Current trends and innovative processes in the development of additional pedagogical education
DOI:
https://doi.org/10.25726/u6536-2292-8476-mKeywords:
innovative processes, additional pedagogical education, advanced training, retraining, professional improvisation, hybrid trainingAbstract
The article is devoted to the study of relevant trends and innovative processes in the development of additional pedagogical education. The author indicates the relevance and significance of the research topic. The hypothesis is put forward that, due to the modern social request to educate the “new order” personnel, the teacher must have a “third” skill - professional improvisation. A brief description of this skill is given, the relationship with the elements of the professional competence of the teacher is specified. The concept and structure of the professional improvisation of the teacher is clarified, the need for the formation of this skill in the process of obtaining additional professional education is argued. A specific trend or innovation (hybrid learning, dual training, pedagogy of microstans, training with invalunsers, pedagogy of autonomy, education with concern for psychological well -being), which allows to develop one or another component of professional improvisation of the teacher.
References
Бекирова Э.Ш. Педагогическая импровизация как средство повышения эффективности преподавания истории в высшей школе // Педагогический вестник. 2020. № 15. С. 9-10.
Бырдина О.Г., Валетова Г.В., Рындна Ю.В. Развитие способностей к педагогической импровизации у студентов в решении профессионально-педагогических задач // Науковедение: интернет-журнал. 2014. № 1. С. 91-101.
Глухов Е.А. Получение дополнительного профессионального образования педагогом: право или обязанность? // Журнал российского права. 2019. №7. С. 131-140.
Гузеев М.С., Уварина Н.В., Фасоля А.А. Сущность и содержание педагогической импровизации // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2019. №4 (46). С. 10-19.
Жигалов В.И., Соколова М.В. Изучение инновационных процессов на основе анализа патентной активности резидентов и нерезидентов, и научно-технического потенциала страны // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: экономика и право. 2022. №09. С. 37-44.
Жигалов В.И. Основные условия создания и развития инновационно-технологических парков // Инновации и инвестиции. 2010. №2. С. 50-52.
Жигалов В.И. Тенденции в формировании и использовании нематериальных активов инновационно активных предприятий // Инновации и инвестиции. 2022. №9. С. 58-62.
Игнатьев В.П., Варламова Л.Ф. «И» Глобализации высшего образования // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. №2 (42). С. 14-19.
Кастомизация российского высшего образования через систему микростепеней / С.В. Янкевич, Н.В. Княгинина, Е.В. Пучков. М.: НИУ ВШЭ, 2020. 40 с.
Киуру К.В., Попова Е.Е., Агапов А.И. Концепция Longlife Learning как проблема современного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2019. №64-1. С. 152-154.
Котлярова И.О. Развитие инноваций в дополнительном профессиональном образовании // Вестник ЮУрГУ. Серия: Образование. Педагогические науки. 2021. №3. С. 6-22.
Почему мы проваливаемся в квалификационную яму и как это исправить. 21.04.2021 //https://skillbox.ru/media/corptrain/pochemu_my_provalivaemsya_v_kvalifikatsionnuyu_yamu_i_kak_eto_ispravit/
Суркова Н.А. Актуальные векторы профессионального развития педагогов дополнительного образования: импровизация в игро-технике // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2021. №1 (46). С. 75-85.
Суркова Н.А. Сущность, структура и типология профессиональной импровизации педагога дополнительного образования // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2021. №3 (48). С. 95-107.
Технологические и гуманитарные тренды в образовании. 05.09.2022 // НИУ ВШЭ. https://issek.hse.ru/news/755466825.html
Ben-Horin О. Towards a professionalization of pedagogical improvisation in teacher education // Cogent Education, 2016, Vol. 3. 17 p.
Innovating Pedagogy Report – 2022 // The Open University. https://prismicio.s3.amazonaws.com/ou-iet/5c334004-5f87-41f9-8570-e5db7be8b9dc_innovating-pedagogy-2022.pdf
Knight J. Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales // Journal of Studies in International Education. 2004. Vol. 8. Iss. 1. pp. 5-31.