Study of conflict behavior of older preschool children with general speech underdevelopment
DOI:
https://doi.org/10.25726/i0567-3064-3212-zKeywords:
Conflict, general underdevelopment of speech, communication, behavior, socialization, destructive communication, constructive communication.Abstract
Analyzing the psychological and pedagogical literature on the problem of personal development of children with general speech underdevelopment, the following features can be identified: a violation of the development of the communicative sphere due to the lack of communication tools, children are often not interested in contact. Based on the relevance of the topic, the aim of the study was to study the features of the conflict behavior of older preschoolers with general speech underdevelopment. The study involved 24 children, including 12 older children with normal speech development, 12 older children with general speech underdevelopment, in the future (ONR), namely-with the 3rd level of ONR – 5 children, 7 children - with the 2nd level of ONR. Description of the research method: observation in free activity. So, when comparing the two groups of the study, it was found that in the group of children with general speech underdevelopment, the manifestation of conflicts is more observed compared to children without speech development features. Studies prove that the phonemic perception of all sounds is completed by the end of the second year of life, other scientists emphasize that the physiological dyslalia that is inherent in children of three years of age is no longer observed in four-year-olds. This means that already in the fifth year of a child's life, it is possible to detect a lag in the formation of sound pronunciation due to defects in the perception and pronunciation of phonemes.
References
Анжарова А.И. Особенности общения старших дошкольников со сверстниками // Дошкольное воспитание. 1975. №10. С. 25-30
Анцупов А.Я., Шпилов А.И, Конфликтология. М.: Юнити, 2000. 355 с.
Арцишевская И.Л. Работа психолога с гиперактивными детьми в детском саду. М.: Книголюб, 2003. 56с.
Бэрон Р., Ричардсон Д. Агрессия. СПб.: Питер, 2000. Сер. "Мастера психологии". 276 с.
Бодалев А.А. Личность и общение. М.: Педагогика, 1983. 255 с.
Валкер Д. Тренинг разрешения конфликтов (для начальной школы). Как нам договориться? Практическое руководство по ненасильственному разрешению конфликтов. СПб.: Светлячок; Речь, 2000. 244 с.
Васильев В.Л. Психологический анализ отношений, возникающих на допросе и очной ставке // Психология личности и малых групп. 1977. Вып. 8. 44 с.
Волков Б.С., Волкова Н.В. Психология общения детей в детском возрасте. М.: Педагогическое общество России, 2003. 355 с.
Ворожейкин И.Е., Кибанов А.Я., Захаров Д.К. Конфликтология. М.: Инфа-М, 2000. 244 с.
Дмитриева Е.Е. Коммуникативное развитие детей с легкими формами психического недоразвития на ранних этапах онтогенеза: монография. Н. Новгород: НГПУ, 2004. 258 с.
Дмитриева Е.Е. Развитие общения со взрослым и сверстником у старших дошкольников с общим недоразвитием речи: монография. Нижний Новгород: Мининский ун-т, 2017
Дубова Н.В. Об особенностях навыка общения дошкольников с ОНР // Логопед в детском саду. 2006. № 3. С. 36-38.
Игнатьева С.А., Канунникова Е.О., Парахина Е.С. Оценка состояния коммуникативно-речевой деятельности детей старшего дошкольного возраста с ОНР // Воспитание и обучение детей с отклонениями в развитии. 2007. № 2. С. 29-33.
Серебрякова О.В. Игра как средство диагностики межличностных взаимоотношений дошкольников в норме и с общим недоразвитием речи // Вестник Томского Государственного Университета. 2011. № 345. С. 188-191.
Смирнова Е.О. Холмогорова М.В. Дети с трудностями в общении. ФГОС ДО, М.: Изд. Русское слово, 2018.
Щербакова Т.Ю. Коррекционно-педагогическая работа по развитию коммуникативно-деятельностного взаимодействия дошкольников с ОНР в игре // Диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. Ростов-на-Дону, 2006