One of the methods of root selection in solving trigonometric equations

Authors

  • Zoya G. Goncharova Russian State Agrarian University – Timiryazev Moscow Agricultural Academy
  • Tatyana Yu. Demina Russian State Agrarian University – Timiryazev Moscow Agricultural Academy
  • Elena V. Neiskashova Russian State Agrarian University – Timiryazev Moscow Agricultural Academy
  • Viktor V. Demin State Educational Institution of Moscow «School No. 218»

DOI:

https://doi.org/10.25726/w5785-1669-5856-h

Keywords:

Selection of roots, USE, mathematics, students, tasks.

Abstract

When preparing students in grades 10-11 for the profile USE in mathematics, there are difficulties in selecting the roots of the trigonometric equation that belong to a given interval. There are several methods of root selection, but there is no perfect one – each of these methods has its own weaknesses. We want to propose a method that, in our opinion, allows students to more successfully select the roots in trigonometric equations. In a school mathematics course, the most common way to select roots is to use a trigonometric circle or to select roots using a double inequality that defines a given interval. The situation in real tasks is complicated by the fact that the specified range for the values of the roots goes beyond one circle. This fact complicates the selection of roots on the circle itself, since it requires students to have a more complex orientation on it. If the root value cannot be explicitly written in the radian measure, then selecting the roots using the double inequality becomes problematic. The basic level math exam paper consists of one part, including 20 tasks with a short answer. All tasks are aimed at testing the development of basic skills and practical skills of applying mathematical knowledge in everyday situations. The answer to each of the tasks 1-20 is an integer, a finite decimal, or a sequence of digits.

Author Biographies

Zoya G. Goncharova, Russian State Agrarian University – Timiryazev Moscow Agricultural Academy

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Higher Mathematics

Tatyana Yu. Demina, Russian State Agrarian University – Timiryazev Moscow Agricultural Academy

senior Lecturer of the Department of Higher Mathematics

Elena V. Neiskashova, Russian State Agrarian University – Timiryazev Moscow Agricultural Academy

candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Higher Mathematics

Viktor V. Demin, State Educational Institution of Moscow «School No. 218»

teacher of mathematics and computer science

References

Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов. СПб: Златоуст, 1999.

Артёмов В.А. Психология наглядности при обучении иностранным языкам. // Иностр. яз. в шк. 1969.

Баграмова Н.В. Лингводидактические основы обучения второму иностранному языку: Учебное пособие. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2005. 221 с

Баграмова Н.В., Селиванова М.В. Место и роль принципов обучения в процессе овладения иностранным языком // Проблемы современной филологии и лингводидактики: сборник научных трудов. Спб.:Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2006. С. 122-127.

Беляев Б.В. Психологические основы усвоения лексике иностранного языка. М: Просвещение, 1964. 136с.

Бим И.Л. Методика обучения иностранным языкам как наука и проблемы школьного учебника. М.: Русский язык, 1977. 288 с.

Бим И.Л. Теоретические основы методики обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Педагогика, 1981. 455 с

Бухбиндер В.А. Основы обучения лексике в средней школе. М, 1972.

Вепрева Т.Б. Обучение профессионально-ориентированной иноязычной лексике студентов неязыковых специальностей на основе интегрированного курса: дис....канд пед. наук. СПб., 2012.

Гурвич П.Б., Кудряшов Ю.А. Лексические умения, обусловливающие говорение на иностранном языке и основные линии их развития. Общая методика обучения иностранным языкам.: Хрестоматия // сост. Леонтьев А. А. М., 1991

Залевская А.А. Слово в лексиконе человека: Психолингвистические исследования. Воронеж, 1990.

Миролюбов А.А. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность / Под ред. А. А. Миролюбова. Обнинск: Титул, 2010. 464 с.

Пассов Е.И. Урок иностранного языка в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 223 c.

Пятницкий А.Н. Образно-схематическая наглядность в обучении общенаучной лексике английского языка студентов технических вузов: С применением компьютерной техники: дис....канд пед. наук. - СПб., 2000.

Трубицина О.И. Методика обучения иностранному языку: учебник и практикум для академического бакалавриата ; под редакцией О. И. Трубициной. М.: Юрайт, 2019. 384 с.

Федорова О.Н. Обучение английскому языку студентов неязыкового вуза на основе компетентностного подхода : дис.... канд. пед. наук. СПб., 2007.

Шамов А.Н. Когнитивный подход к обучению лексике: моделирование и реализация (базовый курс немецкого языка): дисс...докт. пед. наук. Нижний Новгород, 2005.

Щукин А.Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. 2-е изд., испр. и доп. 2006.

Larsen – Freeman, D. Techniques and Principles in Language Teaching. – 2nd edition. Oxford: Oxford University Press, 2000. – 252 p.

Nation I.S.P. Vocabulary // Practical English Language Teaching / D. Nunan ed. N.Y., 2003. P. 129-152.

Chung, T.M., Nation, P. Technical vocabulary in specialised texts //Reading in a Foreign Language Vol,15,Number 2, October 2003.

Webb S., Nation P. How vocabulary is learned. Oxford University Press, 2016, 336

Published

2021-05-11

How to Cite

1.
Goncharova Z, Demina T, Neiskashova E, Demin V. One of the methods of root selection in solving trigonometric equations. УО [Internet]. 2021 May 11 [cited 2024 Nov. 24];11(3):158-6. Available from: https://emreview.ru/index.php/emr/article/view/84