. 66-68.

He Y.Y., Gu Y.F., Song X.Y. Analysis of the current situation and improvement strategies of Chinese cultural education of foreign students from Russian-speaking countries in Shanghai // Shanghai Education. 2019. № 34. P. 69-71.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Basherov OI, Merzlikina NI, Vovsi-Tillye LA, Trofimova OV. Innovative methods of evaluation and adaptation of educational programs: development and implementation of new approaches to the control and regulation of education. УО [Internet]. 2023 Jun. 30 [cited 2024 Nov. 23];13(9):172-80. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1041