Pedagogical tools for the formation of patriotism of students in the physical culture and sports environment

Authors

  • Vladislav V. Shulgin School of Sports, Physical Development and Healthy Lifestyle; A strakhan State University named after V.N. Tatihchev

DOI:

https://doi.org/10.25726/x5261-5365-4708-q

Keywords:

patriotism, physical culture and sports environment, pedagogical tools, education, students

Abstract

The formation of patriotism among students is one of the main tasks of modern education. Currently, the formation of patriotic feelings and citizenship is becoming more and more relevant in modern society. Physical culture and sports are important means to achieve this goal, as they allow not only to develop a person's physical qualities, but also to form his worldview and social beliefs. Physical education universities that train specialists in the field of physical culture and sports have a special role in the formation of patriotic feelings among students. As part of the educational process, they can use various pedagogical tools and methods to develop citizenship and national identity among their students. The purpose of this article is to describe the pedagogical tools for the formation of patriotism of students in the conditions of a physical education university. Within the framework of this article, it will be considered what functions the formation of patriotism in the physical culture and sports environment performs, how it affects students and what methods can be used to form patriotic feelings among students of physical education universities. Patriotism is a multifaceted phenomenon and its formation cannot be achieved only through physical culture and sports. However, physical education universities have a significant potential for the development of patriotism among their students and can make an important contribution to the social life and development of their country.

References

Горев В.Д., Кисляк А.А. Патриотическое воспитание студентов в современных условиях // Теория и практика военного образования в гражданских вузах: педагогический поиск. Екатеринбург, 2020. C. 235-242.

Гусейнова И.А., Амелькин С.А. Проектный подход к организации образовательной и воспитательной деятельности в вузе (опыт МГЛУ) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2021. № 2 (839). С. 11-25.

Виноградов А.В., Суховецкая Е.Ю., Хомяков И.Д. Формирование системы нравственнопатриотических ценностей у будущих офицеров войск национальной гвардии Российской Федерации // Вестник академии военных наук. 2017. № 1. С. 106-110.

Каплунович И.Я., Каплунович С.М. Психологические закономерности формирования чувства патриотизма // Международный журнал экспериментального образования. 2016. № 9 (1). С. 41- 45.

Кондрашова Д.О. К вопросу об организации эффективного воспитательного процесса в современном вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2022. № 2 (843). С. 79-83.

Кострулева И.В., Сиволобова Н.А. Молодое поколение XXI века: Актуальные проблемы патриотического воспитания студентов // Гуманитарные и социальные науки. 2012. № 5. С. 291-298.

Крившенко Л.П., Юркина Л.В. Педагогика: учебник и практикум для академического бакалавриата. М.: Юрайт, 2018.

Минуллина Э.И. Содержательный и методологический анализ процесса гражданскопатриотического воспитания курсантов МВД: проблематика исследования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. №62 (2). С. 178-181.

Нефедова А.С. Патриотическое воспитание студентов в современном вузе // Ученые записки Забайкальского государственного университета. Серия «Педагогические науки». 2018. № 5. С. 71-76.

Нурекеева А.Б., Кудинова И.Б., Гаврилушкин С.А. Кластерная модель патриотичности студентов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Психология и педагогика». 2015. № 4. С. 27-34.

Сахаров И.Ю. Современные тенденции патриотического воспитания // Академическая публицистика. 2020. №9. С. 200-203

Суменков И.А. Критерии сформированности патриотизма и гражданственности у студентов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: «Акмеология образования. Психология развития». 2019. № 3. С. 278-283.

Юдина А.М., Пронина А.А. Психолого-педагогический подход к исследованию социальной активности молодежи // Перспективы науки. 2020; № 4 (127): 216 220.

Яроцкая Л.В. Стратегия формирования профессиональной личности в современной образовательной ситуации // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2017. № 4 (775). С. 33-50.

Published

2023-04-15

How to Cite

1.
Шульгин ВВ. Pedagogical tools for the formation of patriotism of students in the physical culture and sports environment. УО [Internet]. 2023Apr.15 [cited 2024Jul.3];13(4):91-9. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/850