The role of critical thinking and analytical skills in the study of Russian literature in universities

Authors

  • Zukhra I. Yahyaeva Chechen State Pedagogical University
  • Tamusa Kh. Akhmadova Kadyrov Chechen State University

DOI:

https://doi.org/10.25726/x0334-3380-9789-d

Keywords:

сritical thinking, analytical skills, Russian literature, higher education, pedagogical strategies, cognitive analysis, communicative competence, constructivism, hermeneutics

Abstract

In the modern educational process, the importance of critical thinking and analytical skills is actively discussed. Their formation not only contributes to the successful academic activities of students, but also improves their adaptation in a rapidly changing world. Therefore, this article is devoted to the study of the role of critical thinking and analytical skills in the study of Russian literature in higher education, especially in Russian universities. Russian literature, as part of the liberal arts education, is distinguished by the depth and complexity of content, gravitas and variety of forms, which requires students to have highly developed analytical skills and critical thinking for the successful mastering of the discipline. From this follows the main goal of our study: to investigate and evaluate the contribution of critical thinking and analytical skills to the study of Russian literature in Russian universities. We aim to contribute to the understanding of the importance of critical thinking and analytical skills in the process of studying Russian literature, which, we hope, will lead to an improvement in educational practice in Russian universities. The use of these methods in Russian universities has shown impressive results. There was an improvement in analytical skills and the ability to critically evaluate literary works in most students. Teacher support plays an important role in this process.

References

Бринюк Е.В. Текст как средство межкультурной коммуникации // Вестник Московского государственного областного университета. 2022. № 2. С. 19-25

Букейханов Н.Р., Гвоздкова С.И., Бутримов Е.В. Оценка эффективности цифровых технологий преподавания в условиях COVID-19 // Российские регионы: взгляд в будущее. 2020. Т. 7, № 2. С. 62-75.

Гостеев В.Д., Стариченко Б.Е. Реализация открытого онлайн курса «компьютерные видео и звук» для студентов педвуза // Актуальные вопросы преподавания математики, информатики и информационных технологий. 2020. № 5. С. 259-269.

Груздева О.А. Онлайн курсы как часть образовательной среды: возможности, сильные и слабые стороны // Евразийский союз ученых. 2018. № 1-2 (46). С. 45-47.

Корнилов Ю.В., Мукашева М.У., Сарсимбаева С.М. Применение технологий виртуальной реальности в изучении различных предметов: обзор научной литературы // Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М.К. Аммосова. Серия: Педагогика. Психология. Философия. 2022. № 2 (26). С. 5-15.

Лагузова Е. Н. Изучение активных процессов в синтаксисе в школьном курсе русского языка // Филологический класс. 2021. Том 26, № 1. С. 281-292. DOI 10.51762/1FK-2021-26-01-24. Ц

Ликсина Е.В., Вагаева О.А., Люсев В.Н. Исследование особенностей организации самостоятельной работы студентов посредством электронной среды в образовательном учреждении (на примере ПензГТУ) // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 11 (125). https://doi.org/10.23670/IRJ.2022.125.100.

Малиатаки В.В., Пелих О.В. Особенности подготовки оценочных материалов для онлайн- курсов // Вопросы педагогики. 2019. № 6-1. С. 77-81.

Назарова С.А. Современное состояние обучения китайскому языку: изучение и обобщение опыта преподавателей китайского языка // Современные востоковедческие исследования. 2020. Т. 2. № 2. С. 13-21.

Опыт создания и развития массового открытого онлайн-курса в условиях цифровизации (на примере курса УрФУ «История») / С.В. Соколов и др. // Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий: материалы VIII Международной научно-практической конференции: в 2-х т. Екатеринбург: Издательство Уральского университета. 2022. Т. 1. С. 320-325.

Практика использования хакатонов в преподавании русского языка как неродного / Т.Л. Шапошникова [и др.] // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. № 10. С. 163-169. https://doi.org/10.24158/spp.2022.10.25.

Пушкина А.В. Влияние художественной литературы на формирование идеалов современной российской молодежи // Социальная психология и общество. 2021. Т. 5. № 2. С. 152-157.

Самец Н.Н. «Диалог культур» на уроках и во внеурочное время как средство развития личностной компетенции учащихся» // В сборнике: Преподаватель года 2022. сборник статей Международного профессионально-исследовательского конкурса. Петрозаводск, 2020. С. 322-332.

Смычков О.А. Воздействие социальных сетей на формирование жизненной позиции молодежи // Инновационная наука. 2019. № 5. С. 181-182.

Ши Ц., Вань Ц. Преподавание русского языка в университете в контексте межкультурной коммуникации // Журнал Муданьцзянского педагогического колледжа. 2022. № 08-2019 Серия 203. С. 42-44.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Яхьяева ЗИ, Ахмадова ТХ. The role of critical thinking and analytical skills in the study of Russian literature in universities. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.1];13(8):144-51. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/973