Development of foreign language communicative competence of future Masters of Technical Sciences in foreign language lessons

Authors

  • Oksana A. Garifova Samara State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/r4324-6236-4685-k

Keywords:

foreign language communicative competence, masters of technical specialties, teaching a foreign language

Abstract

The development of foreign language communicative competence is one of the key tasks of modern education. In the context of globalization and integration, knowledge of a foreign language becomes an integral part of the professional training of students, especially future masters of technical specialties. This is due to the need for interaction with the international community, participation in scientific and technical projects, as well as the search for new career opportunities. Foreign language communicative competence is a complex concept that combines language knowledge, skills of understanding and productive use of speech in various communicative situations. It includes the ability to communicate effectively, transmit information, express your thoughts and ideas, as well as interact in a foreign language with native speakers and other communication participants. In the process of learning a foreign language, students form and develop their foreign language communicative competence, which becomes an important factor of successful professional activity in the technical field. The scientific literature presents various theoretical foundations and approaches to the development of foreign language communicative competence. The functional-communicative approach developed by V.N. Gromov and A.A. Leontiev focuses on the practical use of language and its functional aspects. The situational approach proposed by D.I. Kallash is focused on the development of communication skills in specific life situations. The task approach developed by V.I. Zagorulko pays special attention to solving practical problems and developing skills of independent work. However, in the context of technical specialties, the development of foreign language communicative competence acquires its own characteristics. Technical communication requires the use of specialized vocabulary, terminology and special skills of interaction within the scientific and technical sphere. Future masters of technical specialties should be ready for professional communication, both in their native and in a foreign language, in order to communicate effectively with colleagues, specialists, customers and other project participants. The purpose of this scientific work is to analyze and evaluate the practices of developing foreign language communicative competence in foreign language lessons for future masters of technical specialties in Russian universities. To achieve this goal, the existing programs and teaching materials used in the lessons, as well as methods.

References

Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Издательство ИКАР, 2009. С. 264.

Данилова Т.В. Проблемы взаимодействия будущего педагога во внешней педагогической среде // Стратегия и тактика подготовки современного педагога в условиях диалогового пространства образования: Сборник научных статей международной научно-практической конференции, Брянск, 19– 20 апреля 2018 года / Научный редактор Н.А Асташова. Брянск: Брянский государственный университет им. академика И.Г. Петровского. Издательство "Белобережье", 2018. С. 128-133.

Деркач А.А., Щербак С.Ф. Педагогическая эвристика. Искусство овладения иностранным языком. М.: Педагогика, 1991. 218 с.

Корниенко А.Н. Содержание профессионально-ориентированного обучения экономистов иностранному языку на основе метода проектов // Вестник алтайской науки. 2014. № 2-3 (20-21). С. 110- 115.

Курченкова Е.А. Урок-конференция на английском языке как средство формирования профессиональной иноязычной компетенции // Коммуникативные аспекты современной лингвистики и лингводидактики: Материалы международной научной конференции. Федер. гос. авт. образоват. учреждение высш. проф. образования «Волгогр. гос. ун-т», Ин-т филологии и межкультурной коммуникации. 2016. C. 112-118.

Нелюбина Е.А. Ролевая игра как интерактивный метод обучения иностранным языкам в неязыковом вузе // Ученые записки Казанского филиала «Российского государственного университета правосудия». 2014. Т. 10. С. 217-222.

Павловская Ю.В. Особенности процесса формирования иноязычной коммуникации в ролевой игре // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2016. №1. С. 130-132.

Семенова Г.В. Модернизация содержания языкового образования на уровне профессиональной подготовки студентов магистратуры // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2018. № 2. С. 93-100.

Семенова Г.В. Роль научно-исследовательской работы студентов при подготовке к профессиональной мобильности // Известия Тульского государственного университета. Педагогика. 2015. № 2. С. 136-139.

Семенова Г.В. Формирование профессиональной иноязычной коммуникативной компетенции магистров экономических специальностей с помощью учебно-ролевых игр // Научный результат. Кондюрина И.М., Гришина Е.В., Шевелева В.В. Обучение иноязычной научной коммуникации магистров в неязыковом вузе. // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык. 2018. № 7. С. 107-121.

Скалкин В.Л. Обучение диалогической речи. К.: Радянська школа, 2005. 158 с.

Чудайкина Г.М., Логинова Н.Ю., Косто-варова В.В. Использование ролевых игр в преподавании иностранного языка в вузах туризма и сервиса // Вестник ассоциации вузов туризма и сервиса. 2017. №1. С. 13-20. DOI: 10.22412/1999-5644-11-1-2

Юханов Г.В., Гордеев Т.Ю. Учебно-ролевые игры экономической направленности // Вестник ТГТУ. 2008. №2. C. 405-408.

Ярунина С.А. Ролевые игры при обучении иностранному языку // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2017. №4. С. 78-82.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Гарифова ОА. Development of foreign language communicative competence of future Masters of Technical Sciences in foreign language lessons. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jul.1];13(8):59-66. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/960