Interpersonal relationships of children with visual impairment
DOI:
https://doi.org/10.25726/v0049-7596-9296-wKeywords:
Vision, communication, interpersonal relationships, children, conflicts, contacts, socializationAbstract
One of the problems that psychological and pedagogical science should solve is the social adaptation, rehabilitation and integration of children with visual impairments into society. In the Soviet period, well-known psychologists L. S. Vygotsky, R. M. Boskis, M. S. Pevsner, F. F. Rau and others stood in the way of an individual approach to the education of children with psycho-physical disabilities. Such children require special support, assistance in learning, depending on their psycho-physical vices. All this should be aimed at revealing the individual capabilities of students to achieve social adaptation and integration into society. The research notes that children with disabilities easily perceive the positive aspects of life as well as the negative ones, in particular, when they come into conflict with the law. The purpose of this study is to analyze the problem of teaching children with visual impairments and to reveal the pedagogical conditions that will contribute to their effective adaptation and integration into society. Over the past decade, a number of normative documents have been adopted to improve the educational process in schools, in particular, on special education (the law “On Education” and “The Concept of Special Education”, the UN Declaration on the Rights of Backward Children and Disabled People, etc.). Most of the auxiliary schools are boarding schools. This leads to the isolation of the child from society, the creation of conditions aimed mainly at meeting the personal needs of children. In such conditions, a person is formed who is not ready for a full-fledged independent life after graduation. The question arose about the modification of the system of special education-the implementation of integration into the general education structure.
References
Гилинский Я.И. Социология девиантного поведения как специальная социологическая теория. 1991. http://ecsocman.hse.ru/data/987/923/1216/08Gilinskij.pdf (дата обращения: 12.05.2017).
Ковтуненко Л.В. Педагогическая технологизация как условие повышения результативности и качества процесса ресоциализации // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования. 2015. № 1. С. 45-49.
Овчаренко И.А. Особенности и некоторые проблемы в подготовке к освобождению несовершеннолетних осужденных // Сб. науч. трудов юридического факультета. Ставрополь: СевКавГТУ, 2004. Вып. 4. С. 167-175.
Алтухова Э.О. Проблемы организации психосоциальной работы с семьёй в социальной службе // Семья в контексте педагогических, психологических и социологических исследований: материалы II международной науч.-практ. конф. 5–6 окт. 2011 г. Пенза [и др.] : Науч.-издат. центр «Социосфера», 2011. С. 127-129.
Дэюэева Т.Б. Анализ проблем безнадзорных и беспризорных детей (на примере ГУСО «Республиканский социально-реабилитационный центр для несовершеннолетних») // Вестник Бурятского государственного университета. 2015. № 5. С. 120-124.
Привалова К.П. Социально-реабилитационный центр для несовершеннолетних «Лада» г. Каменска-Уральского // Социальное развитие региона: материалы Всерос. науч.-практ. конф. Каменск-Уральск, 2009. С. 178-181.].
Социально-педагогическая деятельность в учреждениях социальной сфере: учебное пособие / ред. И.А. Липский. М.: Магистр: НИЦ Инфра-М, 2012. 384 с.
Педагогика: учебник и практикум для академического бакалавриата / П. И. Пидкасистый [и др.]; ред. П. И. Пидкасистый. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2016. 408 с.
Принципы и закономерности социальной педагогики. StudFiles.ru www.studfiles.ru/preview/4166250/ (дата обращения: 12.12.2016).
Файзуллина Р.Р. Реабилитационная работа с ГБУ КЦСОН Дюртюлинского района и г. Дюртюли РБ с семьями в целях профилактики социального сиротства / Р. Р. Файзуллина // Дети-жертвы насилия и жестокого обращения: опыт, проблемы, перспективы: материалы заоч. респ. науч.-практ. конф. г. Уфа, 30 апр. 2015 г. Уфа, 2015. С. 43-48.
Куликова В.В. Развитие артистических способностей в коллективном творческом деле (ктд) / // Организация развития мыслительной деятельности детей дошкольного и младшего школьного возраста: теория и практика: материалы Всерос. науч.-практ. конф. Киров, 2016. С. 130-131.
Принципы и закономерности социальной педагогики. StudFiles.ru www.studfiles.ru/preview/4166250/ (дата обращения: 12.12.2016).
Общечеловеческие ценности // Womanadvice.ru. https://womanadvice.ru/obshchechelovecheskie-cennosti (дата обращения: 15.09.2109).
Крымова Д.А. Особенности коллективной творческой деятельности // Pedagogy & Psychology. Theory and practice. 2016. № 1 (3). С. 74-79.
Субботин А.В., Ращевская Л.Л. Лечебная кинология. Теоретические подходы и практическая реализация. М.: Макцентр, 2004. 96 с.
Беляева Е.В., Борзенкова И.В. Коррекция тревожности и страхов у детей младшего школьного возраста методом сказкотерапии // Актуальные проблемы социально-культурного и научно-технического знания. 2015. № 1 (4). С. 85-88.
Коджаспирова Г.М., Коджаспирова А.Ю. Словарь по педагогике. М.: ИКЦ «МарТ», 2005. 448 с.
"Animal Assisted Therapy." American Humane Association. http://www.americanhumane.org/interaction/programs/animal-assisted-therapy/ Date: October 20, 2012