Codifier as an instrumental basis for the development of tasks on the formation of reading literacy at the lessons of literary reading

Authors

  • Svetlana V. Kosikova Perm State Humanitarian Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.25726/e7174-9503-7495-u

Keywords:

functional literacy, reading literacy, codifier, reading skills, literary reading, learning task, literary text

Abstract

The article broadcasts the result of the participation of teachers of the MAOU secondary school No. 11 in Berezniki, Perm Territory, in innovative activities in the development of tasks used in literary reading lessons to form the reading literacy of younger students. This innovation was implemented under the guidance of the author of the article on the terms of an agreement with the Perm State Humanitarian and Pedagogical University in 2022. The innovative product developed by the teachers is a codifier that contains a list of skills being formed that are part of reading literacy, and the formulation of typical tasks for texts of works of art. On the one hand, this tool allows you to exclude the random selection of tasks by the teacher when analyzing a literary text, on the other hand, using a skill code, a primary school teacher can, to any work of art studied in the course "Literary Reading", with -set a set of tasks for the formation of reading literacy of a younger student. The text of the article provides examples of tasks developed based on this codifier. During this period, the developed tasks are being tested in educational practice.

References

Приказ Министерства просвещения РФ от 31 мая 2021 г. № 286 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/400807193/ (дата обращения:14.01.2023).

Внедрение функциональной грамотности: региональный опыт: сборник научных трудов / под ред. Ковалевой Г.С. М: ФГБНУ «Институт стратегии развития образования РАО», 2022. 319 с.

Сравнительный анализ имеющихся в отечественной и зарубежной науке и практике подходов, программ и методик формирования функциональной грамотности, соотнесения их с возрастными возможностями младших школьников: монография / под общей ред. Худяковой М.А.; научн. ред. Безукладников К.Э., Захарова В.А. Перм. гос. Гуманит. пед. ун-т. Пермь, 2021.

Виноградова Н.Ф., Кочурова Е.Э., Кузнецова М.И. Функциональная грамотность младшего школьника: книга для учителя. М.: Российский учебник: Вентана-Граф, 2018. 288 с.

Кузнецова М.И. Международное сравнительное исследование PIRLS: возможности использования результатов для совершенствования читательской грамотности российских младших школьников // Отечественная и зарубежная педагогика. 2020. Т. 1, № 2 (66). С. 18–28.

Словарь терминов ЕГЭ. URL: http://www.ege46.ru/dlya-vypusknikov-oge/slovar-terminov-gia-9.html (дата обращения:14.01.2023).

Федеральная рабочая программа начального общего образования «Литературное чтение». URL: https://edsoo.ru/Federalnaya_rabochaya_programma_nachalnogo_obschego_obrazovaniya_predmeta_Literaturnoe_chtenie_.htm (дата обращения: 07.05.2023).

Литературное чтение. Учебник. 4 класс. В 2 ч. / Климанова Л.Ф., В.Г. Горецкий, В.Г. Голованова и др. М.: Просвещение, 2014.

Методические рекомендации по использованию в учебном процессе банка заданий для оценки читательской грамотности обучающихся / под ред. Г.С. Ковалевой, Л.А. Рябининой. М.: 2021. 124 с.

Методические рекомендации по формированию и оценке функциональной грамотности обучающихся: сборник методических рекомендаций / Авт.-сост. Окунева С.А., Ряттель А.В. Киров: КОГОАУ ДПО «ИРО Кировской области», 2022. 135 с.

Published

2023-06-30

How to Cite

1.
Косикова СВ. Codifier as an instrumental basis for the development of tasks on the formation of reading literacy at the lessons of literary reading. УО [Internet]. 2023Jun.30 [cited 2024Jun.30];13(8):24-33. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/956