Датский и английский языки: языковая политика в контексте датской системы образования

Авторы

  • Юрий Александрович Волков Российский университет транспорта (МИИТ), Московский Международный Университет
  • Марина Никитична Савельева Российский университет транспорта (МИИТ)
  • Наталья Дмитриевна Пашковская Московский Международный Университет
  • Наталья Александровна Дронова Российский университет транспорта (МИИТ)

DOI:

https://doi.org/10.25726/d9762-5636-7512-k

Ключевые слова:

английский язык, EMI, датский язык, университеты, потеря домена, интернационализация высшего образования

Аннотация

В статье рассматривается политика применения английского языка как языка обучения (EMI) в контексте высшего образования Дании. Один из вопросов заключается в важности концепции образования на родном языке в Дании. С какими трудностями сталкиваются датчане, не говорящие поанглийски, в отношении использования английского языка в высших учебных заведениях и как можно решить такие проблемы. Материалы и методы. Авторы анализируют различные позиции в национальных дебатах по языковому вопросу в Дании и рассматривают отношение к этим позициям среди датчан. Результаты. Результаты показывают, что политика EMI, по-видимому, привела, в целом, к более или менее положительным результатам, считается, что датчане обычно хорошо владеют английским языком, вплоть до того, что их позиционируют как двуязычных граждан, и отношение к английскому языку в целом позитивное по всей стране. Однако в последние годы все более широкое использование английского языка в высшем образовании стало предметом дискуссий в Дании. В этом исследовании излагаются различные позиции в национальных дебатах в Дании, и исследуется отношение к этим позициям среди датчан. Вывод. Основываясь на представленных фактах, авторы приходят к выводу, что исход процесса интернационализации в обозримом будущем пока не ясен. Учитывая недавние политические решения по языковому вопросу, в интернационализации датского высшего образования могут произойти значительные изменения.

Библиографические ссылки

Airey, J. & C. Linder.Language and the experience of learning university physics in Sweden// European Journal of Physics 27: pp. 553-560, 2006.

Airey, J. & C. Linder. Disciplinary learning in a second language: A case study from university physics// R. Wilkinson & V. Zegers (eds.), Researching Content and Language Integration in Higher Education, pp. 161-171. Maastricht: Maastricht University Language Centre, 2007

Araque, F., Roldán, C., & Salguero, A. Factors influencing university drop out rates// Computers & Education, 53(3): pp. 563-574. 2009

Ammon, U., & McConnell, G. English as an academic language in Europe: A survey of its use in teaching. //Bern: Peter Lang.: P.112, 2002

Ammon, U. The international standing of the German language // J. Maurais & M. Morris (eds.), Languages in a Globalising World, 231-249. Cambridge: Cambridge University Press. 2003

Andrade, M. S. The Effects of English Language Proficiency on Adjustment to University Life// International Multilingual Research Journal, 3(1): pp.16-34., 2009

AU Internationalisation Strategy. Aarhus: Aarhus University. 2014-20.

Baudelot, C. Student Rhetoric in Exams// P. Bourdieu, J.-C. Passeron, & M. d. Saint Martin (Eds.), Academic Discourse: pp. 80-94. Cambridge: Polity, 1994

Benfield, J. & C. Feak. How authors can cope with the burden of English as an international language// Chest 129: pp. 1728-1730. 2006

Belloc, F., Maruotti, A., & Petrella, L. University drop-out: an Italian experience// Higher Education, 60(2): pp. 127-138. 2010

Bianchetti Simone. English in Denmark: Friend or Foe? Use of English, domain loss and perceived bilingualism in an EFL country // Language Works, 5(2), pp 69-87. 2020 стр 5

Bourdieu, P. The Social Structures of the Economy//Cambridge: Polity Press 2005.

Burrough-Boenisch, J. Shapers of published NNS research articles//Journal of Second Language Writing 12: pp. 223- 243, 2003

Byun, K., Chu, H., Kim, M., Park, I., Kim, S., & Jung, J. English-medium teaching in Korean higher education: policy debates and reality.// Higher Education, 62(4): 431-449, 2011

Christensen, M. K. The language of instruction at Danish universities// P. Harder (Ed.), English in Denmark: Language Policy, Internationalization and University Teaching, Vol. 9: 58-67. Copenhagen: Museum Tusulanum Press. University of Copenhagen, 2009

Coleman, J. A. English-medium teaching in European higher education.// Language Teaching, 39(01): 1-14. 2006

Commission, E. 2006. Europeans and their languages. Special Eurobarometer. 2006

Curry, M. & T. Lillis. Multilingual scholars and the imperative to publish in English: negotiating interests, demands and rewards// TESOL Quarterly 38: pp. 663-688, 2004

Denmark increasingly popular among foreign academics// Study in Denmark, Danish Agency for Higher Education and Science. 2021 https://studyindenmark.dk/news/denmark-an-increasingly-popularstudy-destination

EF_EPI. EF English Proficiency Index. London: Education First 2014

Flowerdew, J. Discourse community, legitimate peripheral participation, and the nonnativeEnglish speaking scholar// TESOL Quarterly 34: pp. 127- 150, 2000.

Grant, Peter R. & John G. Holmes. 1981. The Integration of Implicit Personality Theory Schemas and Stereotype Images.// Social Psychology Quarterly 44/2. Pp. 107-115. 1981

Ginsburgh, V., & Weber, S. How many languages do we need? The economics of linguistic diversity. Princeton: Princeton University Press.2011

Gottlieb, H. Parallelism or convergence? The English influence on Danish // P. Harder (Ed.), English in Denmark: Language Policy, Internationalization and University Teaching, Vol. 9: pp. 68-94. Copenhagen: Museum Tusulanum Press. University of Copenhagen. 2009

Jensen Christian; Thøgersen, Jacob Danish University lecturers' attitudes towards English as the medium of instruction// Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, Ibérica, núm. 22, pp. 13-33, Cádiz, España, 2001 2

Jensen, C., Denver, L., Mees, I.M. and Werther C. Students’ attitudes to lecturers’ English in English medium higher education in Denmark.// Nordic Journal of English Studies, 12(1), pp.87–112, 2013 1

Kang, H.-S. English-only instruction at Korean universities: Help or hindrance to higher learning? //English Today, 28(01): pp. 29-34. 2012

Klarissa Lueg. English as a medium of instruction and internationalization at Danish universities:

Knight, G., Madsen, T. K., & Servais, P. An inquiry into born-global firms in Europe and the USA//. International Marketing Review, 21(6): 645-665). 2004

KU. 2013. Københavns Universitets kursuskatalog In K. Universitet (Ed.). København. 2013

LACS. 2013. Lecturing in English, AAU Language and Communication Service. Aalborg: Aalborg University 2013

Larsen, F. More than Loan-words: English influence on Danish.// RASK – International journal of Language and Communication(1), pp 21-46, 1994

Li Y. A doctoral student of Physics writing for publication; a socio-politically-oriented case study// English for Specific Purposes 25: pp.456-478, 2006.

Macaro, E., Curle, S., Pun, J., An, J., & Dearden, J. A systematic review of English medium instruction in higher education.// Language Teaching, 51(1), 36-76. 2018

Mendieta, E., R. Phillipson & T. Skuttnabb-Kangas //English in the geopolitics of knowledge”. Revista Canaria de Estudios Ingleses 53: pp. 15-26, 2006

Myklebust.Jan Petter. Pact on international students may reduce numbers by 25%//University World News, 02 July 2021. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20210701094809402

Nicola Galloway. How effective is English as a medium of instruction (EMI)?//British Council. 14 September 2017. https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/how-effective-english-medium-instructionemi

Park, J.-K. ‘English fever’ in South Korea: its history and symptoms// English Today, 25(01): pp. 50-57, 2009

Prieur, A., & Savage, M. Updating cultural capital theory: A discussion based on studies in Denmark and in Britain.// Poetics, 39(6): pp. 566-580, 2011

Sano H. The world’s lingua franca of science//. English Today 18: 45-49. 2002

Sprogudvalget. Sprog til tiden// Rapport fra sprogudvalget. Kopenhagen: Kulturministeriet,2008

Status, perspectives, and implications for higher education executives// Communication & Language at Work, pp. 53-73, № . 4 | May 2015

Taillefer, G. The professional language needs of economics graduates: Assessment and perspectives in the French context.// English for Specific Purposes, 26(2): 135-155. 2007

Tange, H., & Lauring, J. Language management and social interaction within the multilingual workplace. // Journal of Communication Management, 13(3): 218- 232.). 2009

Tardy, C. The role of English in scientific communication: lingua franca or tyrannosaurus rex?”// Journal of English for Academic Purposes 3: pp. 247–269, 2004

Undervisningsvejledningfor folkeskolen-Udkast//Folkeskolens Læseplansudvalg, København 1974.

Vinke, A.A., J. Snippe & W. Jochems . English-medium content courses in non-English higher education: a study of lecturer experiences and teaching behaviours// Teaching in Higher Education 3: pp. 383-394, 1998

Wächter, B., & Maiworm, F. English-Taught Programmes in European Higher Education. The Picture in 2007. //Lemmens. Bonn 2008.

Why study in Denmark?// Study in Denmark, Danish Agency for Higher Education and Science.2021 https://studyindenmark.dk/why-denmark/excellence-in-education-1/study-in-english

Загрузки

Опубликован

2022-11-15

Как цитировать

1.
Волков ЮА, Савельева МН, Пашковская НД, Дронова НА. Датский и английский языки: языковая политика в контексте датской системы образования. УО [Интернет]. 15 ноябрь 2022 г. [цитируется по 30 июнь 2024 г.];12(9):179-91. доступно на: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/607

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)