Development of students' written communication skills in the process of learning Russian at universities
DOI:
https://doi.org/10.25726/f7881-6312-9625-wKeywords:
written communication, Russian language, higher education, teaching methods, foreign students, language skills, competencies, university studentsAbstract
The modern education system pays special attention to the formation and development of students' communication skills. One of the key elements of effective communication is written communication, which is an integral part of academic and professional activities. This is also relevant in the context of studying the Russian language in universities, since mastering the skills of written communication allows not only to successfully master educational materials, but also to form academic thinking skills, the ability to present their thoughts in a reasoned and competent manner. The specifics of teaching written communication in Russian is that students must master various types of written speech, including academic writing, scientific writing, business correspondence, etc. At the same time, each type of letter has its own requirements for the structure of the text, vocabulary, grammar, stylistics, etc. In the course of training, students study the basic principles of the organization and structuring of the text, master the norms of the Russian literary language, learn to choose adequate means of expression in accordance with the goals and audience of the text. A significant role in the learning process of written communication is played by teaching support and an assessment system. Teachers offer students various types of written assignments and projects that are aimed at developing specific skills, such as thesis formulation, argumentation, working with sources, etc. An important element of learning is feedback from teachers, allowing students to be aware of their successes and areas for improvement. The latest data obtained in 2022 show that about 78% of foreign students studying in Russia have difficulties in developing written communication skills in Russian. In the light of this context, research aimed at studying and improving the methods of teaching written communication in Russian is becoming very relevant.
References
Белокурова С.С., Борисова А.В. Из опыта применения проблемного метода в обучении русскому языку как иностранному // Научный электронный журнал «Меридиан». 2021. № 1 (54). С. 234- 236.
Вьюгина С.В., Галимзянова И.И. Место информационных технологий в преподавании русского языка как иностранного // Труды Международного симпозиума «Надежность и качество». Т. 2. Пенза, 2019. С. 94-96.
Дмитриева Д.Д. Моделирование процесса организации проектной деятельности иностранных студентов при обучении русскому языку // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 3 (28). С. 43-45.
Итинсон К.С., Чиркова В.М. К вопросу об эффективности использования электронных ресурсов в процессе обучения иностранных студентов в медицинском вузе // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 233-236.
Мордвинцева В.С., Никулина Н.А. Анализ эффективности использования ИКТ в онлайн-обучении русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14, № 8. С. 2642-2647.
Ницзяти А. Оптимизация организации процесса обучения китайских студентов на этапе довузовской подготовки с помощью компьютерных технологий // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2021. № 2(214). С. 45-53.
Очирова И.Н., Алексеева С. С., Антопкина Н.С., Худо-гулова Е.П. Опыт калмыцкого государственного университета в организации дистанционного обучения русскому языку как иностранному // Язык и культура как национальное достояние в поликультурной среде: сб. докладов Междунар. науч. практ. конф. Владикавказ: Северо-Кавказский горно-металлургический институт (государственный технологический университет), 2021. С. 138-145.
Пашковская С.С. Дистанционное обучение русскому языку как иностранному (ожидание и реальность) // Вестник Пензенского государственного университета. 2021. № 3. С. 3-9.
Писарь Н.В. Цифровые технологии как средство повышения мотивации к изучению русского языка как иностранного // Актуальные вопросы теории и практики преподавания русского языка как иностранного: материалы междунар. науч. практ. конф. Москва: Московский педагогический государственный университет, 2021. С. 419-425.
Попкова А.О. Применение информационных технологий в процессе обучения русскому языку как иностранному // Устойчивое развитие науки и образования. 2019. № 6. С. 79-83.
Попова Л.В., Марьянчик В.А. Эмотивные тактики и приемы, используемые в онлайн-обучении русскому языку как иностранному // Европейское полиязыковое пространство: образование, социум, право: сб. междунар. конф. 2019. URL: https://www.atlantis-press.com/proceedings/emssese-19/publishing
Романюк Е.С., Михайлушкина О.А., Попова А.В. Дистанционное обучение иностранных студентов в новых условиях // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 5(158). С. 54-60.
Сидорова Е.Ю., Олейник М.А., Геддис Е.В., Назарев-ская В.В. Опыт создания электронного учебного курса по русскому языку для студентов-иностранцев на базе платформы LMS Moodle // Известия Российского государственного педагогического университета им. Герцена А.И- 2021. № 199. С. 108-114.
Стрельчук Е.Н. Перспективы онлайн-обучения русскому языку как иностранному в вузах РФ // Русистика. 2021. Т. 19, № 1. С. 102-115.
Чистова Е.В., Веренич Т.К., Еремина Е.В. Дистанционный онлайн-курс по обучению русскому языку как иностранному в системе Moodle: специфика педагогического дизайна // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2021. № 2(45). С. 29-35.
Доронина Е.Г., Шуан Г., Фэй Л. Разработка электронного курса по подготовке к сертификационному тестированию по русскому языку как иностранному // Художественное произведение в современной культуре: творчество - исполнительство - гуманитарное знание : сб. ст. и материалов. Челябинск: Южно-Уральский государственный институт искусств им. Чайковского П.И., 2021. С. 184-186.