Information technologies in phonetics classes as a means of stimulating students to professional selfimprovement
DOI:
https://doi.org/10.25726/y5778-3284-9307-lKeywords:
phonetics, classes, research, stimulation, studentsAbstract
Language competence can be characterized in various dimensions and aspects, of which the most obvious are speech, writing, listening (listening perception) and reading. Listening and reading are based on the mental processes of interpreting sound and graphic language signals perceived by auditory and visual receptors. Most methodologists use the terms language and speech competence and refer these concepts to the conceptual foundations of teaching the native language. Others argue that "the main goal in language teaching is the formation and development of a language personality – a person who shows a high level of language and speech competence." V. Vinogradov in the 30s of the twentieth century introduced the term "language personality" and noticed that the language personality is "a receptacle of social speech forms and norms of the collective; merging different language categories". At the present stage, the concept of "linguistic personality" is being investigated much more deeply: as a model of speech actions; semiological personality; poly-intellectual (universal) and ideolect (inherent in a certain community) personality; dictionary language personality; national language personality; active language personality. It is in this vein that phonetics classes are becoming particularly relevant among students.
References
Абдуллаева Г.З. Особенности преподавания английского языка в архитектурностроительном вузе // Бюллетень науки и практики. 2021. Т. 7, №12. С. 379-382.
Макарова Е.Н. Коммуникативная установка говорящего и способы ее передачи с английского языка на русский // Филологический класс. 2021. Т. 26, № 1. С. 132-143.
Матвеева Н.В. Обучение фонетике английского языка в профессиональном образовании // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1, № 1 (46). С. 124-135.
Медведева Т.В. Фонологическая компетенция как условие успешной межкультурной коммуникации // Вестник МГЛУ. 2010. № 580. С. 255-264.
Мирзоева Е.Ю. Проблема определения уровня произносительной культуры у студентов первого курса педагогического вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 9.
Мирзоева Е.Ю. Реализация принципа коммуникативности в обучении английскому произношению на языковых факультетах педагогических вузов (на примере вокализма): дисс. ... к. пед. н. М., 2009.
Наумова О.В. Культурологический аспект как основа формирования иноязычной культуры. https://iling-ran.ru/li-brary/sborniki/for_lang/20n_03/18.pdf
Парамонова Л.Г. Нарушение звукопроизношения у детей: метод. пособие. Москва: Национальный книжный центр, 2018. 272 с.
Рассказов С.А. Влияние уровня сформированности фонологической компетенции на развитие навыков и умений аудирования и говорения студентов неязыковых специальностей при реализации интегративной методики обучения // Известия Волгоград. гос. пед. ун-та. 2021. № 5 (158). С. 34-40.
Ускова Е.О., Путилина Е.А., Устимова В.С. Аспекты формирования профессионального имиджа юриста средствами иностранного языка // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2021. № 4. С. 89-100.
Файзрахманова Л.М. Специфика формирования фонетических навыков студентов в условиях поликультурного образовательного пространства // Теоретическое и методическое обеспечение современного филологического образования в свете требований профессиональных стандартов: материалы Всерос. науч.-практ. конф, 2018.
Шило Н.П., Паренюк Н.Ю. Роль произношения при обучении английскому языку // Science Time. 2019. № 11(71). С. 14-18.
Matskevich K.O. Teaching non-linguistic specialties students of the main types of work with a scientific text in the study of the discipline "Professional Foreign Language" // IOP Conference. Series: Earth and Environmental Science. - 2019. - Vol. 272, iss. 3. - P. 032228.
Toshmatov O. Teaching English to students junior courses of law faculties // Academic research in educational sciences. - 2021. - Vol. 2, iss. 1. - P. 428-437.