The algorithm of work on the formation of organizational readiness for changes in the management of an educational organization

Authors

  • Svetlana E. Berestovitskaya State budgetary educational institution secondary school No. 218
  • Ekaterina A. Belova State budgetary educational institution secondary school No. 218

DOI:

https://doi.org/10.25726/w6388-2769-0582-k

Keywords:

education management, algorithm, formation of organizational readiness for changes, change management, networking

Abstract

The article is devoted to the problem of change management in an educational institution. The algorithm of work on the formation of organizational readiness for change (OGI) in the process of managing an educational organization, developed as a result of the implementation of the project of a regional innovation platform on the problem of the formation of OGI (2020-2023). The work on the project was based on the network interaction of three educational organizations: GBOU SOSH No. 218, GBOU Lyceum No. 226, GBOU SOSH No. 312 with an in-depth study of the French language of the Frunzensky district of St. Petersburg. The algorithm is based on the following key concepts: educational organization development goals, team interaction, information, motivation, encouragement, psychological climate, creative realization. In the process of working on the algorithm, conclusions were drawn that the formation of the OGI cannot be an end in itself, the purpose of the changes is the development of an educational organization. OGI is formed in the process of actions to achieve this goal and further, already formed, it helps to cope with external changes, both positive and negative. OGI cannot be formed once and for all, it must be constantly maintained in the process of working on new goals.

References

Лалу Ф. Открывая организации будущего. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016. 432 с.

Мардер Л.М., Матина Г.О., Юркова Т.А. Критерии оценки организационной готовности ОО к изменениям // Непрерывное образование. 2020. № 4 (42). С. 44-51

Матвеева Т.Е. Организационная готовность к изменениям как междисциплинарное понятие // Научно-методический журнал «Управление Качеством Образования: теория и практика эффективного администрирования». 2020. №7. С. 15.

Менеджмент в образовании: учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры. Под ред. Тряпицына С.Ю. М.: Издательство Юрайт, 2016. 413 с.

Управление образованием в условиях системных изменений. Материалы научно-практической конференции. Выпуск I. Отв. редактор Гришина И.В. СПб.: НОУ «Экспресс», 2008. 168 с.

Халитова И.В. Организационная готовность к изменениям: обзор методологии и практических методик оценки готовности // Научно-методический журнал «Управление Качеством Образования: теория и практика эффективного администрирования». 2013. № 39. С. 11.

Халитова И.В. Организационная готовность к изменениям: социально-управленческие механизмы и технология управления: автореферат дис. кандидата социологических наук. М.: 2016. С. 16.

Лапыко Т.П., Тонких А.П., Данилова Т.В. Управленческие аспекты образовательной деятельности преподавателя вуза // Управление образованием: теория и практика. 2020. № 3(39). С. 57- 65.

Published

2023-09-15

How to Cite

1.
Берестовицкая СЭ, Белова ЕА. The algorithm of work on the formation of organizational readiness for changes in the management of an educational organization. УО [Internet]. 2023Sep.15 [cited 2024Jul.1];13(9):82-90. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/1031

Most read articles by the same author(s)